Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-12, 08:51   #101
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?

Jeg kunne aldri vært hjemme på fulltid. Jeg ble smårar av være hjemme i permisjon når ungene var babyer. Det passer ikke for meg. Jeg blir særdeles lite hyggelig.

Gammel 10-07-12, 08:56   #102
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig øknomisk?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og folk flest sender da ikke halvsyke barn i barnehagen.

Joda, man har ganske ofte halvsyke barn i barnehagen, barn som gjerne kunne vært hjemme en ekstra dag, men som kommer likevel fordi foreldrene ikke har tid til å være hjemme. Vi ringer gjerne til foreldrene dersom barna er slappe og helt tydelig ikke har så godt av å være i den hektiske barnehagen, og nesten uten untak er tilbakemeldingen dagen etterpå at "barnet var jo i fin form når h*n kom hjem". Det er visst ikke alltid så lett å skjønne at det å være hjemme og det å være i barnehage er to helt forskjellige ting.

Samtidig så skjønner jeg faktisk at man ikke kan være hjemme med snørrete, hostete barn i evigheter.

Gammel 10-07-12, 08:58   #103
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Ikke på heltid, men jeg skulle jobbet mye, mye mindre.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 09:07   #104
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Nei, akkurat nå vil jeg ikke det.
Men jeg har vært hjemmeværende i flere år, i Norge og i utlandet, og det er ikke utenkelig at det skjer igjen. Og det er helt ok.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 09:07   #105
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Hadde vi vunnet mye penger, eller arvet en stor formue så hadde vi nok ville jobbe redusert begge to.
Siden jeg har meldt meg på kurs nå til høsten, så hadde det vært utrolig deilig å jobbe 50% ( eller kanksje 40% hyehheh ) dette året. Men det blir nok ikke det nei.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 09:22   #106
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det ville jeg ikke. Jeg har vært hjemme i mange mange måneder de siste fire årene pga permisjoner og sykemeldinger og ikke får jeg gjort noe særlig og ikke blir jeg harmonisk og lykkelig av det. Det er en negativ spiral for min del der jeg får gjort mindre og mindre. Har jeg det travelt, derimot, så blir jeg mer effektiv og organisert. Feks fikk jeg ført fatt på hageprosjektene mine og oppussingen da jeg begynte å jobbe.

Det er vel derfor man har uttrykket "skal du ha noe gjort, spør en seksbarnsmor", evt en hvilken som helst travel person.

Hvis jeg hadde hatt penger på hånden som gjorde meg helt økonomisk uavhengig, ville jeg ha tatt en ny utdanning.

Gammel 10-07-12, 10:08   #107
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig øknomisk?

Nei, absolutt ikke. Jeg kunne til nød jobbet 90 % i kombinasjon med at mannen gjorde det samme. Som mange andre her skriver så syens jeg det er godt å få brukt hodet mitt skikkelig og få brukt utdannelsen min. Jeg liker i grunnen både å sysle i huset og lage mat, men jeg hadde sannsynligvis blitt en svært sur dame om jeg skulle vært hjemmeværende husmor.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

En ting jeg derimot godt kunne tenke meg, var å ta permisjon fra jobb et år eller to og ta mer utdannelse. Den sjansen hadde jeg glatt grepet, om forholdene plutselig lå økonomisk til rette for det.

Det hadde jeg også! Selv om jeg er glad i utdannelsen min, er det et par andre utdannelser og yrker (ernæringsfysiolog, jordmor) jeg gjerne kunne tenkt meg, så det hadde vært en mulighet.

Gammel 10-07-12, 10:12   #108
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei.
Jeg er avhengig av utfordringene og det sosiale nettverket som jobben gir meg.
Kunne kanskje hatt litt permisjoner uten lønn for å reise litt oftere.

Gammel 10-07-12, 10:31   #109
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror forresten at om jeg f.eks hadde vunnet masse penger, så ville jeg sagt opp jobben og begynt å studere, f.eks historie.

Gammel 10-07-12, 10:34   #110
Philomena
Fullverdig medlem

Philomena sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Philomena har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, absolutt ikke. Har studert for lenge og jobbet for å kunne jobbe i drømmejobben min. er for glad i jobben rett og slett. Men kunne tenke meg å ta oftere ulønnet permisjon eller ferie/fridager hvis vi hadde råd il dette

Philomena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 10:45   #111
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har vært både hjemmeværende på fulltid, jobbet 100% og jobbet redusert, og det som funker best for meg og mitt humør er å jobbe ca.40-60%.
Det siste året har jeg jobbet som vikar, og det har fungert veldig fint, eneste ulempen er at det kan bli lite penger på kontoen.
Hadde vi plutselig sittet her med masse penger, så hadde jeg definitivt jobbet redusert.

Er nå aktiv jobbsøker og håper jeg får noe fast i løpet av høsten en eller annen plass.

Gammel 10-07-12, 19:39   #112
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Aldri i livet! Jeg er helt avhengig av å være i jobb og hadde blitt syk om jeg skulle gått hjemme og grublet. Kan ikke tenke meg å jobbe deltid heller.
En annen ting er jo dette med pensjon og at jeg ikke vil være avhengig av min mann for å klare meg her i livet.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 19:48   #113
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne fint tenkt meg en god slump mer fritid enn det jeg har i dag. Ikke så mye for andres del, mer meg-meg-meg.

