Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Flygelederstreik

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-12, 10:19   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flygelederstreik

Dere som er i mot streik, hvordan ser dere for dere at ansatte kan protestere mot urimelige krav og lave lønninger i stedet?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 10:28   #62
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dere som er i mot streik, hvordan ser dere for dere at ansatte kan protestere mot urimelige krav og lave lønninger i stedet?

Jeg er bare imot streik hos folk som har høy lønn og lav utdanning.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 10:32   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er bare imot streik hos folk som har høy lønn og lav utdanning.

Så da bør de finne seg i 300 overtidstimer i året? Jeg vet at jeg har veldig liten lyst til at de som sørger for at mine fly kommer trygt ned på bakken skal være utslitte på jobb.

Gammel 28-06-12, 10:33   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vil vel variere, men om det skal rettes mot arbeidsgiver, så ser jeg for meg at den første aksjonen jeg ville iverksatt som for eksempel lærer var full skjemanekt. Det er jo rapporter som skal opp i systemet, og som jeg antar at arbeidsgiver mener de trenger veldig, siden de har pålagt lærerne å bruke mye av sin tid på det. Så da blir de vel lei seg og desperate når rapportene ikke kommer.

Gammel 28-06-12, 10:35   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så da bør de finne seg i 300 overtidstimer i året? Jeg vet at jeg har veldig liten lyst til at de som sørger for at mine fly kommer trygt ned på bakken skal være utslitte på jobb.

Nei, jeg så det nå etterpå, (jeg må begynne å lese tråder...) og det synes jeg er i overkant, selv om man er godt betalt.

Gammel 28-06-12, 10:37   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå vet ikke jeg hva slags skjemaer lærere er pålagt å utfylle, men om man f.eks. tenker på sånt som må fylles ut for å henvise til PPT så vil jo det i aller høyeste grad gå ut over tredjepart.

Spørsmålet mitt var ikke retorisk altså, jeg lurer oppriktig på hvordan man mener at ansatte skal håndtere urimelige arbeidsgivere uten streikerett. Det er selvsagt ikke alle streiker jeg er enig i, men jeg kan ikke nok om slikt til å se gode alternativer.

Gammel 28-06-12, 10:39   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, jeg så det nå etterpå, (jeg må begynne å lese tråder...) og det synes jeg er i overkant, selv om man er godt betalt.

Det er jo ikke slik at man skal finne seg i alt, selv om man er godt betalt. Jeg vet det er endel som mener det, for eksempel de som mente at folk på Bygdøy var så rike at de måtte finne seg i turister som tisser i hagen deres, tar fotografier inn vinduene, titter over hekken og busser som står på tomgang utenfor hos dem absolutt hele sommeren (i en debatt om vikingskip på eller av bygdøy).

Gammel 28-06-12, 11:38   #68
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er ikke jeg spesialist i arbeidsrett, og har ikke noen fiksferdig løsning på et stort samfunnsproblem klart. Men jeg har jo noen prinsipielle forestillinger likevel om hva jeg synes er riktig og galt. Litt som jeg må kunne si at det er noe grunnleggende galt med at noen skal arve en posisjon som kongelig overhode uten å ha et perfekt forslag på hvem som skal bli president.

Jeg synes en arbeidskonflikt skal løses slik at bare de to partene berøres. Da kan man se for seg overtidsnekt med lovpålagte vikarer, at bussjåfører ikke tar betalt, at parkeringsvakter sørger for trafikksikkerhet og fremkommelighet men ikke gir gebyrer, f.eks. Og er det store tvister, ja, så får vi løse dem slik vi løser andre tvister, med nøytrale konfliktråd/nemnder/rettsinstanser.

Og jeg synes definitivt at det er galt at man skal forvente sympati for alle stakkarer som streiker fordi de tjener (marginalt) for dårlig, men ikke de som aksjonerer for tilsynelatende umenneskelige arbeidsforhold, evt. for dårlig sikkerhet for tredjeperson, selv om de tjener bra. Det får være grenser for materialisme, liksom?

( )

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:40   #69
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg vet det er endel som mener det, for eksempel de som mente at folk på Bygdøy var så rike at de måtte finne seg i turister som tisser i hagen deres, tar fotografier inn vinduene, titter over hekken og busser som står på tomgang utenfor hos dem absolutt hele sommeren (i en debatt om vikingskip på eller av bygdøy).

Det er jo helt vanvittig (og ikke logisk i det hele tatt i mine øyne) og jeg er selvsagt ikke helt der. Men jeg mener seriøst at en person som tjener oppunder/over en million i året bør godta mer jobbing/overtid/variabel arbeidstid enn en som tjener 300.000.

C.D: Jeg tror ordet tilsynelatende er sentralt her.

Gammel 28-06-12, 11:43   #70
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo helt vanvittig (og ikke logisk i det hele tatt i mine øyne) og jeg er selvsagt ikke helt der. Men jeg mener seriøst at en person som tjener oppunder/over en million i året bør godta mer jobbing/overtid/variabel arbeidstid enn en som tjener 300.000.

