Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Au pair og arbeids(u)vilje

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-12, 16:32   #1
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har dessverre veldig ad hoc-tilgjengelig nett for tiden (jobbing, ass), men uten å få sjekket reglene nøye er det først og fremst to ting jeg synes er negativt med at intensjonen ikke gjenspeiler praksis:
1) det er ikke mulig for en au pair å velge bort naturalytelser som kost og losji og heller bo f.eks. hos en venninne eller kjæreste og få høyere lønn
2) en au pair kan ikke velge (lovlig) å jobbe full arbeidsuke og dermed få en mer normal lønning.

Hvis jeg tar feil i det, er det supert. Men dette er veldig uheldig, synes jeg, sammen med triksingen og miksingen generelt med at vi kaller en spade for et hageornament med dekorative og noen få praktiske gravemessige egenskaper. Lyving om hvilket land de kom fra og skal til og når de kom til Norge og sånt.

Men ser ikke du bort fra hva denne ordningen er ment som. Det er ikke ment som et tilbud til fattige mennesker eller som en arbeidsmulighet. Den skal primært brukes som et utvekslingsprogram der unge kan lære å kjenne en ny kultur. At ordningen misbrukes på begge sider av gjerdet, trenger vel ikke å innebære at vi må å avskaffe hele ordningen. Vi må bare sørge for at den blir benyttet slik som intensjonen er.

Gammel 16-08-12, 17:10   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Men ser ikke du bort fra hva denne ordningen er ment som. Det er ikke ment som et tilbud til fattige mennesker eller som en arbeidsmulighet. Den skal primært brukes som et utvekslingsprogram der unge kan lære å kjenne en ny kultur. At ordningen misbrukes på begge sider av gjerdet, trenger vel ikke å innebære at vi må å avskaffe hele ordningen. Vi må bare sørge for at den blir benyttet slik som intensjonen er.

Nå føler jeg at vi går litt i ring her. Poenget, som det er slått fast, er at dette ikke er noe annet enn arbeidsopphold i realiten. Og mange vil gjerne beholde det som mulighet.

M^2, fillipinere har jo ikke lov å jobbe som au pair av Fillipinske myndigheter, så bare der er det masse triksing med inn- og utreise. Men også i Norge har det jo vært historie på historie med at man må fikse til ting for å oppfylle reglene - bare her på FP. Uten at jeg skal peke fingre eller anklage noen. Det er uryddig, det er bare det, og det er ordningens skyld. Folk flest er ærlige og anstendige mennesker, hvis man ikke aktivt hindrer det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:14   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

M^2, fillipinere har jo ikke lov å jobbe som au pair av Fillipinske myndigheter, så bare der er det masse triksing med inn- og utreise. Men også i Norge har det jo vært historie på historie med at man må fikse til ting for å oppfylle reglene - bare her på FP. Uten at jeg skal peke fingre eller anklage noen. Det er uryddig, det er bare det, og det er ordningens skyld. Folk flest er ærlige og anstendige mennesker, hvis man ikke aktivt hindrer det.

Åja, jeg hadde ikke helt fått med meg dette (jo regelen om at de ikke kan jobbe som au pair og ikke får utreisetillatelse fra filippinene på au pair-kontrakt har jeg fått med meg, men ikke triksingen ift dette). Men så bodde også vår filippinske tidligere au pair i Dubai, på ordentlig, da jeg ansatte henne så det var en problemstilling jeg slapp å forholde meg til.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:25   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Åja, jeg hadde ikke helt fått med meg dette (jo regelen om at de ikke kan jobbe som au pair og ikke får utreisetillatelse fra filippinene på au pair-kontrakt har jeg fått med meg, men ikke triksingen ift dette). Men så bodde også vår filippinske tidligere au pair i Dubai, på ordentlig, da jeg ansatte henne så det var en problemstilling jeg slapp å forholde meg til.

Dette har jeg fått beskjed om er endret nå. Det er lv fra filippinske myndigeåheter å reise til Norge som au pair. Tidligere var de nødt å betale (svart) for å komme seg ut av landet, også om de var hjemme på ferie. Kom de hit fra et annet land enn Filippinene så gikk det bra (som Dubai eller Singapore).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:50   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

M^2, fillipinere har jo ikke lov å jobbe som au pair av Fillipinske myndigheter

Det gjelder ikke lenger.

*Ser nå at andre har skrevet det*

Svar

Emneord
arbeid, au pair, hjelp, problemer

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.