|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Jeg pleier å stille oppfølgingsspørsmål hvis det er naturlig til både hvite, brune, grønne eller blå, jeg. Jeg synes samtaler som "hvor kommer du fra" "Toten" "Hva liker du best å spise" "Lasagne", osv blir temmelig traurige. Det er mer naturlig for meg å snakke litt lengre om hvert emne - hvis man nå kommer inn på et emne - ansett hudfarge. Om emne er opprinnelsessted, barnehagen på stedet, felles jobb eller noe annet spiller for meg ikke så stor rolle.
![]() |
#2 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det for altfor svart-hvitt slik du fremstilte det. Mange i tråden har fremhevet at det er det "obligatoriske" oppfølgingsspørsmålet som blir for dumt, for det kommer så godt som utelukkende kun for en kategori nordmenn, de som ikke er hvite i huden. Det er ikke noe jeg må leve med i alle fall slikt som mitt barn gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
Jeg haddevel et slikt spørsmål senest til Ulvefar tror jeg. |
![]() |
![]() |
#4 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?r
Javel. Jeg synes det er naturlig å komme med oppfølgingsspørsmål til alle. Det blir da en utrolig kjedelig samtale med kun spørsmål - svar - spørsmål om nytt emne - svar, osv. Men oppfølgingsspørsmålene kan jo være så mangt, som "Hvor i Oslo er du fra?", " Er familien din fra Oslo, eller er dere innflyttere sånn som vi?"eller lignende. Men på et eller annet tidspunkt (gjerne et stykke ut i samtalen) kunne jeg sikkert funnet på å spørre om vedkommende var født i Norge eller hadde bodd i et annet land før - hvis det falt seg slik. Det avhenger blant annet av hvor personlig motparten hadde vært i sine svar eller i spørsmål til meg.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Da blir det i alle fall lett inntrykk av kryssforhør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg glemte å si at jeg uansett ikke spør barn dette spørsmålet, verken lyse eller mørke. I forhold til barn synes jeg det som regel er irrelevant, de er jo som regel fra det stedet vi er på.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 18-05-12 kl 16:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Joda, innrøm det nå: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?rine: Den prikken var sikkert ganske meningsløs for deg, ja.
![]() |
#9 |
anglofil
"Jeg glemte å si" .... Sist redigert av Lisa : 19-05-12 kl 12:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
Og ikke nok med det - da jeg skulle prikke deg og bekrefte at joda, det var meg du så, så greide jeg å prikke rine i stedet.
![]() |
#11 |
Er frisk!
|
![]() |
#12 |
anglofil
**slettet** Sist redigert av Lisa : 19-05-12 kl 12:45. Årsak: for personlig |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Tror jeg har svart i forrige innlegg, hvis du leser det. Redigerte det etter første posting.
![]() |
#14 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg kan finne på å spørre om dette og hint fordi jeg er oppriktig interessert, og selvsagt risikerer jeg da at enkelte blir støtt selv om jeg, synes jeg selv i hvert fall, gir uttrykk for min interesse på en imøtekommende måte. Alternativet er å forsøke å ta hensyn til alt og alle, og da blir det ikke mye igjen å spørre om, noe som kan gjøre meg tilsynelatende uinteressert og ikke-inkluderende. Og skulle noen bli støtt av mine i utgangspunktet vennlige spørsmål, vil de forhåpentligvis uttrykke dette på en måte som gjør at jeg kan utdype at hensikten er god. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|