Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)
Jeg er nok både grinebiter og Tante Sofie, for jeg ser absolutt poenget med å omtale Halloween som en "usympatisk egogreie" som i hovedinnlegget. Det er noe med det å tigge seg til en belønning for å ikke gjøre jævelskap som jeg finner aldeles usmakelig (og jada, jeg vet at de fleste foreldre prøver å lære de håpefulle til å ikke gjøre knep, men det er likefullt tankegangen bak, og det skjer jo pøbelstreker rundt om like forbasket).
Og det med at det bare er å slukke lyset, vel, det funker ikke her, for å si det sånn. Hvert bidige år kommer det unger på døra, om ikke i hopetall, så mange nok til at det irriterer meg (ser ikke bort i fra at jeg er lett å irritere ) og i fjor fikk vi dørlåsen fylt med tannkrem. Veldig festlig.
Når det er sagt, så skjønner jeg jo at ungene synes det er festlig å kle seg ut og springe rundt med kompisene (og jeg innrømmer at tanken på å lage skummel mat tiltaler meg ), så når Småen på to og det kommende Knøttet blir litt større skal man ikke se bort fra at jeg sitter og skjærer gresskar til krampa tar meg. MEN, og det er egentlig hele poenget mitt, jeg synes absolutt man burde greie å begrense "feiringen" til likesinnede, f.eks. ved å alliere seg med venner og bekjente om at man går til hverandre, men lar sakesløse naboer og grinebitere med lyset slukket være i fred.
|