Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-12, 12:26   #121
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

Enten er dere virkelig dårlige på timing, eller så er dere ikke skumle nok når dere er gretne slik at det blir en faktisk trussel.

Eksempel på god timing:

Man kommer hjem etter å ha jobbet i overkant lenge, barna er hjemme, Mannen er hjemme, du har handlet middag på vei hjem, kjøkkenet er bomba, ungene har spredd stæsj overalt, ikke hengt opp jakker, ikke satt sekkene der de skal være, Mannen ser på TV, du har hodepine, du lager middag, og etter middag går alle fra bordet uten å takke for maten eller hjelpe med å rydde av.

DA sier det pang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 15:07   #122
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg merker stor forskjell på om jeg er hjemme eller ikke, ikke bare fordi mannen roter mer enn meg (og rydder mindre), men også fordi han i mindre grad følger opp det barna skal gjøre - som å henge opp håndduken om den faller ned, henge opp jakker og sette sko på plass, legge matboksen på kjøkkenbenken osv.
De har ikke lært å gjøre ting automatisk, men gjør det om jeg sier det akkurat idet de skal til å kle av seg eller ta fram leksene.

Gammel 18-10-12, 20:04   #123
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Enten er dere virkelig dårlige på timing, eller så er dere ikke skumle nok når dere er gretne slik at det blir en faktisk trussel.

Eksempel på god timing:

Man kommer hjem etter å ha jobbet i overkant lenge, barna er hjemme, Mannen er hjemme, du har handlet middag på vei hjem, kjøkkenet er bomba, ungene har spredd stæsj overalt, ikke hengt opp jakker, ikke satt sekkene der de skal være, Mannen ser på TV, du har hodepine, du lager middag, og etter middag går alle fra bordet uten å takke for maten eller hjelpe med å rydde av.

DA sier det pang.

Hos oss for noen uker siden (da det sa et lite pang i mitt hode):

Jeg til barna som hadde gått i fra og satt seg i sofaen: «hvem er det som skal rydde av kjøkkenbordet etter middag?»
Barna: «du mamma»
Jeg: «er det rettferdig synes dere? At jeg skal rydde opp etter alle?»
Barna: «Nei?»
Jeg: «hvem tror dere kan rydde av da?»
Barna: «pappa?»
Jeg: - stille -
Barna (snuppa på 7): «kanskje alle kan ta med sitt eget?»
Jeg: «glimrende forslag! Da sier vi det»

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 21:31   #124
Left
Passiv

Standard

Altså - jeg har null problemer med å få unger til å rydde, for når det smeller, da smeller det. Og DA rydder de frenetisk. Så det er ikke det som er problemet hos oss. Det er at jeg må bli sint, eller mase, mase, mase og forsure min egen tilværelse, fordi jeg irriterer meg over at de ikke kan gjøre det uten å bli bedt.
Jeg skulle veldig gjerne hatt en oppskrift på hvordan man får barn til å rydde helt av seg selv

Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:25   #125
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

I går kveld tømte jeg hele barnerommet for leker, så nå står det kasser utover hele kjøkkenbordet og i stua og jeg sorterer og rydder bort mye. Kaster og forresten...

Gammel 19-10-12, 10:36   #126
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Det mest effektive er å sende vekk Mannen og Eldste.

Ellers er løysinga å smårydde heile tida og ikkje minst ha eit godt system i botnen. Eldste sine ting puttar eg konsekvent inn på rommet hennar (døra der må vere igjen), så får ho sortere og styre med det sjølv. Andre ting blir rydda på plass der det skal vere nokså fortløpande. Då klarar vi å ha det rimeleg ryddig stort sett.

Eg er i periodar mykje på reise og har kome heim til hus som ikkje ser ut i det heile tatt. Nokre eksplosjonar av den kraftige sorten har ført til mann og barn som bedriv hektisk rydding og støvsuging før eg kjem heim. Det krev riktignok at eg ikkje kastar meg på eit tidlegare fly heim utan å melde frå på førehand.

Sist redigert av Olvina : 19-10-12 kl 11:35.
Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:41   #127
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Kom på en sak, jeg var alene med barna en ukes tid for en tid tilbake, og da var huset konstant ryddig overalt...

Gammel 19-10-12, 10:45   #128
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg har vel også hørt at et og annet frustrert utbrudd, type "tror dere virkelig at jeg har lyst til å rydde hele tiden? Er det rettferdig at jeg skal være slaven deres? Hva tror dere egentlig at det gjør med humøret mitt? " kan få både barn, mann og bikkje til å sprette opp og, eh, rydde. Og vaske. Og lage mat. Og legge seg uten protester. Og finne frem bok og vinglass og sjokolade.

