Sv: Ungdomsskolelærere sier "Nei til kyssing og sexy klær"
Det med klær, kontekst og signaler er ikke så lett.
Det er ikke klærne som sier "ta meg", men det er naivt å tro at ikke nettopp dette er noe av hensikt bak enkelte måter å kle seg på. Jeg har en gang vært midt i en situasjon med ungdommer hvor en person tydelig ville signalisere med klær og oppførsel at hun ønsket at en gutt skulle "ta henne". Krisen ble stor da feil gutt tok på henne. Selvsagt skal ikke feil gutt ta på henne, men sannsynligheten for at han hadde gjort det hadde heller aldri oppstått om ikke hun ved klesmåte og oppførsel hadde opptrådt mer "normalt" (hvis man kan bruke et slikt ord). At den rette personen responderer på signaler man sender er det de fleste drømmer om, men få drømmer om at feil person responderer på signalene. Klær er med på å sende signaler. Klesdrakt gir også ulike signaler i forhold til kontekst og det tror jeg godt at ungdommer kan bli mer bevisst.
Mange tenker at man for å ta en lege seriøst så bør han ikke komme med halve bokseren synlig og en liten singlet. Kan man ikke ha forventninger til en student eller elev? Jeg synes godt man kan det. Man er som elev og student også i en offentlig rolle, en rolle hvor det forventes seriøsitet.
|