Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Skal dine barn på Halloween-runde?
Ja, såklart! 85 50,00%
Ja, må vel følge strømmen 26 15,29%
Nei, vi velger HalloVenn-fest istedet 10 5,88%
Nei, vi slukker lys og later som vi ikke er hjemme 14 8,24%
Vi har ikke barn som deltar, men vi åpner opp og pøser på med godteri 19 11,18%
Her hos oss er det ingen barn som går Halloween-runde, heller ikke vårt/våre 16 9,41%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-12, 14:48   #161
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Kjedelige (og minst like kommersielle) greier:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...mark/1.7352165

Har du vært der? Vet du at det er kjedelig? Jeg synes denne tråden er hard i tonen, og jeg tenker at noen liker hsllovenn best og noen liker Halloween best. Noen liker også hallovenn best

Jeg har justert mitt syn på halloween kraftig gjennom å lese her inne. Men enda ikke nok til å feire halloween i stedet for å reise på Allehelgensfest i kirka på onsdag, der jenta mi får danset, vært og spilt ball i gymsalen, vært med venner, får godteri, se film og spise pølser. Jeg tror ikke hun synes det er kjedelig. Er ikke det viktigste å gjøre det som barna syns er gøy og som man tenker er det beste for dem?

Gammel 28-10-12, 14:53   #162
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rug: jeg føler meg ikke fordømt fordi andre ikke ønsker å feire Halloween. Når argumentasjonen er: "Men jeg mener virkelig at vi voksne skal gå foran som gode eksempler og vise vei om hva som er rett og galt, og ikke bare følge strømmen." blir det litt annerledes. Og jeg synes i hvert fall at noen som starter en tråd på den måten bør tåle at andre sier klart i fra om hva de mener, også de som synes at Hallovenn er søtladent kliss.

HIs utgangspunkt var heller ikke at de hadde et sted der mange venner skulle være og der barnene kom til å være sammen med sine venner og gjøre noe de hadde lyst til å gjøre. Men at hun ville ha dem vekk fra den egoistiske Halloweenfeiringen og prøvde å få støtte her inne på at det var riktig å ikke la sine barn gjøre det samme som de andre rundt seg.

Mine barn går ikke noen Halloweenrunde i år. Storesøster er opptatt med noe annet. Lillesøster vil ikke gå alene og kommer til å være hjemme og dele ut snop. Vi håper at det kommer mange på døren vår.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 14:54   #163
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Her koster HalloVenn inngangspenger, ofte en femtilapp eller mer pr. barn.

Gammel 28-10-12, 17:09   #164
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Rug: jeg føler meg ikke fordømt fordi andre ikke ønsker å feire Halloween. Når argumentasjonen er: "Men jeg mener virkelig at vi voksne skal gå foran som gode eksempler og vise vei om hva som er rett og galt, og ikke bare følge strømmen." blir det litt annerledes. Og jeg synes i hvert fall at noen som starter en tråd på den måten bør tåle at andre sier klart i fra om hva de mener, også de som synes at Hallovenn er søtladent kliss.

