Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 14:15   #11
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har hverken respekt eller forståelse for å forfekte urettferdighet og undertrykkelse, enten det er religiøst eller politisk eller biologisk eller økonomisk begrunnet. Men religiøsitet i seg selv - det at folk er religiøse, det at de har et grunnleggende annerledes livs- og verdenssyn enn jeg har - har jeg ikke problemer med, og jeg oppfattet at det var det spørsmålet gikk ut på.

Jeg synes det er vanskelig å diskutere parallelt to såpass forskjellige ting som "synes du det er vanskelig å akseptere/respektere at folk er religiøse?" og "finnes det religiøse mennesker som forfekter meninger du ikke aksepterer/respekterer?".

Jah..her har du selvsagt helt rett. Respekten forsvinner i dette øyeblikket.
Når et menneske er religiøst, er hun som oftest tilhenger av en religiøs bevegelse/overbevisning som har en historie og et ståsted både politisk og samfunnsmessig.
I den sammenheng er det vanskelig å ha forståelse og å akseptere den religiøse overbevisningen, fordi det i mange tilfeller betyr at hun forfekter overtramp i forhold til menneskerettigheter, kvinnesyn og menneskesyn generelt.
Så; jeg synes ikke det er så vanskelig å diskutere dette. Det kan selvsagt komme an på hvordan du leser spørsmålet, men i mange tilfeller bunner det ut i det samme svaret for min del.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.