|
Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)
Klart du er.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Leser
|
Ja, det glemte jeg nesten (må jeg også være redd for deg? :usikker: )
Ja, det virker som om det er en generell oppfatning av at når man uttaler seg som moderator da er det fordi at bloggeier har gjort en overtramp, eller brutt en forumregel. Dette vil jeg tro har like mye med konteksten, som med modereringen eller brukerne.
![]() |
#123 |
Leser
|
Her må jeg jo bare moderere(!) meg med å presisere at når jeg sier "Ja" til at det er et stort problem, så mener jeg at det er slik gjengs over når det blir moderert i blogger. Men jeg mener ikke at det er et stort problem som i at det skjer ofte, tvert imot, det er veldig sjeldent at det blir moderert i bloggene (og ellers også).
![]() |
#124 |
frakoblet
|
Jeg gikk ut fra at det hadde vært noe hurlumhei i en blogg, men jeg ser at Skilpadda skriver at det ikke er slik.
![]() |
#125 |
This is normal!
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Så lenge dere ikke modererer noen, er jeg fornøyd.
![]() |
![]() |
#126 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Dette ble en litt pussig diskusjon å lese. I starten forsto jeg moddene som uttalte seg slik at de ønsket å uttale seg som privatpersoner i blogger for å roe ned gemyttene uten å måtte ta på seg moderatorhatten. Og dette ville de gjerne kunne gjøre uavhengig av om de hadde lesetilgang i bloggen. Disse uttalelsene fra Skilpadda, him og Adrienne tolket jeg for eksempel slik:
Også oppfatter jeg at for eksempel Esme sier det motsatte her:
Dette Skilpadda skriver under oppsummerer egentlig ønsket fra bloggerne, tror jeg. Og det høres ut som det hadde vært greit å få klarhet i om det er slik moddene skal agere i lukkede blogger eller om det ikke skal være noen retningslinjer på det.
![]() |
#127 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Jeg er enig med de som mener at moderatorene i en lukket blogg de ikke har tilgang til som privatpersoner heller ikke bør uttale seg som privatpersoner. Det blir for mye gråsone med privatpersonmoddekosemosing for å roe stemningen i en blogg de ellers ikke ville hatt tilgang til. Ellers er jeg enig med måten Esme sier hun praktiserer moderering på, og uenig i måten det ble framstilt fra Skilpadda, Adrienne og him at de vil praktisere det på.
![]() |
#128 |
Leser
|
Beklager, da har jeg uttrykt meg uklart. Det jeg mente var: Av og til er det behov for å si ifra når man nærmer seg en grense, vi kan godt kalle det gråsonemodderering. Ofte når det blir moderert i blogger så oppfattes det som de som blir moderert har gjort et overtramp, og det er slettes ikke alltid tilfelle.
![]() |
#129 |
Shake it out!
|
Jeg har storyen, og du er i bloggen min, så det er bare å sette i gang.
![]() |
#130 |
flisespikker
|
Nettopp - det synes du (og det tror jeg kanskje jeg ville syntes selv), mens andre tydeligvis synes det er riktigst å vente til det har skjedd et overtramp (jf. politilignelsen litt tidligere). Det er jo ingen som kan forvente at alle brukere tenker og føler likt, og da kan man heller ikke regne med at de "taktikkene" vi bruker ved moderering vil slå like godt an hos alle.
![]() |
#131 |
Shake it out!
|
Vanskelig å gjøre alle til lags, ja...
![]() |
#132 |
Mother of Dragons
|
Nå husker jeg ikke helt, men fikk du ikke en av de milde tilbakemeldingene? For i så fall er det perfekt eksempel, vi tror vi gir en vennlig dult, men det blir oppfattet som aktiv modding.
![]() |
#133 |
Hertuginne
|
Og om det har vært en diskusjon på bakrommet er det langt fra sikkert at alle moddene har vært med på diskusjonen eller lest bloggen, innsatsen vår varierer jo fra dag til dag, det er jo ikke å være modde på FP som er den egentlige jobben vår.
![]() |
#136 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Det høres ut som om det er litt mangel på samkjøring i ledelsen her. Tør jeg foreslå en omorganisering? Hver modde har personalansvar for et visst antall brukere og må trå til når denne brukeren krysser grensen for anstendig oppførsel. Medarbeidersamtaler- skype eller PM-hvert halvår hører med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En super plan. Får man velge modde på samme måte som fastlege? Blir det ventelister?
![]() |
#138 |
kamerat
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Men jeg synes det er litt vesentlig å huske på at moderatorene faktisk diskuterer det som skjer i forumet og det som skjer i bloggene. Det er en helt uunnværlig del av moddevirksomheten. Det er ikke hver dag vi diskuterer noe, men helt sikkert hver uke. Det er bare sånn det fungerer. Det kommer ikke til å forandre seg.
![]() |
#139 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Jeg synes det er viktig, og sier mye om forumet, NÅR en modde griper inn. Dette er noe forumledelsen bør bestemme, de har tross alt startet forumet og vet hvordan de ønsker å ha det. Skal det være et forum der brukerne holdes på matta, eller skal de få lov til å hoppe utfor stupet i tide og utide? Jeg vet hva JEG foretrekker, men jeg er her frivillig.
![]() |
#140 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tenker at de må fordele brukerne mellom seg, det varierer jo hvor belastende og utagerende man er, og det vil bli urettferdig hvis f.eks Skilpadda må ta seg av alle bråkmakerne i Generell diskusjon og barneoppdragelsesforumet, mens Esme baren kan kose seg med de som nesten bare deltar på markedsplassen og interiørhjørnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|