Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva ER egentlig forskjellen på ekstrovert/introvert og utadvendt/innadvendt?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-12, 01:34   #61
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva ER egentlig forskjellen på ekstrovert/introvert og utadvendt/innadvendt?

Extroverted (E) 60% Introverted (I) 40%
Sensing (S) 53.13% Intuitive (N) 46.88%
Thinking (T) 50% Feeling (F) 50%
Perceiving (P) 58.62% Judging (J) 41.38%

Your type is: ESFP

ESFP - "Entertainer". Radiates attractive warmth and optimism. Smooth, witty, charming, clever. Fun to be with. Very generous. 8.5% of the total population.

Sist redigert av Pelikan : 11-05-12 kl 01:50.
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 10:04   #62
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ER egentlig forskjellen på ekstrovert/introvert og utadvendt/innadvendt?

Ser fra den gamle pollen at jeg er ESFP, men aner ikke om det gjør meg innadvendt eller utadvendt.
Tror egentlig jeg er en blanding, siden jeg får energi av å være sammen med andre (folk jeg liker) men også elsker å være alene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 11:17   #63
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ser fra den gamle pollen at jeg er ESFP, men aner ikke om det gjør meg innadvendt eller utadvendt.
Tror egentlig jeg er en blanding, siden jeg får energi av å være sammen med andre (folk jeg liker) men også elsker å være alene.

Det er jo ganske mange som har fordeling nesten tilnærmet 50/50 på E og I. Jeg er en veldig E (vil tro jeg er tilnærmet 100 % på E stort sett) og det er sant. Jeg har aldri behov for å være alene. Jeg må ha kontordøra oppe, radioen på - er jeg hjemme alene og mannen min er borte, kan man nesten garantere at jeg er her inne, på facebook, i telefonen eller har besøk.

Gammel 11-05-12, 11:42   #64
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Introverted (I) 80% Extroverted (E) 20%
Sensing (S) 65.63% Intuitive (N) 34.38%
Feeling (F) 57.69% Thinking (T) 42.31%
Judging (J) 80% Perceiving (P) 20%

Your type is: ISFJ

ISFJ - "Conservator".
Desires to be of service and to minister to individual needs - very loyal. 13.8% of total population.

Jepp, det er meg. Det stemmer for meg både privat og på jobb.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 12:25   #65
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

S/n sier noe om hvordan man ser verden - helhet eller i detaljer

Sensing og intuitive? Kan du si litt mer om dette?

Jeg ligger forresten og vaker rundt midlinjen på alle untatt denne. Har i flere runder fått akkurat 50% på alle de tre andre. Og noen ganger vipper jeg litt opp og ned i 52/48%.

Gammel 11-05-12, 12:31   #66
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er litt sosialt bipolar, tror jeg. Enten skravler jeg og er oversosial, eller så er jeg stum som en østers og har ingenting å si. Alt avhengig av hvem som er rundt meg.

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er også sterkt i tvil, Divine, og kan være sosialt bipolar sammen med deg.

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Vi er flere.

Vi er mange som har det sånn.

Gammel 11-05-12, 12:36   #67
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg veksler mellom INFJ og ISFJ, og fikk ISFJ denne gangen. Jeg har tatt sånne tester regelmessig og scorer alltid høyt på I, denne gangen 87,1 %; temmelig høyt på F og høyt på J. N/S er mer 50/50.

Forresten er det ikke helt sant at jeg bare er en innadvent introvert, da. Jeg synes rett som det er det er voldsomt stas å treffe mennesker, men jeg trenger masse, masse egentid for å lade opp før og etterpå.

Gammel 11-05-12, 12:45   #68
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Sensing og intuitive? Kan du si litt mer om dette?

Jeg ligger forresten og vaker rundt midlinjen på alle untatt denne. Har i flere runder fått akkurat 50% på alle de tre andre. Og noen ganger vipper jeg litt opp og ned i 52/48%.

Her er vel en veldig enkel oversikt...
Det er noe med hvordan man ser verden - noen må ha bitene for å se helheten, andre ser helheten og kan plukke fra bitene.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg jung.JPG (82,6 KB, 40 visninger)
Gammel 11-05-12, 12:48   #69
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva er jeg, da, som egentlig er en sånn "prate, prate, prate"-person og som elsker å være sammen med folk jeg kjenner og liker, men som nesten ikke orker omgang med fremmede og som helst ikke vil prate med folk med mindre jeg er i en situasjon der jeg har valgt det selv?

