|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#661 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg prøver i grunn å bruke så mye rester jeg kan, jeg er ikke typen til å lage pannekaker spesielt for matboksen. Men lapper på resteris fra den indiske maten i dag kan jeg lage, eller på havregrøtrester de gangene det er noe igjen. Har jeg eggeplommer til overs etter å ha laget kyllingnuggets lager jeg kanskje omelett osv.
|
|
|
#662 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Lomper av restepoteter er også genialt. Jeg lager dem kun med moste poteter og grovt rugmel. De blir ikke fine, men veldig gode!
|
|
|
|
#664 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?
Nei, jeg blander på slump. Mos potetene, og kna inn rugmel til konsistensen er grei. Evt. en dæsj melk om det blir for tørt. Disse blir ikke lette å kjevle, så jeg pleier å kjevle litt, og så klappe dem flate i hendene.
|
|
|
|
#665 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Er fried rice nevnt i tråden? Det er en fin måte å bruke middagsrester på. Sleng risrester i panna, bland med for eksempel kyllingkjøtt, reker, erter, mais, raspede gulrøtter og kakk oppi et egg eller to. Nam!
|
|
|
#667 |
|
Kakemonster
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Takk for nyttig informasjon Tallulah, da blir det ikke stekt ris i lunsjmatpakken til Kosegrisen! Og så falt jeg veldig for den elefant-formen.
|
|
|
|
#668 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg er nysgjerrig på denne PlanetBox-matboksen. Syrin, er du fortsatt fornøyd med dem?
|
|
|
#669 |
|
Yes, we can!!
|
Ah. Jeg spiser ikke noe særlig brød, og uansett ville restene etter tre barns matpakker blitt i overkant, tror jeg.
|
|
|
#670 |
|
Kakemonster
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Vi har kort vei til fuglereservat, så skalker og slikt som likevel ikke blir spist har jeg skjært i biter og fryst ned. Kjekt å ha når vi eller barnehagen plutselig finner det for godt å gå dit.
|
|
|
|
#671 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Hm, tror ikke jeg lager så morsomme matpakker, men sunne iallfall. Imorgen har de hver sin frokostboks med: 1/2skive hjemmebakt grovt brød med go-og-mager servelat og agurk, to gulerotstaver og ett hardkokt egg. Snuppa får i tillegg ettermiddagsmat bestående av to skiver hjemmebakt grovt brød med mager baconost og en liten snackboks med sylteagurker, frukt får de fra barnehagen etterpå. De magre påleggene for morgendagen er ikke nøye utvalgt, det er bare at når det gjelder de påleggene så foretrekker jeg de magre på smak fremfor de originale.
|
|
|
#672 |
|
Glamorøs
|
Ja, hvis du googler "food picks" eller "bento food picks" finner du mange i plast som kan vaskes og gjenbrukes.
|
|
|
#675 |
|
Make it count!
Ja, det er viktig. Man bør også kjøle ned risrestene raskt etter middagen og la de stå i kjøleskap over natta. Noen ganger har jeg frest opp risen på morgenen og sendt den med i mattermos, hvis jeg vet at den skal spises i løpet av 2-3 timer. Det har gått fint det, altså, men jeg kan ikke nok om bakterievekst til å vite om det er helt uproblematisk.
|
|
|
#676 |
|
nju nja njo
|
Makaroni er ikke noe bedre enn ris. Se her: http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/309031 |
|
|
|
|
|
#677 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?I veslas barnehage har de heldigvis matboksen i kjøleskap, så til lunsj i dag har hun pasta med tomat, agurk og litt ost, pluss et grovt pitabrød med smøreost i. Håper det faller i smak, hun gaflet i hvert fall i seg en voksenporsjon med pasta til middag i går.
|
|
|
|
#678 |
|
Make it count!
Der står det jo faktisk at lagring i romtemperatur i 4-6 timer er helt uproblematisk.
|
|
|
#680 |
|
Make it count!
Det står at 4-6 timer er trygt. Trygt pleier å bety "blir ikke syk av", ikke bare "ikke dødelig" når det gjelder mat, i hvert fall. Det står også at man kan få oppkast av vesentlig kortere lagringstid enn to døgn. Altså tolker jeg det som at det finnes en risiko for oppkast et sted mellom 6 og 48 timer.
|
![]() |
|
|