Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unger uten regntøy i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-12, 11:45   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger uten regntøy i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Bai sier det veldig godt - andre foreldre ser våte barn, de vil aldri få vite mer enn nettopp dette. Vi annonserer ikke offentlig hva vi sier til foreldre som sliter med dette, vi forteller ingen hvilke tiltak som evt er satt i gang/settes i gang. Andre foreldre kan bare spekulere og mumle, og gjerne beskylde barnehagen for å være unvikende og tiltaksløs, dere vil aldri uansett få vite fra oss hva som gjøres i det skjulte.

Og får dere vite det, av en ansatt, gå til ledelsen umiddelbart, for i såfall er det klart brudd på taushetsplikten.

Jeg har overhodet ikke ment at jeg burde vite om hva barnehagen gjør. Og det er godt mulig at de snakker direkte med foreldrene. De har bare sagt på SU-møte at de sliter med å nå gjennom til en del, og at de spurte om hva de kunne gjøre for å bedre situasjonen. Jeg setter stor pris på at jeg ikke vet hvem det er snakk om heller.

Gammel 24-04-12, 11:49   #42
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I bhg-ene våre legger man en lapp på plassen. Ved gjentakelser slik at det blir et problem ble man i gamle bhg innkalt til samtale med styrer.

Gammel 24-04-12, 11:54   #43
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er barnehagens ansvar å gi tilstrekkelig beskjed, men det må jo være utrolig kjipt når foreldrene ikke greier å skaffe barna utstyret de trenger.

Jeg har gitt to utedresser og et par gummistøvler til barnehagen hittil i år og tilbyr dem ofte det som lillesøster har vokst fra av utetøy. Men jeg gjør det fordi jeg tenker at det er et skift dersom noen blir våte eller har glemt noe en dag, og ikke at det brukes permanent av barn som ikke har slikt utstyr. Det har ikke slått meg at det er et problem. De takker iallefall hjertelig ja til tilbud om utetøy og støvler så det er jo tydelig at de har bruk for det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 11:56   #44
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg jobber i naturbarnehage.
Vi har krav til klær og opplyser om dette ved inntakk og oppstart i barnehagen.
Tro ikke at det betyr at alle ungene har det de trenger.
Det vi har blitt nødt til å gjøre, er å ringe foreldrene, be dem komme med det som trengs eller hente barnet.
En hel gruppe kan ikke rammes pga noen få barn.

Vi har også litt låneklær, men det er ikke ment til de som ikke har noe, alene, men til de som tilfeldigvis her glemt den ene gangen osv. For alle kan glemme, men ikke hver dag, hele året.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 11:58   #45
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville tatt initiativ til å samle inn avlagt regntøy og støvler i et par størrelser, og opprettet et lager for barnehagen til å bruke når denne utfordringer dukker opp.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 13:00   #46
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Grøten, her.

Vi har også litt låneklær, men det er ikke ment til de som ikke har noe, alene, men til de som tilfeldigvis her glemt den ene gangen osv. For alle kan glemme, men ikke hver dag, hele året.

Sånn er det i vår barnehage også. Det har hendt at jeg har hentet knerten og så har han ikke hatt skiftbukse. Da fikser vi det til dagen etterpå, og det har barnehagen aldri sagt noe på.

De har noe skifttøy, men sikkert ikke av disse større greiene (dresser og regntøy) som folk passer litt bedre på og som alltid merkes.

Gammel 24-04-12, 13:07   #47
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I barnehagen har vår har styrer gått så langt som å si at dersom det er turdag og ungen ikke har klær, så ringer de og ber oss hente barnet.

Hvorvidt hun noen gang har vært nødt til å faktisk gjøre det, vet jeg ikke.
Tanken bak er jo selvsagt at de har ikke bemanning til at en voksen kan være igjen i barnehagen med ett barn mens resten er på tur.

