Sv: Frukt i matboksen
Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.
Min erfaring tilsier at de helt klart spiser mer av for eksempel brød når jeg "pynter" med fristende bær og frukt. Er det et greit nok argument?
Jeg har aldri forstått poenget med at barn som er friske skal spise mest mulig. Jeg foretrekker at de spiser til de er mette. Men jeg synes det er fint med bær og frukt ved siden av fordi det er sunt og godt, derfor får mine også det.
Opprinnelig lagt inn av Myria, her.
Hvorfor er det bare brødskiver som er "helt vanlig hverdagsmat"? Hva er så uvanlig med å spise salat, omelett eller kalde fiskekaker til lunsj? Jeg ser ikke helt hvorfor man skulle bli et bedre menneske av å spise brødskiver til tre av dagens fire måltider, og hvorfor et variert kosthold sees på som snobbete, luksus eller bortskjemthet.
Jeg synes ikke det er snobbete, men jeg synes ikke alt trenger være enormt godt hele tiden og jeg synes det er uheldig å venne barn til at mat som er helt normal mat i landet man bor i ikke er "godt nok". Det er ikke det samme som at egg, salat og fiskekake er fin lunsjmat, mine barn har jevnlig noe av det.
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Apan: Det er jo nettopp det jeg ikke liker. At hverdagsmat skal være så snevert at alt annet enn brødskiver blir pretensiøst. Mine får mye fiskeburgere i matboksen, og det kvalifiserer i aller høyeste grad som hverdagsmat her.
Som sagt, jeg synes fiskeburger er helt fint, men jeg synes at ungene bør kunne klare en kjip brødskive den dagen det var det som var der også.
|