|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
snur
|
Sv: Bunad i søskenflokk/familieJeg har samme bunad som søstra mi, mamma og alle tantene mine. For meg var det egentlig ikke noe alternativ. Mormor har en annen, men mamma valgte den fra vårt hjemsted og da ble det naturlig at jeg og søstra mi også gjorde det.
|
|
|
#22 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad i søskenflokk/familieI min familie var det en greie at jeg måtte ha trønderbunad, den har jeg aldri likt. Var alltid misunnelig på min søsters bunad. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Bunad i søskenflokk/familieJeg og min søster har like bunader, men min er arvet og da faller naturlig nok valgmulighetene bort.
|
|
|
#24 |
|
Borte
|
Sv: Bunad i søskenflokk/familieSøsteren min og jeg har ulike bunader fra samme fylke. Aldri vært noe problem. Vi er så fine atte.
|
|
|
#25 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bunad i søskenflokk/familieDette skal jentene mine få velge selv, om de vil ha bunad da. I vår familie er det variasjoner, jeg har lik bunad som min mor, men det er fordi jeg synes den var finest og valgte den selv. Skulle vel bare mangle ettersom jeg betalte den selv også. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Bunad i søskenflokk/familieJeg og min søster valge selv forskjellige bunader. Hun tok fra det distriktet vi er vokst opp, og jeg tok det samme som min mor og tante. Bunadene er svært forskjellige, det er vi også.
|
|
|
|
#27 |
|
er her
|
Sv: Bunad i søskenflokk/familieI vår familie har vi lik, men der var egentlig aldri noe alternativ. Jeg håper Vesla vil ha den samme som jeg har når den tid kommer, men noe krav er det absolutt ikke. Så når elste har valgt bør neste få gjøre det samme uten at støoresøsters valg skal være styrende.
|
|
|
|
#28 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bunad i søskenflokk/familieI min familie har vi valgt selv, hadde valget mellom Øst-Telemark, Vest-Telemark og beltestakk. Både mamma, jeg og søstera mi har beltestakker, fordi vi har valgt det selv. Men ser man på mormor, hennes døtre og deres døtre igjen, er alle de tre representert.
|
|
|
|
#30 |
|
trenger lading
|
Sv: Bunad i søskenflokk/familieIkke ferdig nei Fløyel.
|
|
|
|
#31 |
|
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad i søskenflokk/familieFørst vil jeg bare si at jeg beundrer deg som syr bunad til jentene dine.
|
|
|
#32 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Bunad i søskenflokk/familieMin mor og jeg har bunad fra samme område og mine to døtre har bunader fra samme område. Men dette er områder med aktiv bunadstradisjon og store variasjoner innenfor samme bunad, så selv om bunadene våre ligner, så er de ikke like. Jeg ser heller ikke at det skal være et poeng i seg selv og synes at det er mye viktigere at jentene får være med på å bestemme hvilken bunad de skal ha. Det er et plagg de bør trives i, det er for dyrt til å henge i skapet. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
*_*
|
Sv: Bunad i søskenflokk/familieBunad har en identitetsgreie ved seg: man har bunad fra stedet man bor på eller der man er fra, eller et sted man har slekt/aner. Sånn sett ser det jo storfamilie og sammensveiset ut om en søskenflokk har like.
|
|
|
|
#34 |
|
trenger lading
|
Sv: Bunad i søskenflokk/familieVi er en STOR (og bra sammensveiset) familie på moren min sin side. Vi hadde slektstreff for 3 år siden med etterkommere bare etter mine besteforeldre. Vi var 100 stk, ca 10-15 kunne ikke komme, og det har kommet noen flere siden da.
|
|
|
|
#35 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad i søskenflokk/familieJeg har arvet min bunad fra min farmor, moren min har bunad fra der hun er oppvokst, følgelig har vi ikke like. Dersom mine barn vil ha bunad etter hvert, vil de ikke få lik som meg, ettersom tilknytningen vår dit er slik at jeg ikke ville valgt bunaden min selv om jeg ikke hadde fått den.
|
|
|
#36 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Bunad i søskenflokk/familieJeg fikk ikke velge bunad, men av en eller annen merkelig grunn ble det bestemt at jeg skulle ha en, mens alle de andre kusinene mine (5) skulle ha like.... Mor som sydde... |
|
|
|
|
|
#37 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Bunad i søskenflokk/familieJeg er helt enig med deg - selvsagt må man ikke ha lik bunad
|
|
![]() |
|
|