Det ligger som oftest innenfor den høye lønna ja. Men det skal uansett gå an å ha en jobb hvor man kan leve et liv og ikke jobbe så mye at det går ut over sikkerheten på jobb, og det er jo derfor man har vernebestemmelser.

At arbeidsgiver prøver å perse igjennom arbeidsvilkår som arbeidsmiljøloven i utgangspunktet sier nei til, synes jeg er temmelig dårlig. Og jeg synes at myndighetene burde si plent nei.

Gammel 28-06-12, 11:43   #71
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Totalt uenig. Flygelederne har jo ikke akkurat en 8-16 jobb, men at de skal ha mer overtid enn meg som faktis jobber 8-16 er galskap. De har ansvar for utrolig mange liv hver vakt, mens jeg ikke har ansvar for liv i det hele tatt. Ingen dør om jeg sovner på vakt for å si det sånn.

Gammel 28-06-12, 11:45   #72
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

C.D: Jeg tror ordet tilsynelatende er sentralt her.

Jeg er enig i det første, og selv om jeg ikke tjener over en million selv vet jeg at jeg er høytlønnet, og at det medfører en forventning om at jeg hopper når sjefen sier hopp. Selv om jeg er på ferie. Men det er ikke snakk om 300 t pålagt overtid i året. Og jeg har definitivt ikke en jobb som medfører tap av store mengder menneskeliv hvis jeg dupper på jobb.

Jeg sier ikke at streiken er berettiget (as if), jeg bare sier at det ikke er et argument samme pokkern hva de tjener hvis det er en praksis som går utover liv og helse.

(Og det er nå en annen her som kaller seg C.D. You may call me Candy. :raus: )

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 11:46   #73
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Men det kan hende de blir enige? Når kan det ev bli avblåst?

Gammel 28-06-12, 11:53   #74
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg sier ikke at streiken er berettiget (as if), jeg bare sier at det ikke er et argument samme pokkern hva de tjener hvis det er en praksis som går utover liv og helse.

(Og det er nå en annen her som kaller seg C.D. You may call me Candy. :raus: )

Enig i det første, selv om jeg, skeptisk som jeg er, har vanskelig for å tro at det er så ille.

Til det siste: Er det en C.D her? (copycat? ) Ok, Candy, it is.

Gammel 28-06-12, 11:59   #75
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes kanskje at streik blir feil virkemiddel her, men jeg forstår dem selv om jeg ikke tror de når frem med dette i en streik. Det viktige i så måte er kanskje at de får satt søkelys på sin arbeidsgiver. Derimot burde de skaffe seg et nært og tett forhold til arbeidstilsynet, det vet vi jo kan fungere mot denslags takter.

Men arbeidsgiver har vel ingen sak her? Arbeidsmiljøloven er jo krystallklar på at den typen dispensasjon krever samtykke ikke bare fra arbeidstakerorganisasjonen, men fra den enkelte arbeidstaker.

Og så er det en ting som slår meg - hvis disse bare har 2 års utdannelse burde det vel være rimelig effektivt på ganske kort sikt å øke utdanningskapasiteten med noen plasser?

Gammel 28-06-12, 12:00   #76
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er veldig få som kvalifiserer til å bli flygeleder. Det krever helt spesielle evner.

Gammel 28-06-12, 12:22   #77
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har oppfattet det sånn at arbeidsgiver vil ha dispensasjon fra arbeidsmiljøloven sånn at de kan pålegge opp mot 300 overtimer i året mot 200 overtimer nå.

Arbeidsgiver kan gjerne ønske dette og søke om det, men de tillitsvalgte kan sette foten ned og sammen med Arbeidstilsynet blokkere det, så jeg kan ikke skjønne at det skal kunne bli noen streik av det. I hvert fall ikke bare på grunn av det ønsket. Dette temaet er greit regulert av Arbeidsmiljøloven.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 17:20   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nå sitter jeg på et fly som ikke får lette pga manglende folk i "luftkontrollen".

Gammel 28-06-12, 17:42   #79
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes kanskje at streik blir feil virkemiddel her, men jeg forstår dem selv om jeg ikke tror de når frem med dette i en streik. Det viktige i så måte er kanskje at de får satt søkelys på sin arbeidsgiver. Derimot burde de skaffe seg et nært og tett forhold til arbeidstilsynet, det vet vi jo kan fungere mot denslags takter.

Men arbeidsgiver har vel ingen sak her? Arbeidsmiljøloven er jo krystallklar på at den typen dispensasjon krever samtykke ikke bare fra arbeidstakerorganisasjonen, men fra den enkelte arbeidstaker.

Og så er det en ting som slår meg - hvis disse bare har 2 års utdannelse burde det vel være rimelig effektivt på ganske kort sikt å øke utdanningskapasiteten med noen plasser?

Enig med Katta. Dette er virkelig ikke noe som hører hjemme i lønnsforhandlingene. Detter er arbeidsmiljøsak og det gir vel ikke streikerett.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:02   #80
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Men det kan hende de blir enige? Når kan det ev bli avblåst?

Ja, de kan bli enige. De skal mekle til helgen og har vel frist på å være ferdig til midnatt mandag.Så en evt streik starter ved arbeidsdagens start på mandag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.