|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Statskirken opphører i dag
Det er ikke en kirke for alle heller. De mest verdikonservative sektene f.eks syns nok Kirken, den norske er et Gudsforlatt sted.
|
|
|
|
#182 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, Fnatten, det skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke har veldig god oversikt over.
|
|
|
#184 |
|
Innrømmer gladelig at du har bedre oversikt enn meg der, så akkurat den skal jeg ikke diskutere.
|
|
|
#185 |
|
Librocubicularist
|
Jo, men det er der eg trur dine spådommar er feil. Sei at halvdelen av dei passive medlemma faktisk bryr seg om institusjonen. Dei er mange fleire, enn dei få, mest konservative, som får dominere kyrkja under dagens ordning. Eg trur at dersom medlemskap krevde engasjement, ville også denne delen av befolkninga engasjert seg. Det er i alle fall erfaringen frå Sverige, etter oppløysinga av statskyrkja i 2004. Og det er rimeleg grunn til å tru at Norge er samanliknbart. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet det, det er synd at det er slik. Og svovelpredikantene møter opp ja, ikke i Trondheim her er de vel lite synlige. Men på mitt hjemsted er det mange som mener mangt om mye, og aleneforeldre har ikke vært særlig populære. Noe som gikk ut over både mine barn, min ekssvigermor og mine foreldre. Jeg tror nok de vil få større rom uten statskirken enn de har i dag. Mulig jeg bare er skeptisk. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Pessimistisk Optimist.
Et aktivt bruk av kirken også for ikke kristne ville vært flott. :-) men vet at 99% av de jeg omgås ikke ville engasjert seg. Maks til bryllup, barnedåper og begravelser. Dessverre. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Librocubicularist
|
Kor mange trur du det er som tenker som deg? |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Glamorøs
|
Men hvis det er slik at de ikke vil engasjere seg, så kan de egentlig ha det så godt syns jeg.
|
|
|
#192 |
|
Librocubicularist
|
Men denne gruppa som bruker kyrkja til ritualer, vil måtte ta stilling. Nokon vil nok trekke seg ut og klare seg utan, medan andre vil engasjere seg meir. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg vet jo ikke hvem du omgås, men her er ikke situasjonen slik du beskriver. Og jeg kjenner ikke igjen noen av de statskirkelige menighetene jeg har vært innom, i dine beskrivelser. De virker karikerte, for å si det mildt!
|
|
|
|
#194 |
|
Pessimistisk Optimist.
Jeg bare syns det er synd om engasjementet skal bli enda mindre enn i dag. Jeg håper det blir større, men tviler sterkt. De fleste tenker nok at endelig slipper vi derre kirkegreiene, vi er ikke lenger medlem av noen statskirke. Og vi har i allefall ikke noe ansvar for at kirkene ikke ramler ned. Mange norske kirker er bygd på dugnad, og de betydde mye for befolkningen, kristne eller ikke. Slik er det ikke lenger. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Pessimistisk Optimist.
Så flott |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Librocubicularist
|
Men erfaringane frå Sverige etter 2004 viser jo at engasjementet er blitt større, etter at kyrkja blei privatisert. Det er nettopp dette eg prøver å seie, at kyrkja ville hatt godt av ei lausriving. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Librocubicularist
|
Mi erfaring er at dette varierer veldig mellom ulike lokalmiljø. Eg har sjølv vokse opp i ei kyrkje som er så karikert som den Perhonen beskriv. Det var først etter at eg tok avstand frå dette miljøet at eg skjønte kor unormalt og usunt det faktisk var. Men eg veit i teorien at det ikkje er slik overalt. Eg har bare ikkje tatt meg bryet med å undersøke "overalt". |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og i tillegg kan ting endres i løpet av noen år også. Jeg kunne laget ganske karikerte beskrivelser av den menigheten jeg ble døpt i da jeg var femten. Den er ikke likedan i dag. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvem er det på hjemstedet ditt som mener mye om aleneforedre pr i dag? Er det ansatte i kirken? Er det noen av dem som går i kirken? Er det noe som blir forkynt i kirken? |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Jeg kjenner igjen følelsen Perhonen, jeg har den samme triste følelsen med Folkets hus, rundtomkring...
|
![]() |
|
|