Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Koker jeg poteter feil!?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvordan koker du poteter?
Jeg koker dem selvsagt opp med vannet. 170 86,73%
Jeg koker opp vannet og slenger dem oppi. 11 5,61%
D'oh! Det kommer an på poteten! 13 6,63%
Liker ikke potet. 2 1,02%
Deltakere: 196. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-12, 19:47   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Når jeg tenker etter så var jo poteter relativt nytt i Norge på den tiden. De er ikke beskrevet i den kongelige, danske kokeboken fra 1781 heller.

Sist redigert av Tallulah : 10-10-12 kl 20:50. Årsak: Ikke kirkebok
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:52   #62
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har rett, Tally. http://www.regjeringen.no/nb/dokumen...html?id=505363

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:56   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo! Der fant jeg i den kongelige danske! I kapitlet "Have-rætter: Jord-Æbler eller Potatos".

Det står bare at man skal skrelle dem, koke dem opp med litt vann og salt til de blir møre (det skjer visstnok i en hast), helle dem i et grunt fat med litt smør og søt fløte, støtt tvebak (? Gotisken min er litt rusten, kjenner jeg), litt salt og muskatblomme. Så skal man "lade dem hermed stuve op, saa ere de gode og som de skal være".

Trendsettere i Danmark, vøtt.

Gammel 10-10-12, 19:57   #64
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg koker de opp med vannet, skal prøve å teste ut å ha de i kokende vann neste gang for å sjekke om jeg merker forskjell...

Gammel 10-10-12, 20:07   #65
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jo! Der fant jeg i den kongelige danske! I kapitlet "Have-rætter: Jord-Æbler eller Potatos".

Det står bare at man skal skrelle dem, koke dem opp med litt vann og salt til de blir møre (det skjer visstnok i en hast), helle dem i et grunt fat med litt smør og søt fløte, støtt tvebak (? Gotisken min er litt rusten, kjenner jeg), litt salt og muskatblomme. Så skal man "lade dem hermed stuve op, saa ere de gode og som de skal være".

Trendsettere i Danmark, vøtt.

Så spennende bok du har! Den hørtes gøy ut å lese i, bortsett fra den gotiske skriften da. Er ikke tvebakker kavring på dansk? Hørtes litt spesielt ut med fløte og kavring på, med mindre jord-æblene skulle støtes litt de også.
Mon tro når de gikk over til å kalle dem kartofler.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:14   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk, den er kjempespennende!

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Mon tro når de gikk over til å kalle dem kartofler.

Ja, det tenkte jeg på også. De serverte potetene tydeligvis som en slags stuing. Hvis de ble rørt litt rundt i fløten og smøret blir det kanskje som en litt grov mos. Kavring hørtes logisk ut!

Neste kapittel heter "Jordtyfler eller tertyfler" og deler visstnok mindre og hardere enn jord-æblerne. Når jeg googlet tertyfler er det i en meny beskrevet som 1700-talls poteter.

Sist redigert av Tallulah : 10-10-12 kl 20:36.
Gammel 10-10-12, 20:28   #67
tjolahopp
Erfaren

tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk, den er kjempespennende!

Ja, det tenkte jeg på også. De serverte potetene tydeligvis som en slags stuing. Hvis de ble rørt litt rundt i fløtenog smøret blir det kanskje som en litt grov mos. Kavring hørtes logisk ut!

Neste kapittel heter "Jordtyfler eller tertyfler" og deler visstnok mindre og hardere enn jord-æblerne. Når jeg googlet tertyfler er det i en meny beskrevet som 1700-talls poteter.

Så kult! Tertyflene er kanskje det som i dag blir solgt som party-poteter og vi betaler i dyre dommer for.

Hva slags bok er det? En kirkebok med oppskrifter?

Gammel 10-10-12, 20:32   #68
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poteter med skall kokes opp med vannet, poteter uten skall puttes i kokende vann.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:38   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Så kult! Tertyflene er kanskje det som i dag blir solgt som party-poteter og vi betaler i dyre dommer for.

Hva slags bok er det? En kirkebok med oppskrifter?

