Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jepp,tenåringer gjør mye rart, (Egentlig gjør vi jo alle det, men...) så de kan finne på å lyve om overgrep/seksuelle forhold som ikke har funnet sted, både i forhold til jevnaldrende og voksne. Fordi jeg har noen erfaringer med dette, (som ikke går på meg personlig, for all del) var jeg ikke med i det førte hylekoret mot Øygard, det må jeg innrømme. Da overnattingsturene kom opp, tenkte jeg med en gang at mannen måtte ha dårlig dømmekraft, og nå med Skype-bloggen og det hele, er det vel hevet over tvil at jenta ikke dikter ting opp og at mannen er en gris som har utnyttet sin posisjon som en "farsfigur" for henne på det groveste. Jeg blir regelrett kvalm, og lurer på om han i fullt alvor mener at han er mindre skyldig fordi "hun begynte" eller hva det nå er han sier. Alle som har hatt nær kontakt med tenåringer vet at issues de har kan få utslag i mange former for uheldig atferd. Rusproblematikk, dårlige skoleresultater, vold og altså utageredene sexuell atferd. Som en voksen som er vitne til at barn "legger opp til" samtaler eller handlinger av seksuell art, har man et ansvar for å hjelpe, ikke utnytte situasjonen. Jeg har selv meldt fra til helsesøster på skolen når jeg har mindreårige elever som jeg synes spiller på sex (eller hva man nå skal kalle det) i for stor grad, nettopp fordi jeg vet at de er så utrolig lette bytter for idioter som Øygard.
Og så fatter jeg ikke at kona støtter han. Virkelig ikke. 
Veldig bra sagt!
Mitt innblikk i dette med påstander om ting som ikke har skjedd stammer fra arbeid i psykiatrien. Da er det gjerne noen som allerede har opplevd mye, kanskje har psykisk sykdom som gjør at de lager mye drama rundt seg osv. Derfor har jeg hatt flere mannlige kolleger som blånekter å være nattevakt alene på enkelte avdelinger. Ikke fordi de mistenker noe fra bestemte pasienter, men fordi pasientgruppen gir økt risiko for beskyldninger. I bagasjen har de fleste imidlertid helt reelle traumatiske opplevelser, selv om ikke nødvendigvis nattevakta på sykehuset voldtok dem. Behov for hjelp er det uansett. Noen ganger kan det være så vanskelig for noen å finne ordene for et stort behov for omsorg m.m. at de bruker en historie som utløser den reaksjonen de føler de trenger. Beskyttelse, omsorg, bekreftelse osv.
Om man prøver å forestille seg at man hadde intense, desperate smerter et sted man ikke visste hva het og man ikke kunne peke på, men at det å si at armen var brukket ville utløse nøyaktig den samme behandlingen, omsorgen og hensynstagen man trengte. Hvem av oss ville da si at armen var brukket når smertene ble for uutholdelige?
For ordens skyld: Dette som generelt motsvar på barneombudets påstand om at barn/ungdom ikke lyver seg inn i ting. Og tanker om hvilke behov disse kan ha for å ikke bli avfeid og/eller misbrukt. Ikke spekulering om jenta i akkurat denne saken. For alt vi vet kan offerets troverdighet ha vært avgjørende for hvem han siktet seg inn på. Noe som gjør det hele enda jævligere. Den slueste og mest hensynsløse av alle ulver sikter seg inn på barnet som har ropt ulv før. Fordi den vet at landsbyen ikke vil bry seg om ropene neste gang.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|