Om jeg hadde full frihet økonomisk (nå og inn i evigheten), så ville jeg kanskje på sikt valgt å gjort noe helt annet enn jeg gjør i dag. Jeg er veldig glad i jobben min, men tanken på å gjøre noe helt annet er ikke fremmed.

Det er dog endel ting som er bra med at jeg ikke har denne friheten. Jeg ville for eksempel lett kunne meldt meg fullstendig ut og blitt en raring som drev kun med håndarbeid, trening og leste bøker. Jeg trives egentlig litt for godt i mitt eget selskap.

Å gå hjemme nå vil jeg på ingen måte forveksle med barselpermisjon og småbarnsliv, jeg tenker disse tankene utfra ståstedet vårt nå, med selvgående barn på 7 og 10. Gå hjemme med barn hele dagen har jeg aldri drømt om, men noe mer tid med dem kunne jeg nok hatt godt av. Jeg har en evne til å være veldig der jeg er, på godt og vondt, og det merker jeg med jobb også. Å ikke ha hodet for mye der hadde vært godt innimellom. Jeg har følt litt på at jeg skulle vært mer tilstede for de hjemme, ikke dårlig samvittighet, men en følelse av å ha gått glipp av mye av de korte årene vi låner barna.

Jeg tar selvsagt utgangspunkt i at jeg hadde vært 100 % frisk når jeg gikk hjemme.

Sist redigert av emm : 11-07-12 kl 02:55.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 19:54   #114
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke om det betød å leve på mannen, men om jeg feks. vant en helt absurd sum i lotto eller annet spill og ble rik med MINE penger, hadde jeg definitivt sluttet å jobbe. Da hadde jeg kun gjort ting jeg brenner for. Aldri mer kjøring i rushen, aldri problemer med feriekabalen, ikke noe stress og dritt. Jeg hadde trent, gjort ting jeg brenner for, jobbet mye mer med bloggen min og gjort veganrelaterte ting (noe jeg virkelig brenner for), reist når jeg ville og hvor jeg ville osv. Definitivt! Ikke tror jeg at jeg hadde blitt dummere av å reise rundt og gjøre det jeg brant for og ville, enn å sitte på et kontor i 8 timer daglig, altså.

Gammel 10-07-12, 19:59   #115
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei. Jeg må ut blant folk på jevnlig basis. Kunne kanskje gått ned til 80%.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 20:09   #116
Supra
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2011
Hvor: Kløfta
Supra har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei! Jeg har gått hjemme nå i 3 år pga nakkeskade, og jeg flyr på veggene!! Jeg er ikke lagd for å gå hjemme og pusle som ei husmor!

Supra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 20:34   #117
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Hadde vi hatt så god råd så at vi ikke måtte gått ned i standard på noe måte så kunne jeg tenkt meg et par år som fulltidsstudent for å ta en ny høyere grad. Jeg har bare diplom fra utlandet etter cand mag og kunne tenkt med norsk mastergrad.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 20:36   #118
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg hadde gått på veggene. Kunne tenkt meg å jobbet 50% i så fall.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 21:30   #119
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok kunne trivdes med det en god stund. Jeg liker rolige morgener og ettermiddager med familien og huset på stell og generelt stressfri hverdag, men jeg vil jo ikke være økonomisk avhengig av noen andre. Også må jeg bruke utdannelsen min og utvikle meg i faget mitt kontinuerlig for å kunne utføre arbeid innenfor mitt fag. Noen år utenfor ville vært katastrofalt tror jeg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:10   #120
Gerbera

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde gjerne vært hjemme. Veldig gjerne. Hatt rolig frokost hjemme med ungene, før jeg fulgte de i barnehage og på skole. Hatt en hund som kunne vært med, så hadde vi gått en lang tur før vi gikk hjem igjen. Gjort litt husarbeid, kanskje trent, og gjort kontorarbeid for mannen, før vi hentet ungene igjen, latt de ha med venner hjem, og hatt en fin ettermiddag sammen.

Har jobbet fullt de tre siste årene, og samvittigheten gnager meg opp aldeles. En mann som er selvstendig næringsdrivende og ekstremt lite fleksibel i arbeidssituasjon, og meg med en fastlåst stillingsprosent og arbeidstid, fører til kjas, mas, skrikende unger og mor, og mor som gråter i bilen på vei til jobb ganske ofte. Ungene dras opp av senga, gråtende fordi de er trøtte, og de blir levert som førstemann på hvert sitt sted, og må spise frokost i barnehagen og på SFO hver morgen. Mor stresser hjem, og henter hver av barna, som sistemann på hvert sitt sted, vi rekker sjelden eller aldri å ha med venner hjem.

Har nå fått meg en ny jobb, skal jobbe 80%, og ha litt mer fleksibel arbeidstid. Håper dette hjelper, ellers kommer jeg nok til å melde meg ut av arbeidslivet i noen år, og la mannen forsørge meg.

Sist redigert av Gerbera : 10-07-12 kl 23:09.
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.