Jeg er enig i at den setningen var helt teit, jeg mener ikke at det er galt å gå Halloween. Jeg redigerer den vekk i HI, for jeg ser at jeg kanskje fremstår som litt Tante Sofie, og det er ikke meningen! Men at vi voksne kan være med på å legge noen føringer på hva vi syns er fint. Vi må ikke på død og liv følge strømmen av frykt for å være annerledes, iallefall når det strir litt imot enkelte holdninger. Nå ser jeg at for guttens del vil det være å hindre han i å være med sine venner, så han får gå Halloween som vanlig uten noe surmuling fra meg . Men jeg har fått sagt litt om at jeg syns at HalloVenn er et morsomt og hyggelig alternativ, og at jeg og Vesla prøver ut det i år.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 17:42   #165
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt enig i at man ikke må gå Halloween kun for å følge strømmen. Det må jo være fordi man har lyst og synes det er gøy?! Som med alt annet som er gøy?? For en absurd tanke - å gå knask-eller-knep selv om man egentlig ikke har lyst, bare fordi "alle andre" gjør det?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 17:50   #166
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker Halloween! Kle seg ut og fest og moro. Junior er bare 4,5 så han går nok ikke i år, men tenker han kan kle seg ut og dele ut godteri til de som kommer. Fra neste år har jeg lyst til å lage fest for store og små med skummel mat, kostymer og godteri. Halloweenfestene jeg har vært på har vært blant de beste festene jeg har vært på. Ikke så barnevennlige dog. Her i strøket er det mest de helt små som går og har ikke så veldig mange på døra. Bare koselig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 18:34   #167
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns skremming er kjempegøy, og har planer om å gjemme meg i boden i år - sånn at når barna ringer på døra, så kan jeg komme snikende ut av boden i stedet. (Jeg har lovet min kjære å ikke gjøre det mot de minste barna. ;-) )

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 20:46   #168
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi "feirer" Halloween. Gutten har gått "knask eller knep" siden han var 3 år.
Han har nedtelling frem til den 31,har selv valgt kostyme og skal gå med noen venner og pappan deres.
Hallovenn er ikke noe alternativ,(bor i samme by som HI) Koster forøvrig 70 kr i inngang for barna,mener jeg at jeg leste

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 22:16   #169
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg er helt enig i at man ikke må gå Halloween kun for å følge strømmen. Det må jo være fordi man har lyst og synes det er gøy?! Som med alt annet som er gøy?? For en absurd tanke - å gå knask-eller-knep selv om man egentlig ikke har lyst, bare fordi "alle andre" gjør det?

Tja, 22 av de som har svart på pollen synes tydeligvis ikke at det var en absurd tanke.
Poenget var vel at foreldre, på tross av egne holdninger til halloween, følger strømmen av frykt for å være annerledes.

Gammel 29-10-12, 10:16   #170
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Tja, 22 av de som har svart på pollen synes tydeligvis ikke at det var en absurd tanke.
Poenget var vel at foreldre, på tross av egne holdninger til halloween, følger strømmen av frykt for å være annerledes.

Kaninas poeng var vel at barna sannsynligvis går fordi de har lyst, og ikke for å ikke skille seg ut. At foreldrene lar barna gjøre det selv om de selv ikke er overbegeistret (som noenogtyve har svart i pollen) vil jeg tro er primært fordi barna ønsker det selv, og ikke fordi foreldrene (eller barna) føler sterk frykt for å være annerledes. Det siste synes jeg i grunnen er en ganske absurd tolkning.

Gammel 29-10-12, 11:08   #171
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Eller det kan være slik at det ikke betyr noe for foreldrene om ungene feirer Halloween. Jeg har ingen negative eller positive følelser for feiringen. Syns det er helt greit at ungene driver med dette, men deltar ikke selv.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 11:14   #172
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Vi skal på Hallovenn-fest i kirka.

Gammel 29-10-12, 11:14   #173
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er generelt mye mer skeptisk til alt som arrangeres av pinsemenigheter enn til tradisjonell Halloweenfeiring. Har vært litt i kontakt med denslags selv som barn/ungdom, og det er endel ting der jeg ikke ønsker at ungene mine skal utsettes for. Her er det ihvertfall en sånn menighet som arrangerer Hallovenn, og det er det visst flere steder.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 11:25   #174
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hmm, leser litt på sidene til Hallovenn, og kjenner at jeg ikke akkurat blir overbevist

Sitat:

Halloween ble dessverre mange steder i Norge en negativ feiring med fokus på hekser, djevler, dødningeskaller, tigging på dørene og hærverk hvis de ikke fikk noe godteri.

og

Sitat:

Hallovenn ble merkevarebeskyttet i 2009. Dvs at de som arrangerer Hallovenn-Party skal godkjennes av rettighetshaver som er HalloVenn-Norge!