Trikset er bare å time det riktig.

Jupp. Eller - dersom man har en skyttergravfamilie - få sure miner først, og så belønning i en 2-3 påfølgende dager.

Før det er på' an igjen.

Gammel 19-10-12, 10:46   #129
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Kom på en sak, jeg var alene med barna en ukes tid for en tid tilbake, og da var huset konstant ryddig overalt...

Ja, merkelig det der.

Gammel 19-10-12, 11:41   #130
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er alltid ryddigere hos meg også når Mannen ikke er der, men det er jo ikke så rart. Når han er hjemme vil jeg kose med ham. Når han ikke er hjemme rydder jeg.

Gammel 19-10-12, 11:54   #131
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mye kommer av at mine ting er ikke rot, de er mine ting. Andres ting er rot. Dessuten tiltrekker rot seg rot. Er kjøkkenbenken blåst, er det lett å sette det tomme glasset i oppvaskmaskinen. Står det et glass der fra før (rotet til mannen, barn eller lignende man deler hus med) er det mye fortere gjort å sette sitt eget ved siden av.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 11:55   #132
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å svare på overskriften her: Vi har vaskehjelp en gang i uka. Det må være ryddig når hun kommer. Ungene har klar beskjed på at alt som ligger på gulvet vil gå i støvsugeren og ikke bli erstattet.

Når det gjelder dagene mellom hvert av hennes besøk: Noen steder er lekesoner og leker og lekerot er lov. Andre steder er lekefrie soner og der er det lett å holde orden. Hver ting har sin plass og vi er blitt flinkere til å kaste.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 12:27   #133
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Her har ungene sine faste oppgaver og det hjelper. De skal rydde opp sykler og diverse ute før de kommer inn om kvelden, klærne og skoene skal på sin plass. Etter middag rydder de sin egen tallerken og hver lørdag må rommet ryddes. De er klar over sine egne oppgaver og det har blitt godt innarbeidet etterhvert, nå blir jeg vekket på lørdagene av "mamma , jeg har ryddet rommet".

Å så prøver jeg selv å ta ting etterhvert, rydde middagen med en gang, vaske på badet mens ungene er i dusjen og så rydder jeg litt når de to minste er i seng. Da sitter jeg så mye bedre i sofaen etterpå

Gammel 19-10-12, 12:43   #134
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har faktisk opptil flere ganger i det siste opplevd at barna har ryddet uten å bli bedt om det.

Type "hviske, hviske, hviske, hvis vi rydder rommet nå får vi sikkert spille PS3 etterpå! hviske hviske".

Gammel 19-10-12, 12:57   #135
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi har vaskehjelp en gang i uka. Det må være ryddig når hun kommer. Ungene har klar beskjed på at alt som ligger på gulvet vil gå i støvsugeren og ikke bli erstattet.

Herlig. Slik har vi det også. Av en eller annen grunn er barna litt "redd" for vaskedamen

Gammel 19-10-12, 16:16   #136
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Hos oss for noen uker siden (da det sa et lite pang i mitt hode):

Jeg til barna som hadde gått i fra og satt seg i sofaen: «hvem er det som skal rydde av kjøkkenbordet etter middag?»
Barna: «du mamma»
Jeg: «er det rettferdig synes dere? At jeg skal rydde opp etter alle?»
Barna: «Nei?»
Jeg: «hvem tror dere kan rydde av da?»
Barna: «pappa?»
Jeg: - stille -
Barna (snuppa på 7): «kanskje alle kan ta med sitt eget?»
Jeg: «glimrende forslag! Da sier vi det»

Så pedagogisk du klarer å være

Her er det mer:

Jeg passe ropende: tror dere jeg er en slave eller????
Barna:

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:30   #137
Left
Passiv

Standard

You and me Miley
"Står det s l a v e i panna mi eller"?!

Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:37   #138
energibombe
Aktiv

Medlem siden: Oct 2012
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det hjelper veldig at barna har lekerom isteden for lekekrok i stua. Oppbevaring og system er heller ikke dumt.

Jeg har et eget rom til rotet. Egentlig skulle det bli en bod, men pr i dag er den for rotete til å bli kalt bod.

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:58   #139
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Så pedagogisk du klarer å være

Her er det mer:

Jeg passe ropende: tror dere jeg er en slave eller????
Barna:

Ja, jeg er alltid like pedagogisk.

Men noen ganger funker den der tilnærmingen bedre enn min (litt for ofte) roping.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 12:06   #140
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne lørdagen er forbeholdt rydding, det er rett og slett tvingende nødvendig.
Men:Fremdeles ligger mannen i senga, jeg sitter i sofaen med PC og ungene ser på TV. Men vi begynner sikkert snart. :naiv:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.