Sv: Straff for uro blant 6-åringer
Opprinnelig lagt inn av bai, her.
Eg har også problem med å tru at det kan vere så rigid, altså. Å inndra goder på grunn av uro, er greit. Å inndra goder fordi ein førsteklassing, første veka ikkje har skjønt å rekke opp handa, høyrest så far our ut, at eg har problem med å tru at denne framstillinga er riktig.
frå NRK
Eg skulle gjerne sett reglementet og hatt andre kjelder enn vg, på akkurat dette.
Det er liten forskjell på uro og rekke opp handa for en førsteklassing. Modenhetsnivået på fem og seksåringene er så utrolig forskjellig. Om dette systemet hadde vært i bruk i frøknas klasse i fjor kan jeg peke ut minst fire av ungene som mest sannsynlig aldri hadde fått være med på kosetime.
Ett slikt system har ingenting med god pedagogikk for små barn å gjøre. Jeg vet at lignende systemer er blitt prøvd ut i barnehagen (av uvitende assistenter forhåpentligvis). Hvert barn skulle få stjerne på ett ark hver gang de var snill. Tru meg, det var en god del jenter med ørten stjerner og en god del andre uten en eneste en. Det fører ikke noe godt med seg uansett hvordan man snur og vender på det.
Man kommer lenger ved å arbeide felles med hele klassen der fokuset er på å hjelpe hverandre. Man skaper ikke et godt læringsmiljø eller et godt klassemiljø å benytte straff og forskjellsbehandle. Det å nekte et barn inngang til felleskapet på den måten som skisseres over er noe av det vondeste et barn kan oppleve. Uansett årsak. Jeg vil ikke tro det er særlig anderledes for voksne heller.
Hva tenker de at barna skal lære av dette? At det er greit å utestenge noen så lenge en selv opplever at man har en grunn. Hva med barnet som må sitte å se på at de andre koser seg. Hva annet kan vel dette barnet tenke enn å være mislykket og hjelpeløs. Dette er ikke en moderne norsk skole verdig. Ikke engang nannyene på tv er så ondskapsfulle.