Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)
Esme: det er sånn du gjør det de fleste av oss mener er riktig tror jeg. For meg føles det riktig sånn:
* Modde som har bloggtilgang kan svare som privatperson og protestere på noe som er ubehagelig enten dette er på kant med forumreglene eller ei.
* Modde som har bloggtilgang kan svare som moderator og si at nå går det litt for vidt i forhold til forumreglene, og legitimerer seg da som moderator. Moderatorisk hilsen er greit, men man kan også si type "Nå må jeg nesten ta på meg moddehatten litt og si at vi nærmer oss en grense her".
* Modde som ikke har bloggtilgang kan svare som moderator og si fra om at dette ikke er greit i forhold til forumreglene, men må da alltid ha moderatorhatten på.
Det som ikke er greit synes jeg, er å forsøke å gå inn i en diskusjon man ikke er del av og forsøke å roe ned gemyttene uten å legitimere seg som moderator. Å tro at det føles greiere enn å si fra som moderator tror jeg er helt feil, men det kan kanskje oppleves ugreit på et par andre plan.
Det vil alltid være et problem at styrken i det man sier blir misoppfattet spesielt når man opptrer som øvrighetsperson, og det vil i mange tilfeller føles som om noen skrur på lyset og åpner dørene på en fest. Jeg tror imidlertid ikke det er noen vei utenom denne følelsen dersom man føler behov for å gå inn i en blogg man ikke har tilgang til og moderere. Noe av det som er bra på fp er graden av selvjustis, og jeg synes faktisk at man ikke skal gå inn som moderator for å prøve å øke selvjustisen, man bør vente til det er såpass at man som moderator føler for å si fra. Og da oppleves det som en kalddusj i større eller mindre grad, det tror jeg man må leve med. Og forsøke å formulere seg slik at man minimerer denne effekten dersom det er ønskelig.