Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Etterlysning: Juleglede savnes

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-12, 09:57   #1
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Etterlysning: Juleglede savnes

For meg har noe av stresset kommet ved det å bli voksen og få barn. Jeg er helt sikker på at det jeg har opplevd som lykkelige juler har vært stressende for mine foreldre. Nå er det jeg som er forelder og da blir orging og arrangering en del av pakka. Jeg forsøker å gjøre dette koselig, ikke bare noe som må gjøres av plikt. Jeg mener ikke å si at det høres ut som om du ikke vil organisere.

Jeg har aldri vært på juletrefester som er en familiefest, så det vet jeg ikke noe om . Er det et bygdefenomen? For meg er juletrefest et arrangemenet på foreldrenes arbeidsplass med gang rundt juletreet og godtepose fra nissen.

Gammel 29-10-12, 10:03   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

For meg har noe av stresset kommet ved det å bli voksen og få barn. Jeg er helt sikker på at det jeg har opplevd som lykkelige juler har vært stressende for mine foreldre.

Dette er nok vesentlig. Barndommens jul tilhører barndommen og den får man ikke igjen når man er den som er ansvarlig for å skape julestemning for egne barn. Det vil jo alltid være litt jobb å lage jul for den som har ansvaret for at julen skjer. Allikevel er det fullt mulig å være bevisst rundt det at man ikke vil ha stress i førjulstiden og gjøre noen tiltak for å minimere stresset. Blå nevner at det er så mye som høres hyggelig ut i desember, men at om man skal gjøre alt som høres hyggelig ut så blir det bare stress av det. Det tror jeg er greit å ha i bakhodet når førjulstiden begynner.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 10:10   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dixie Diner: Dette er en dikotomi som ofte settes opp, enten så åpner man en og en gave, eller så "kaster man seg over gavene og river av papiret og mister oversikten".

Vi gjør faktisk ingen av delene. Jeg har vokst opp med en streng en og en presang og selv om det ikke er overfylt under treet, så tar det faktisk ganske lang tid. Vi tok en gjennomgang med oss selv og spurte hva det er som er viktigst på julaften, gavene, eller god tid med hverandre. Nå gjør vi det sånn at vi åpner to eller tre gaver om gangen. Det vil si at 2-3 personer får en gave hver og alle 2-3 åpner samtidig. Det foregår rolig og fredelig. Alle ser, alle får takket de som er tilstede og jeg får skrevet opp hva jentene får slik at de kan skrive takkekort etterpå, men det går likevel såpass fort at vi har litt tid igjen etterpå til å drikke kaffe, spise kaker og til at jentene kan få se litt på nye leker.

I tillegg legger vi til side gaver som ikke er fra de som er tilstede på julaften og åpner dem om morgenen dagen etter. Bare kjernefamilien rundt treet, kaffe og rolig gaveåpning av vennegaver. Det er også veldig hyggelig. Og vi har ro rundt gavene, uten å bruke hele julaftenkvelden på dem.

Den gyldne middelvei finnes, og for oss fungerer den veldig fint.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 10:16   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Dixie Diner: Dette er en dikotomi som ofte settes opp, enten så åpner man en og en gave, eller så "kaster man seg over gavene og river av papiret og mister oversikten".

Ja, nei det var ikke sånn jeg mente det, altså. Gikk kanskje litt fort i svingene. Jeg synes deres metode høres fin ut.

Gammel 29-10-12, 10:35   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Har du mye mer enn dette?

Ja.

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Barna våre vet veldig godt hvorfor vi ikke kjøper alle dingsene og er faktisk enige i at vi skal ha fokus på familietid i steden. De skjønner også argumentet om at mindre dingser gir mer penger til ferie - som vi elsker alle sammen.

Det kan hende at vi har for mange dingser som tar tid

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Siden vi nå snakker om gavekjør og materlialisme og sånt; hvordan pakker dere opp gavene på julaften?

På samme måte som dere. Tiden på julaften er ikke problemet.

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

For meg har noe av stresset kommet ved det å bli voksen og få barn. Jeg er helt sikker på at det jeg har opplevd som lykkelige juler har vært stressende for mine foreldre. Nå er det jeg som er forelder og da blir orging og arrangering en del av pakka. Jeg forsøker å gjøre dette koselig, ikke bare noe som må gjøres av plikt. Jeg mener ikke å si at det høres ut som om du ikke vil organisere.

Det er selvsagt en viktig dimensjon.

Gammel 29-10-12, 10:37   #6
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Er det noen av avslutningene som kan droppes? Jeg skjønner godt at hvis hvert barn har avslutning på to fritidsaktiviteter hver i tillegg til skoleavslutninger og egne julebord, så blir det for mye.

Tipser om fotball - der er sesongen over for lengst :-) Ski ser heller ikke ut til å skulle ha noen avslutning, ei heller koret. Dansen skal ha en forestilling, men det er BARE kos å gå å se på. Gleder meg som en liten unge, det er så mange flinke dansere!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.