Sv: Tips og råd om bidrag
Opprinnelig lagt inn av FulltidsstudentogPrins, her.
Vel, bidrag er en sammensetning av underholdskostnad, inntekten til begge parter, samvær med barnet, utgifter til barnetilsyn men minus ordinær barnetrygd leste jeg nettopp. Dette er reglene for å fastsette bidrag. Kalkulatoren tar ikke hensyn til skjønn, som de kan ta hvis man sender inn en søknad. Da tar de hensyn til hvilken livssituasjon man er i og setter satsene etter det.
http://www.nav.no/Familie/Barnebidra...1073746071.cms
Jeg kom ikke fram til 2000 da jeg regnet å dette, ikke til 3000 heller... Men nå har jeg også bare nettopp begynt å lese litt på det 
Jeg har holdt på med bidrag og denslags greier en stund og har ikke hørt at de har tatt hensyn eller brukt skjønn ved fastsettelse av bidrag. Det du får i kalkulatoren er det du får i bidrag. Ikke mer og ikke mindre.
Jeg har akkurat nå bidrag i privat avtale, men den er basert på det kalkulatoren til NAV resulterte i. Det er med andre ord ett fett, bidragsbetaleren bare ønsket å unngå gebyr ved siste endring.
Det foregikk da slik at jeg fremviste siste likning og siste lønnsslipp til bidragsyter, som også fremviset de samme dokumentene. Dersom det ikke var aktuelt ville jeg gladelig ha betalt NAV.
3000 per måned for et så lite barn er ikke et dårlig bidrag i det hele tatt. Det gir nemlig utslag på bidraget at du har støtte til barnepass, skatteklasse to og utvidet barnetrygd også. Du sitter ikke igjen med veldig mye av underholdskostnaden etter dette, mener jeg?
|