Jeg har løsningen, du er meg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 12:54   #70
Slettet bruker
Passiv

Standard

Introverted (I) 75% Extroverted (E) 25%
Sensing (S) 56.41% Intuitive (N) 43.59%
Thinking (T) 64.52% Feeling (F) 35.48%
Perceiving (P) 53.13% Judging (J) 46.88%

Your type is: ISTP

Det stemmer nok ganske bra.

Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 13:00   #71
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Her er vel en veldig enkel oversikt...
Det er noe med hvordan man ser verden - noen må ha bitene for å se helheten, andre ser helheten og kan plukke fra bitene.

Takk. Da skjønner jeg. Kan jeg spørre hvor du fant den oversikten?

Gammel 11-05-12, 13:08   #72
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok en ganske utadvendt introvert.

Det er ingen tvil om at jeg trenger relativt mye alenetid for å samle krefter. Og jeg velger gjerne å være alene framfor å være sosial. Men ellers så tror jeg at jeg er ansett for være utadvendt når jeg først er ute blant folk. Jeg prater gjerne mye og i utide.

Gammel 11-05-12, 13:41   #73
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er nok en ganske utadvendt introvert.

Det er ingen tvil om at jeg trenger relativt mye alenetid for å samle krefter. Og jeg velger gjerne å være alene framfor å være sosial. Men ellers så tror jeg at jeg er ansett for være utadvendt når jeg først er ute blant folk. Jeg prater gjerne mye og i utide.

Jeg også.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 14:06   #74
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg har visst gått fra å være en ESFJ til å bli en ESTP, jmfr. pollen fra '07. Det har blant annet blitt mindre føleri med årene, og jeg identifiserer meg greit med nåværende bokstavkombo. Mye henger nok sammen med til dels store endringer både privat og jobbmessig.

ESTP
Extroverted (E) 66.67% Introverted (I) 33.33%
Sensing (S) 62.5% Intuitive (N) 37.5%
Thinking (T) 78.13% Feeling (F) 21.88%
Perceiving (P) 53.85% Judging (J) 46.15%

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 15:12   #75
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Takk. Da skjønner jeg. Kan jeg spørre hvor du fant den oversikten?

Jeg bruker Jung mye i karriereveiledning, så det er rett og slett kopi av en rapport jeg har skrevet - men det finnes en bok om dette som er billig og veldig gøy å lese

typeforståelse

en praktisk innføring i jungs typepsykologi. Jeg er litt usikker på om man får kjøpt den uten å være sertifisert på noe vis, men dog....

- Jeg har veldig tro på å bruke Jung på gruppeprosesser - noe med å vise forståelse for at man tenker ulikt og arbeider på ulike måter. - Det påvirker gruppen veldig og ting kan oppfattes som konfliktfylt.

Gammel 11-05-12, 22:26   #76
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Eg er ISTJ, men det er lite som skil I/E. Eg kjenner meg mest som introvert, forsåvidt.

No ser et eg var noko heilt anna i den gamle pollen, kanskje eg rett og slett manglar sjølvinnsikt.

Sist redigert av lalill : 11-05-12 kl 22:38.
lalill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 22:36   #77
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har just tatt denne på nytt og er fortsatt ESTJ, med ganske sterk preferanse på alle egenskapene. Jeg har tatt den noen ganger opp i gjennom årene og har vært innom både F og P, men E og S har vært stabile hele veien.

Jeg er veldig ekstrovert og trives best i samhandling med andre mennesker, men jeg er nok ganske reservert før jeg kjenner folk, når jeg kjenner folk er jeg ikke det.

Gammel 12-05-12, 10:11   #78
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har lenge irritert meg over at det liksom skal være bedre å være ekstrovert enn å være introvert. Så en morsom og informativ om dette nå nylig. Anbefales!

The power of introverts:
http://www.ted.com/talks/susan_cain_...ntroverts.html

"In a culture where being social and outgoing are prized above all else, it can be difficult, even shameful, to be an introvert. But, as Susan Cain argues in this passionate talk, introverts bring extraordinary talents and abilities to the world, and should be encouraged and celebrated.

Our world prizes extroverts -- but Susan Cain makes a case for the quiet and contemplative."

Det går an å få (bla norsk) tekst på også der.

Gammel 12-05-12, 10:34   #79
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt sosialt bipolar, tror jeg. Enten skravler jeg og er oversosial, eller så er jeg stum som en østers og har ingenting å si. Alt avhengig av hvem som er rundt meg.

Sånn er jeg og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 01:46   #80
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg har lenge irritert meg over at det liksom skal være bedre å være ekstrovert enn å være introvert. Så en morsom og informativ om dette nå nylig. Anbefales!

Kan anbefale denne reportasjen fra Dagsavisen også.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.