|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#62 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flygelederstreik
Jeg er bare imot streik hos folk som har høy lønn og lav utdanning. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Glamorøs
|
Så da bør de finne seg i 300 overtidstimer i året? Jeg vet at jeg har veldig liten lyst til at de som sørger for at mine fly kommer trygt ned på bakken skal være utslitte på jobb.
|
|
|
#64 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: FlygelederstreikDet vil vel variere, men om det skal rettes mot arbeidsgiver, så ser jeg for meg at den første aksjonen jeg ville iverksatt som for eksempel lærer var full skjemanekt. Det er jo rapporter som skal opp i systemet, og som jeg antar at arbeidsgiver mener de trenger veldig, siden de har pålagt lærerne å bruke mye av sin tid på det. Så da blir de vel lei seg og desperate når rapportene ikke kommer.
|
|
|
#65 |
|
Halloen!
Nei, jeg så det nå etterpå, (jeg må begynne å lese tråder... |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
Sv: FlygelederstreikNå vet ikke jeg hva slags skjemaer lærere er pålagt å utfylle, men om man f.eks. tenker på sånt som må fylles ut for å henvise til PPT så vil jo det i aller høyeste grad gå ut over tredjepart.
|
|
|
#67 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#68 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: FlygelederstreikNå er ikke jeg spesialist i arbeidsrett, og har ikke noen fiksferdig løsning på et stort samfunnsproblem klart. Men jeg har jo noen prinsipielle forestillinger likevel om hva jeg synes er riktig og galt. Litt som jeg må kunne si at det er noe grunnleggende galt med at noen skal arve en posisjon som kongelig overhode uten å ha et perfekt forslag på hvem som skal bli president.
|
|
|
#69 |
|
Halloen!
Det er jo helt vanvittig (og ikke logisk i det hele tatt i mine øyne) og jeg er selvsagt ikke helt der. Men jeg mener seriøst at en person som tjener oppunder/over en million i året bør godta mer jobbing/overtid/variabel arbeidstid enn en som tjener 300.000. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Mother of Dragons
|
Det ligger som oftest innenfor den høye lønna ja. Men det skal uansett gå an å ha en jobb hvor man kan leve et liv og ikke jobbe så mye at det går ut over sikkerheten på jobb, og det er jo derfor man har vernebestemmelser.
|
|
|
#71 |
|
bits and pieces
|
Totalt uenig. Flygelederne har jo ikke akkurat en 8-16 jobb, men at de skal ha mer overtid enn meg som faktis jobber 8-16 er galskap. De har ansvar for utrolig mange liv hver vakt, mens jeg ikke har ansvar for liv i det hele tatt. Ingen dør om jeg sovner på vakt for å si det sånn.
|
|
|
|
#72 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg er enig i det første, og selv om jeg ikke tjener over en million selv vet jeg at jeg er høytlønnet, og at det medfører en forventning om at jeg hopper når sjefen sier hopp. Selv om jeg er på ferie. Men det er ikke snakk om 300 t pålagt overtid i året. Og jeg har definitivt ikke en jobb som medfører tap av store mengder menneskeliv hvis jeg dupper på jobb.
|
|
|
#73 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: FlygelederstreikMen det kan hende de blir enige? Når kan det ev bli avblåst?
|
|
|
#74 |
|
Halloen!
Enig i det første, selv om jeg, skeptisk som jeg er, har vanskelig for å tro at det er så ille. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
maler
|
Sv: FlygelederstreikJeg synes kanskje at streik blir feil virkemiddel her, men jeg forstår dem selv om jeg ikke tror de når frem med dette i en streik. Det viktige i så måte er kanskje at de får satt søkelys på sin arbeidsgiver. Derimot burde de skaffe seg et nært og tett forhold til arbeidstilsynet, det vet vi jo kan fungere mot denslags takter.
|
|
|
#76 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: FlygelederstreikJeg tror det er veldig få som kvalifiserer til å bli flygeleder. Det krever helt spesielle evner.
|
|
|
#77 |
|
Introvert optimist
|
Arbeidsgiver kan gjerne ønske dette og søke om det, men de tillitsvalgte kan sette foten ned og sammen med Arbeidstilsynet blokkere det, så jeg kan ikke skjønne at det skal kunne bli noen streik av det. I hvert fall ikke bare på grunn av det ønsket. Dette temaet er greit regulert av Arbeidsmiljøloven.
|
|
|
#78 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: FlygelederstreikNå sitter jeg på et fly som ikke får lette pga manglende folk i "luftkontrollen".
|
|
|
#79 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig med Katta. Dette er virkelig ikke noe som hører hjemme i lønnsforhandlingene. Detter er arbeidsmiljøsak og det gir vel ikke streikerett. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Tittel og tittel....
|
Ja, de kan bli enige. De skal mekle til helgen og har vel frist på å være ferdig til midnatt mandag.Så en evt streik starter ved arbeidsdagens start på mandag.
|
|
![]() |
|
|