Det kan tenkes! ,

Det er en kongelig dansk kokebok fra 1781 (førsteopplaget er fra 1766), også har jeg en "Underviisning for unge fruentimmere" fra 1795.

Sist redigert av Tallulah : 10-10-12 kl 20:45.
Gammel 10-10-12, 20:44   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg googlet litt til, og en dansk side påstår at jord-æblerne eller potatosene beskrevet i denne boken egentlig er jordskokk, og tertyfler er poteter. Jeg syns egentlig det høres omvendt ut.

Gammel 10-10-12, 20:49   #71
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg koker ikke poteter, selvsagt. De dampes naturligvis.
Og vannet koker opp sånn underveis, dvs jeg begynner å koke vann, og begynner å skrelle poteter, og så havner de altså oppi der etterhvert, og tilslutt koker vannet. Fine greier. (dog, jeg har fått induksjonsovn siden sist jeg kokte poteter, og da er det jo fort gjort å koke opp vann, så da vil vel de aller fleste potetene tilsettes etter at vannet er kokt opp.)

Gammel 10-10-12, 20:49   #72
tjolahopp
Erfaren

Standard

Det kan tenkes! ,

Det er en kongelig dansk kokebok fra 1781, også har jeg en "Underviisning for unge fruentimmere" fra 1795.

Åja. Litt lenger opp sto det kirkebok, og det hørtes underlig ut. Men det var kanskje ipadsk e.l. for kokebok.

Så herlig med sånne gamle skatter. Min mor har beholdt sin Schönberg-Erken selv, men har prakket på meg en heimkunnskapsbok fra 1968. Ikke samme style over den. Og nå måtte jeg sjekke hva den anbefaler ved koking av potet, og der står det for både skrelte og uskrelte poteter at de skal legges i kokende vann. Dobbelt-

Gammel 10-10-12, 20:52   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Haha, det var ipadsk, ja. Jeg samler på skikk og bruk-bøker, og "kvinnefaglige" bøker om hvordan drive en god husholdning og sånn.

Gammel 10-10-12, 20:55   #74
tjolahopp
Erfaren

Standard

Haha, det var ipadsk, ja. Jeg samler på skikk og bruk-bøker, og "kvinnefaglige" bøker om hvordan drive en god husholdning og sånn.

Ja, man finner litt av hvert på bruktbutikker og antikvariater. Men nå må jeg ikke få idéer til mer å samle på! Jeg samler på "dameblader" fra 30- og 40-tallet. Mine favoritter er Hus og Have og Vi selv og våre hjem.

Gammel 10-10-12, 21:02   #75
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Koker dem opp med vannet.

Gammel 10-10-12, 21:04   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Åh, jeg har også en komplett sesong av Alt for Damene fra 1961, innbundet. I de kunne man vinne et kaffeslabberas for fire venninner med en halv kilo kaffe, kake, lys, servietter, kuvertaskebeger og 20 sigaretter!

Gammel 10-10-12, 22:36   #77
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg koker mandelpoteter nesten hver dag. De legges i varmt vann fra springen (hvorfor bruker dere vannkoker???) også kokes vannet med potetene opp. Koker mandelpotetene til de er ferdige. Så åfr de trekke litt før vannet helles av.

Grunnen til at poteter egentlig skal oppi kokende vann har vel med konserveringen av vitaminer?
vi koker alltid med skallet på, og da har det vel mindre å si?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 22:39   #78
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Fruentimmere i 1795 kokte ikke poteter, tydeligvis. De bare farget silke grønt, oppbevarte morellene i brønnen fram til jul og fjernet blodflekker fra teppet.

Gammel 10-10-12, 22:45   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg koker mandelpoteter nesten hver dag. De legges i varmt vann fra springen (hvorfor bruker dere vannkoker???)

Fordi jeg ikke vil ha vann som har stått i vanntanken. Sikkert irrasjonelt. Ikke til poeter da, siden jeg koker dem opp med vannet, men til pasta eller pølser f.eks.

Gammel 10-10-12, 22:58   #80
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg koker dem opp med vannet. Mest fordi det går raskest. Aller helst ovnssteker jeg dem på sterk varme med varmluft.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.