Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 13:04   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Siden alle virker å være svært tolerante på FP så tåles det sikkert at jeg innrømmer at jeg sliter med å skille mellom religiøse handlinger og religiøse personer. Jeg klarer ikke å la alle mennesker stille med blanke ark i forhold til ny og gammel religionshistorie. Når jeg tenker på alle små og store overgrep som utføres og har blitt utført i religioners navn så har jeg vanskelig for å forstå at noen kan bekjenne seg til for eksempel kristendommen og Islam.

Jeg respekterer fullt ut alle menneskers valg av livssyn, og jeg syns ikke synd på noen fordi de er troende. Men jeg vil aldri forstå. Og jeg er fullt klar over at jeg tilhører et latterlig lite mindretall her.

Du er nok ikke alene. Jeg mener religion er menneskeskapt for å styre massene, for å gi en forståelig forklaring på livet. For meg blir det noe meningsløst å tro på en gud skapt på en slik måte. Jeg har mange ganger undret meg over veldig intelligente mennesker som bekjenner seg til kristendommen, men har vel kommet frem til at de trenger den basisen i bunnen. De jeg har erfaring med har fått denne basisen med seg fra barndommen, den ligger altså integrert i deres oppdragelse - de har fått den bakt inn helt fra livets begynnelse. Hvis de har opplevd dette som trygt og godt kan jeg jo forstå at de vil holde fast ved dette gode og gjerne videreføre dette til egne barn. Jeg opplevde aldri noe godt ved kristendommen, den ble bare brukt som trusler og straff. Min far brukte bibelsitater som skremselspropaganda.

En grunn til at jeg kan stille meg litt uforstående til mennesker som bekjenner seg til den kristne tro, er at det ofte medfører et forsnevret syn på andre mennesker og deres verdi. Selvsagt er ikke alle kristne slik, men jeg kan forsikre om at jeg har møtt min andel av kristne som har et snevert menneskesyn og anser andre som mindre verdifulle enn dem selv. Sånt har jeg særdeles lav toleransegrense for.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.