Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 21:14   #661
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Jeg prøver i grunn å bruke så mye rester jeg kan, jeg er ikke typen til å lage pannekaker spesielt for matboksen. Men lapper på resteris fra den indiske maten i dag kan jeg lage, eller på havregrøtrester de gangene det er noe igjen. Har jeg eggeplommer til overs etter å ha laget kyllingnuggets lager jeg kanskje omelett osv.

Tilbehøret i form av tomater, bær eller annen frukt er ting vi kjøper inn uansett.

Hiawata har en liten kjølebag til matpakka hvor det er plass til matboks, drikkeflaske og kjøleelement.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:19   #662
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lomper av restepoteter er også genialt. Jeg lager dem kun med moste poteter og grovt rugmel. De blir ikke fine, men veldig gode!

Gammel 20-08-12, 21:22   #663
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du en oppskrift, Niobe? Det hender jeg lager lapper av potetstappa også.

Gammel 20-08-12, 21:24   #664
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Har du en oppskrift, Niobe? Det hender jeg lager lapper av potetstappa også.

Nei, jeg blander på slump. Mos potetene, og kna inn rugmel til konsistensen er grei. Evt. en dæsj melk om det blir for tørt. Disse blir ikke lette å kjevle, så jeg pleier å kjevle litt, og så klappe dem flate i hendene.

Ferdige lomper kan sprøstekes i ovnen til "lompechips".

Gammel 20-08-12, 21:27   #665
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Er fried rice nevnt i tråden? Det er en fin måte å bruke middagsrester på. Sleng risrester i panna, bland med for eksempel kyllingkjøtt, reker, erter, mais, raspede gulrøtter og kakk oppi et egg eller to. Nam!

Gammel 20-08-12, 21:54   #666
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Stekt ris er kjempegodt. Man bør være obs på at i ris gror bakterier enormt fort, så skal kan ha med det vil jeg anbefale kjølebag.

Gammel 20-08-12, 22:55   #667
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Takk for nyttig informasjon Tallulah, da blir det ikke stekt ris i lunsjmatpakken til Kosegrisen! Og så falt jeg veldig for den elefant-formen. Jeg savner det ferdigoppskjærte Sabeltannbrødet, det hadde 3 av 4 "kaker" på brødskalaen og hadde passe størrelse på skivene. Jeg vet ikke om de har sluttet å lage det, men jeg finner det ihvertfall ikke noe sted.

I dag hadde Kosegrisen polarbrød (havre, det er det groveste jeg har funnet av de vanlige runde) med baconost, en rød Ella's Smoothie og en liten boks med rester av makaroni, pølsebiter, paprika og agurk. Fikk tom matboks tilbake.

Gammel 20-08-12, 23:07   #668
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nysgjerrig på denne PlanetBox-matboksen. Syrin, er du fortsatt fornøyd med dem?

Må få meg noen eggshapere etc. ser jeg. Jeg er i perioder veldig inspirert og lager knalle matpakker, andre perioder er det ikke store variasjonen og heller kjedelige skiver. Trenger en oppkvikker igjen nå!

Gammel 20-08-12, 23:12   #669
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mumser de evt til frokost selv, eller det går i andematposen. Men som sagt blir det lite til overs med norske brødskiver.

Ah. Jeg spiser ikke noe særlig brød, og uansett ville restene etter tre barns matpakker blitt i overkant, tror jeg.

Gammel 20-08-12, 23:14   #670
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Vi har kort vei til fuglereservat, så skalker og slikt som likevel ikke blir spist har jeg skjært i biter og fryst ned. Kjekt å ha når vi eller barnehagen plutselig finner det for godt å gå dit.

Gammel 20-08-12, 23:38   #671
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hm, tror ikke jeg lager så morsomme matpakker, men sunne iallfall. Imorgen har de hver sin frokostboks med: 1/2skive hjemmebakt grovt brød med go-og-mager servelat og agurk, to gulerotstaver og ett hardkokt egg. Snuppa får i tillegg ettermiddagsmat bestående av to skiver hjemmebakt grovt brød med mager baconost og en liten snackboks med sylteagurker, frukt får de fra barnehagen etterpå. De magre påleggene for morgendagen er ikke nøye utvalgt, det er bare at når det gjelder de påleggene så foretrekker jeg de magre på smak fremfor de originale.

Likte veldig godt de starwars-spydene, må da finnes noen flergangsspyd i andre figurer også, må google en dag!

Gammel 21-08-12, 00:19   #672
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Likte veldig godt de starwars-spydene, må da finnes noen flergangsspyd i andre figurer også, må google en dag!

Ja, hvis du googler "food picks" eller "bento food picks" finner du mange i plast som kan vaskes og gjenbrukes.

Gammel 21-08-12, 09:50   #673
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg lurer på om det finnes LOTR brødutstikkere og spyd? Da hadde kanskje t.o.m. jeg spist frokost. *google litt i kveld*

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 09:50   #674
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

I dag har poden med to grove rundsrykker med skinkeost og en boks med blåbær. Bananen spiste han opp i bilen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 09:59   #675
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Stekt ris er kjempegodt. Man bør være obs på at i ris gror bakterier enormt fort, så skal kan ha med det vil jeg anbefale kjølebag.

Ja, det er viktig. Man bør også kjøle ned risrestene raskt etter middagen og la de stå i kjøleskap over natta. Noen ganger har jeg frest opp risen på morgenen og sendt den med i mattermos, hvis jeg vet at den skal spises i løpet av 2-3 timer. Det har gått fint det, altså, men jeg kan ikke nok om bakterievekst til å vite om det er helt uproblematisk.

Gammel 21-08-12, 10:01   #676
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Takk for nyttig informasjon Tallulah, da blir det ikke stekt ris i lunsjmatpakken til Kosegrisen! Og så falt jeg veldig for den elefant-formen. Jeg savner det ferdigoppskjærte Sabeltannbrødet, det hadde 3 av 4 "kaker" på brødskalaen og hadde passe størrelse på skivene. Jeg vet ikke om de har sluttet å lage det, men jeg finner det ihvertfall ikke noe sted.

I dag hadde Kosegrisen polarbrød (havre, det er det groveste jeg har funnet av de vanlige runde) med baconost, en rød Ella's Smoothie og en liten boks med rester av makaroni, pølsebiter, paprika og agurk. Fikk tom matboks tilbake.

Makaroni er ikke noe bedre enn ris. Se her: http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/309031

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:03   #677
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

I veslas barnehage har de heldigvis matboksen i kjøleskap, så til lunsj i dag har hun pasta med tomat, agurk og litt ost, pluss et grovt pitabrød med smøreost i. Håper det faller i smak, hun gaflet i hvert fall i seg en voksenporsjon med pasta til middag i går.

Gammel 21-08-12, 10:19   #678
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Makaroni er ikke noe bedre enn ris. Se her: http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/309031

Der står det jo faktisk at lagring i romtemperatur i 4-6 timer er helt uproblematisk.

Gammel 21-08-12, 10:39   #679
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Der står det jo faktisk at lagring i romtemperatur i 4-6 timer er helt uproblematisk.

I forhold til dødsfall i hvertfall, sånn jeg tolker det.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:53   #680
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

I forhold til dødsfall i hvertfall, sånn jeg tolker det.

Det står at 4-6 timer er trygt. Trygt pleier å bety "blir ikke syk av", ikke bare "ikke dødelig" når det gjelder mat, i hvert fall. Det står også at man kan få oppkast av vesentlig kortere lagringstid enn to døgn. Altså tolker jeg det som at det finnes en risiko for oppkast et sted mellom 6 og 48 timer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.