Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Europa 1 mnd. våren 2013. Hvor ville du dratt?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-12, 13:44   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Europa 1 mnd. våren 2013. Hvor ville du dratt?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Hvorfor ikke? Vi var på ferie i portugal da junior var 4 mnd. Bare i ti dager da, men det var jo helt strålende. Lettvint. Det kommer jo så klart an på babyen som kommer da. Vi reiser ingensteder med en baby som sliter med kolikk eller som har vansker med å sovne f.eks. Junior var en rolig og fornøyd baby som kunne sovne uansett hvor han var og uansett omgivelser. Sånn er han i dag også og han nå elsker han å reise på tur. Er jo klar over at nestemann kan bli helt annerledes, men kan ikke helt skjønne problemet sånn generelt sett? Tenker at en baby ikke bryr seg så mye om vi triller tur i cornwall eller i Trondheim for å si det sånn.

vi snakker her om våren, så det begynner allerede å bli temmelig varmt på en del av disse stedene. Spedbarn klarer nødvendigvis ikke like lett å omstille seg dette og varmen kan rask bli ubehagelig, kombinert med at man skal være sikker på at de får i seg nok væske. Selv om man er i skyggen er det varmt. Selv om barnet ikke gråter betyr det ikke at det ikke føler ubehag rundt varmen.

Man har gjerne også snakket om miljøtilpassinger og hvordan dette evt. kan være stressende for spedbarn. Sett slik er hjemmet "det trygge".

Nå er det litt varierende land som nevnes, og tildels "rene" land - her er det dog en del variasjoner i sør-europa og ikke alt av vaksiner er på plass ved 5 mnd. alder. England blir jo nok så forskjellig også når det gjelder klima sammenlignet med sør-frankrike, spania, italia osv. For min egen del ville også landets helsevesen ha hatt betydning for om jeg ville ha dratt med barn eller ikke, og her stiller nødvendigvis ikke en del av landene i sør-europa så veldig bra....

Jeg ser på en måte på denne permisjonstiden som "på barnets premisser", og nødvendigvis ikke hva jeg ville syntes ville vært det beste å gjøre "for oss voksne".

Gammel 14-10-12, 14:15   #22
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Nei vi er jo forskjellig. Jeg tenker at spania, portugal, Italia, Frankrike og England alle er land med forsvarlig nok helsevesen og klima for å reise med baby. I Toscana ligger vel dagtemperaturen på rundt 20 grader i april og det tenker jeg ikke er varmt. Ligger rundt 20-22 grader på algarvekysten også på denne tiden. England er jo kaldere da, men allikevel varmere enn Norge på samme årstid. Vi bor jo i egen enhet med kokemuligheter så ser heller ikke noe problem med å koke flasker f.eks. Jeg tror ikke babyen har så mye utbytte av det heller altså, men det kommer jo resten av familien til å ha. Nei akkurat en sånn tur ser jeg altså ikke problemer med så lenge vi alle sover nok og er friske og raske. Men det er selvfølgelig helt greit at du ser det annerledes. Grei sånn.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 14:29   #23
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi var 5 uker på Algarve-kysten (utenfor Albufeira) da mellomste var 4-5 mnd, og 3 uker i Sør-Frankrike (10 min. fra grensen til Spania) da minsten var like gammel. Gull, begge deler!! Riktignok Portugal fra slutten av august, og Frankrike rett etter 17.-mai, men flotte temperaturer, deilig kjølende vind og absolutt ikke for varmt, noen av stedene. Vi husker begge de feriene med stor glede og snakker ofte om dem fortsatt !

Gammel 14-10-12, 14:50   #24
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

vi snakker her om våren, så det begynner allerede å bli temmelig varmt på en del av disse stedene. Spedbarn klarer nødvendigvis ikke like lett å omstille seg dette og varmen kan rask bli ubehagelig, kombinert med at man skal være sikker på at de får i seg nok væske. Selv om man er i skyggen er det varmt. Selv om barnet ikke gråter betyr det ikke at det ikke føler ubehag rundt varmen.

Man har gjerne også snakket om miljøtilpassinger og hvordan dette evt. kan være stressende for spedbarn. Sett slik er hjemmet "det trygge".

Nå er det litt varierende land som nevnes, og tildels "rene" land - her er det dog en del variasjoner i sør-europa og ikke alt av vaksiner er på plass ved 5 mnd. alder. England blir jo nok så forskjellig også når det gjelder klima sammenlignet med sør-frankrike, spania, italia osv. For min egen del ville også landets helsevesen ha hatt betydning for om jeg ville ha dratt med barn eller ikke, og her stiller nødvendigvis ikke en del av landene i sør-europa så veldig bra....

Jeg ser på en måte på denne permisjonstiden som "på barnets premisser", og nødvendigvis ikke hva jeg ville syntes ville vært det beste å gjøre "for oss voksne".

Mars-april er ikke uforsvarlig varmt for et spedbarn noe sted i Europa, altså. Og det går fint an å legge opp en så kort reise på en slik måte at det ikke oppleves mer stressende for en baby enn en dagstur i nærområdet.

Vi har reist med babyer både kort og langt. I et bilsete på vei til og fra flyplassen, i bæretøy gjennom flyplassen og på fanget med puppen i munnen nesten hele flyturen, hadde babyene det trygt og godt. Og de brydde seg heller ikke om de sov tett inntil meg i en dobbeltseng på et hotellrom eller i dobbeltsenga hjemme. Så lenge tilgangen til meg og pappaen var nær og god, var de happyclappy. Men det varierer selvsagt med babyene. Hadde vi hatt babyer som var mer avhengig av stabile omgivelser og rutiner, hadde vi selvsagt vurdert annerledes. Våre babyer var fleksible på tid og sted, men ikke så fleksible på hvem de ville henge på. Fikk de kroppskontakt fra meg eller pappaen, var ting jevnt over greit.

Tilgang til godt helsevesen og å reise i et land hvor man stort sett har greie kommunikasjonsmuligheter, er en selvfølge med små barn. Men de aller fleste landene som er nevnt her (om ikke alle), er godt innenfor det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.