For det første så er jo dette helkommersielt. Om jeg vil arragnere et Halloween-party så trenger jeg i det minste ikke å spørre rettighetshaverne til Halloween om lov først.

Dessuten, er det sånn at en feiring hvor man også fokuserer på mørkere tema som hekser, døden, det skumle = noe negativt? Skjønner jo den med hærverk, men det er da virkelig ikke meningen at noen skal gjøre heller. Blir som å ville forby bilkjøring fordi noen kjører i fylla selv om det er ulovlig.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 11:54   #175
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Snuppa kom hjem og fortalte at det hang oppslag om HalloVenn på skolen. Hun syntes det var urteit. Ikke teit at det arrangeres utkledningsfest med fokus på vennskap, men at man legger denne til samme dag som Halloween, kaller den noe som høres nesten ut som det samme og presenterer det som et koseschmose alternativ. Jeg må si meg enig med Snuppa. Det blir bare patetisk.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 11:56   #176
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og jeg er ingen Halloween-forkjemper, men samtidig synes jeg ikke det er sånn en voldsomt big deal heller. Jeg legger feiringen på et særs moderat nivå både hva angår kostymer og godteri. Og det er definitivt ikke en viktig nok sak til at jeg gidder å være den kjipe mora som nekter ungene mine å gå. Det sparer jeg til andre, viktigere kjepphester.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 13:33   #177
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Og jeg er ingen Halloween-forkjemper, men samtidig synes jeg ikke det er sånn en voldsomt big deal heller. Jeg legger feiringen på et særs moderat nivå både hva angår kostymer og godteri. Og det er definitivt ikke en viktig nok sak til at jeg gidder å være den kjipe mora som nekter ungene mine å gå. Det sparer jeg til andre, viktigere kjepphester.

Sånn ca det samme mener jeg.

Gammel 30-10-12, 11:43   #178
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Men hvorfor kalle det "HalloVenn", bare fordi det ligner Halloween?
Jeg kan ikke fri meg for at jeg syns NAVNET er så teit. Tanken bra er fin den, men det kan vel holdes andre dager og bli kalt "vennefest" eller noe i den duren?

Jeg gleder meg til i morgen, og håper jeg får mange små hekser osv på døra her. Godterier blir kjøpt inn i dag, så det skal stå klart i gangen.
Gutta er så små at de ikke forstår hele greia, men i fjor syntes de iallefall at det var kjempemkorsomt med alle ungene på trappa. De fantes ikke redde.

Gammel 30-10-12, 20:08   #179
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Men hvorfor kalle det "HalloVenn", bare fordi det ligner Halloween?
Jeg kan ikke fri meg for at jeg syns NAVNET er så teit. Tanken bra er fin den, men det kan vel holdes andre dager og bli kalt "vennefest" eller noe i den duren?

Jeg gleder meg til i morgen, og håper jeg får mange små hekser osv på døra her. Godterier blir kjøpt inn i dag, så det skal stå klart i gangen.
Gutta er så små at de ikke forstår hele greia, men i fjor syntes de iallefall at det var kjempemkorsomt med alle ungene på trappa. De fantes ikke redde.

Så et oppslag for Hallo Venn på butikken i dag, der det ble understreket at dette var et 'Positivt alternativ til Halloween'. Bare dette får meg til å ta piggene ut. Bedre ble det ikke da noen prøvde å fortelle meg at Halloween var djevelens verk, og at Hallo Venn var det 'gode' alternativet.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 20:18   #180
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Så et oppslag for Hallo Venn på butikken i dag, der det ble understreket at dette var et 'Positivt alternativ til Halloween'. Bare dette får meg til å ta piggene ut. Bedre ble det ikke da noen prøvde å fortelle meg at Halloween var djevelens verk, og at Hallo Venn var det 'gode' alternativet.

Halloween er ikke bare djevelens verk, Illuminati er ogsaa involvert:
http://www.nyhetsspeilet.no/2012/10/...loween-er-her/

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.