Gammel 24-04-12, 13:13   #48
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Nå bare gjetter jeg men siden jeg vet omtrent hvor du bor Tjorven så vil jeg gjette at årsaken er økonomisk eller rett og slett mangel på kunnskap (med forbehold om at du bor i Oslo indre Øst og den sammensatte befolkningen vi har?) Dette er jo også et problem på mange av skolene i området, mange barn kan ikke være med AKS på tur siden de rett og slett ikke har regntøy. Skolen vår løser dette med å samle inn brukt tøy eller de gir informasjon om hvor folk kan gå for å skaffe rimelig tøy.

Man løser ingen problemer ved å ikke ta tak i de men ofte er det vanskelig når det rett og slett er snakk om ren og skjær fattigdom som årsak til problemene. I følge SSB så er antallet "fattige" barn i Norge forferdelig høyt i Oslo Øst og dette er noe både barnehager og skoler må forholde seg til på mange forskjellige plan.

Nå har jeg snakket med utgangspunkt i at det er denne type mer kompleks og sammensatt problemstilling barnehagen har.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 13:15   #49
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis det ikke hjelper å ta det opp med foreldrene, er det grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet. Som det har blitt sagt tidligere i tråden er det omsorgssvikt hvis barna aldri har nok og passende klær for årstiden. Det synes jeg godt det går an å si i SU - de som sitter der har vel samme taushetsplikt som SU-medlemmer på skolene. (Man trenger ikke ta opp hvilke barn det gjelder, men at styrer/avdelingsleder bør kontakte barnevernet). I beste fall trenger foreldrene bare et spark bak, eller støtte til å kjøpe klær, i verste fall får man avdekket at det er noen større problemer ute og går. Uansett får barnet det bedre.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 13:17   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg bor i Oslo indre øst, men slett ikke i det verste området. Men jeg skal ikke uttale meg om den økonomiske situasjonen til alle som har barn i barnehagen akkurat.

Jeg skjønner at det er vanskelig å ikke ha råd til utstyr, men da må de snakke med personalet i barnehagen. De leverer jo klær til Fretex stadig vekk. Jeg vet ikke om det er sånt "dyrt" tøy de leverer, men jeg er mer enn villig til å gi bort arvetøy etter egne unger hvis det bare kommer en forespørsel. Og det er det helt sikkert flere som er villige til.

Gammel 24-04-12, 13:24   #51
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg bor i Oslo indre øst, men slett ikke i det verste området. Men jeg skal ikke uttale meg om den økonomiske situasjonen til alle som har barn i barnehagen akkurat.

Jeg skjønner at det er vanskelig å ikke ha råd til utstyr, men da må de snakke med personalet i barnehagen. De leverer jo klær til Fretex stadig vekk. Jeg vet ikke om det er sånt "dyrt" tøy de leverer, men jeg er mer enn villig til å gi bort arvetøy etter egne unger hvis det bare kommer en forespørsel. Og det er det helt sikkert flere som er villige til.

Det er jo veldig sensitivt og ofte skambelagt dette med dårlig råd osv. men det finnes definitivt ting barnehagen kan gjøre for å hjelpe. Og det skal ikke være slik at det får konsekvenser for alle barna at noen ikke har tilstrekkelig med utstyr.

Men det er veldig fint om barnehagen møter denne type problemstilling med dialog (klisje, jeg vet ... ) i stedet for "straff" og fordømmelse. Noen ganger, er det bare rett og slett behov for mer informasjon til de det gjelder. Det nytter ikke med lapper og beskjeder hjem hvis de er skriftelige og/eller på et språk foreldre kanskje ikke skjønner. Man må snakke med de det gjelder direkte.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 13:34   #52
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg skjønner at det kan være tabubelagt at man ikke har råd til å utstyre ungene sine ordentlig. (Og jeg vet slett ikke om dette er problemstillingen.) Men man MÅ faktisk gjøre grep. Et grep kan være å gi beskjed til barnehagen som videreformidler ønsker om arvetøy.

Jeg mener at jeg som SU-medlem har taushetsplikt. Vi snakker aldri om spesifike unger på SU-møtene, men tar diskusjoner på mer generell basis.

