Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Grader av moderering (spesielt i blogger)

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-12, 17:34   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Så lenge dere ikke modererer noen, er jeg fornøyd.

Gammel 08-06-12, 18:00   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Dette ble en litt pussig diskusjon å lese. I starten forsto jeg moddene som uttalte seg slik at de ønsket å uttale seg som privatpersoner i blogger for å roe ned gemyttene uten å måtte ta på seg moderatorhatten. Og dette ville de gjerne kunne gjøre uavhengig av om de hadde lesetilgang i bloggen. Disse uttalelsene fra Skilpadda, him og Adrienne tolket jeg for eksempel slik:

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes det kommer til å bli veldig trist hvis det blir slik, fordi:
- De som da har lukkete blogger avskjærer seg selv fra tidlige tilbakemeldinger, på et tidspunkt hvor man kan ha en grei dialog om temaet. Det kan sammenlignes med at man i et vennskap aldri skulle ha gitt noen tilbakemeldinger før det ble så ille at man kunne tenke seg å bryte vennskapet. Det blir en veldig on-off situasjon. Personlig setter jeg pris på tilbakemeldinger på et tidspunkt hvor man kan ha en samtale om det, ikke når ting har gått så langt at man står ovenfor et ultimatum.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ser, og skjønner, at man ikke setter pris på en liksom-privat kommentar i bloggen sin fra en modde man ikke er venner med. Jeg ser altså godt at dette kan være et problem for deg som bloggeier. (Nå mener jeg ikke deg spesifikt, SF, du er en del av mitt fiktive eksempel. ) Men fordi det ville være et problem for meg som admin å ikke ha adgang til å gjøre noe slikt, vil jeg ikke uten videre love å aldri gjøre det.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg synes at modratoriske hilsner er ganske alvorlige, og det er ikke alltid det passer seg å gå så sterkt til verks i gråsonen. En moderatorisk hilsen er litt som å smelle neven i bordet og bruke strengestemmen, og det er et virkemiddel vi ikke vil bruke i tide og utide.

Og det er når vi er i gråsonene og vi vil bruke en litt mildere variant, som også skal oppfattes som litt mildere, at vi av og til velger å gå inn og kommentere akkurat en slik ting, også i en blogg vi offisielt ikke har tilgang til.

Også oppfatter jeg at for eksempel Esme sier det motsatte her:

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I en blogg hvor jeg ikke har tilgang uttaler jeg meg kun og alltid som moderator dersom jeg skriver en melding. Og jeg tror (men det kan sikkert være eksempler på det motsatte) at det nesten alltid i slike tilfeller blir presisert at man uttaler seg som moderator.

Jeg har vel inntrykket at de fleste moddene gjør det på samme måte.

Dette Skilpadda skriver under oppsummerer egentlig ønsket fra bloggerne, tror jeg. Og det høres ut som det hadde vært greit å få klarhet i om det er slik moddene skal agere i lukkede blogger eller om det ikke skal være noen retningslinjer på det.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Altså: Hvis jeg skriver i en blogg jeg ikke "egentlig" har tilgang til, for å moderere, så gjør jeg det som moderator, det er klart. Jeg ser mange sier at da er det veldig viktig å sette på en moderatorisk hilsen, og det tar jeg med meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.