Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Er moderatorer "brukere som alle andre"?

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-12, 22:35   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er moderatorer "brukere som alle andre"?

Jeg synes også lufta virker innestengt om dagen. Jeg synes FP nå til dags minner litt om det mange av oss flyktet fra på NM. Tråder som blir slettet og forvirring blant brukere som ikke har fått med seg hva som har skjedd (meg selv inkludert), stygge rødprikker, påstand om at man har blitt truet med å utestenges fra forumet, lekkasjer, rykter og ene med det andre. Hvor mye man vet eller har fanget opp rundt dette avhenger av hvem man kjenner, hvilke blogger man har tilgang til, om man var her før nevnte tråd ble fjernet osv.

Jeg har av det jeg kan se samme oppfatning som him når det gjelder dette med moderatorers rolle og oppgaver på forumet. Moderatorer er vanlige brukere, men med et større ansvar for å følge forumregler og til en viss grad være en rollemodell slik mange i tråden her har beskrevet. Jeg har stor forståelse for Esme sin utblåsning angående modderollen og utfordringer ved den, og mye av dette kan nok ikke vi som aldri har vært moderatorer sette oss inn i.

Jeg har hatt utrolig sans for det jeg oppfatter som det "originale" FP, og jeg har mang en gang skrytt av forumet og måten det drives på. Med det "originale FP" mener jeg f.eks høyde under taket, man låser ikke tråder, man utestenger ikke brukere, selvjustisen skal rå, man er nøye på å følge opp at informasjon ikke flyter mellom blogger og lukkede underfora, at folk som ikke befinner seg i lukkede underfora skal diskuteres og baksnakkes, liten distanse mellom brukere og ledelse osv. Jeg er fortsatt glad i FP, men jeg har en følelse av at forumet flyter litt bort fra det jeg oppfatter som det "originale". At det er munnkurv, lekkasjer, trusler om utestengelse, og egne regler for moderatorer. Jeg håper inderlig at man finner veien tilbake. Jeg tror at det å la modderollen i større grad gå på rundgang - iallefall i større grad enn det som har blitt gjort hittil, kan være et steg i riktig retning. Det vil kanskje gi et større demokratipreg på forumet, og stoppe det gapet jeg opplever har oppstått og eskalert mellom modder og brukere gjennom noen år. Jeg blir litt nervøs for å poste dette, for når jeg har ment noe om moderering og forumdrift tidligere så har jeg blant annet fått høre at jeg tror jeg eier forumet. Men jeg håper innspillet kan bli tatt i mot slik det er ment, tanker fra en aktiv bruker som er glad i FP og håper på fortsatt å være det i fortsettelsen.

Sist redigert av Irma : 21-10-12 kl 22:41.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.