Gammel 24-04-12, 13:42   #53
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd mye rart fra barnehagene også. Skallsettet fra Isbjørn henger urørt på plassen, og ungen har på seg låneregnbukse fra H&M.

I gamlebarnehagen måtte de ofte gå inn før tida, fordi ungene blir våte - ordentlig regntøy til tross. Bading i søledammer gjør barn våte.

Gammel 24-04-12, 13:46   #54
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

I gamlebarnehagen måtte de ofte gå inn før tida, fordi ungene blir våte - ordentlig regntøy til tross. Bading i søledammer gjør barn våte.

Dette er greit nok. Men når det gis beskjed om at de måtte gå inn tidlig fordi flere barn ikke hadde klær til å være ute i (enten fordi det er vått eller kaldt), er noe annet.

Gammel 24-04-12, 13:46   #55
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å komme til bunns i denne problemstillingen må du vite litt mer om på hvilket nivå problemet ligger tror jeg. Er det slik at det er noen barn som ikke har klær? Eller er det noen som glemmer til stadighet, men som har klær hjemme? Eller er det noen barn som har klær av og til, men hvor det går en uke før det kommer tilbake fra vask? I det første tilfellet bør de snakke med foreldrene og finne ut hvorfor, og evt hjelpe til med å formidle arvetøy/vise dem hvor de kan få sånt billig. I det andre og tredje tilfellet er det lov å være streng og ringe foreldrene for å be dem komme med tøy. Litt lånetøy er sikkert lurt uansett da det i en stor barnehage ganske ofte vil være noen som mangler noe.

Ellers kan jeg anbefale lapper som henges på plassene til ungene. Hos oss har de laminerte fargerike lapper med snor som henges på plassen. Påskrift "Jeg trenger bleier" og "Jeg skal på tur i morgen". Det kunne sikkert vært en med "Jeg mangler skiftetøy" og "Jeg mangler regntøy" også. Jeg lover at det er flere som får med seg det enn en notis på korktavla. Og så er det en sånn likt-for-alle-greie samtidig som man får individuell beskjed. Da henger jo den lappen der til man har fått fylt opp lageret.

Gammel 24-04-12, 13:47   #56
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har donert en haug med utvokst fleece- og regntøy til barnahagen, som de kan ha i lånekassen.

Noe å oppfordre til?

Gammel 24-04-12, 13:49   #57
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette er greit nok. Men når det gis beskjed om at de måtte gå inn tidlig fordi flere barn ikke hadde klær til å være ute i (enten fordi det er vått eller kaldt), er noe annet.

Absolutt.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Jeg har donert en haug med utvokst fleece- og regntøy til barnahagen, som de kan ha i lånekassen.

Noe å oppfordre til?

Det var ikke dumt!

Gammel 24-04-12, 13:54   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ramses: Jeg tror det er vanskelig for barnehageansatte å ha full kontroll over hva som er tett tøy og ikke. Ikke alle følger med på alle teknologiske nyvinninger på klesfronten. Og skalltøy SER jo ikke tett ut.

Jeg vurderer å henge en hyggelig lapp med "Den turkise dressen er vanntett - bruk den gjerne i stedet for regntøy!" på plassen til minsten.

Gammel 24-04-12, 14:29   #59
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjøpte Isbjörn-bukse i går, og ga tydelig beskjed om at den skulle brukes som regnbukse OG i tørrere vær. Det var ikke litt vanskelig engang.. Men jeg ser jo hvor godt de liker den horrible gummidressen min mor kom drassende med. Kanskje jeg skulle donert den..

Gammel 24-04-12, 14:34   #60
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ramses: Jeg tror det er vanskelig for barnehageansatte å ha full kontroll over hva som er tett tøy og ikke. Ikke alle følger med på alle teknologiske nyvinninger på klesfronten. Og skalltøy SER jo ikke tett ut.

Nemlig. Og til Ramses - hva er vitsen med å himle over at lånebuksa var fra H&M?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.