Sv: Etterlysning: Juleglede savnes
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Jeg holder desember fri for avtaler utover det som kreves av skole-barnehage-fritidsaktiviteter for ungene. Det betyr for eksempel at jeg takker nei til alle julebordene og førjulsfestene og konsertene vi inviteres på. Litt kjipt og usosialt, men det er virkelig verdt det. Når vi har kvelder og helger relativt fri så blir alt rolige og vi kommer i fin-fin desemberstemning med tente lys, fine filmer og julebøker. Gavene kjøpes fortrinnsvis i november, eller vi gjør det til noe hyggelig og stressfritt ved å planlegge godt. Kakebaking og julepyntlaging legges på et minimum der alt som blir bakt eller laget ses på som en bonus. Det betyr at det ikke er noe nederlag om vi ikke får bakt eller laget noe. Dessuten så tviholder jeg på advent frem til 23 desember. Det er ikke jul før kvelden lille juleaften. Da kommer nissene frem og treet pyntes. Det kjipeste jeg kan tenke meg er julepynt i kombo med hverdag.
Jeg er litt her, kjenner jeg. Jeg vil at jula skal være langsom tid og er ikke med på mer enn det jeg ønsker. Jeg var på julebord i fjor, men dro hjem halv tolv. Det funket som bare det. Gavene er vi nesten ferdige med, og vi lager det vi rekker og koser oss med. Vi har få kaker og slikt som vi må ha for at det skal bli jul.
Og ja, vi har ikke jul før lillejulaften. Jeg synes heller ikke hverdagen kler julepynt.