|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagen
Jeg har overhodet ikke ment at jeg burde vite om hva barnehagen gjør. Og det er godt mulig at de snakker direkte med foreldrene. De har bare sagt på SU-møte at de sliter med å nå gjennom til en del, og at de spurte om hva de kunne gjøre for å bedre situasjonen. Jeg setter stor pris på at jeg ikke vet hvem det er snakk om heller.
|
|
|
|
#42 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenI bhg-ene våre legger man en lapp på plassen. Ved gjentakelser slik at det blir et problem ble man i gamle bhg innkalt til samtale med styrer.
|
|
|
#43 |
|
Borte
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenDet er barnehagens ansvar å gi tilstrekkelig beskjed, men det må jo være utrolig kjipt når foreldrene ikke greier å skaffe barna utstyret de trenger.
|
|
|
#44 |
|
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenJeg jobber i naturbarnehage.
|
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenJeg ville tatt initiativ til å samle inn avlagt regntøy og støvler i et par størrelser, og opprettet et lager for barnehagen til å bruke når denne utfordringer dukker opp. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sånn er det i vår barnehage også. Det har hendt at jeg har hentet knerten og så har han ikke hatt skiftbukse. Da fikser vi det til dagen etterpå, og det har barnehagen aldri sagt noe på.
|
|
|
|
#47 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenI barnehagen har vår har styrer gått så langt som å si at dersom det er turdag og ungen ikke har klær, så ringer de og ber oss hente barnet.
|
|
|
#48 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenNå bare gjetter jeg men siden jeg vet omtrent hvor du bor Tjorven så vil jeg gjette at årsaken er økonomisk eller rett og slett mangel på kunnskap (med forbehold om at du bor i Oslo indre Øst og den sammensatte befolkningen vi har?) Dette er jo også et problem på mange av skolene i området, mange barn kan ikke være med AKS på tur siden de rett og slett ikke har regntøy. Skolen vår løser dette med å samle inn brukt tøy eller de gir informasjon om hvor folk kan gå for å skaffe rimelig tøy. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenHvis det ikke hjelper å ta det opp med foreldrene, er det grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet. Som det har blitt sagt tidligere i tråden er det omsorgssvikt hvis barna aldri har nok og passende klær for årstiden. Det synes jeg godt det går an å si i SU - de som sitter der har vel samme taushetsplikt som SU-medlemmer på skolene. (Man trenger ikke ta opp hvilke barn det gjelder, men at styrer/avdelingsleder bør kontakte barnevernet). I beste fall trenger foreldrene bare et spark bak, eller støtte til å kjøpe klær, i verste fall får man avdekket at det er noen større problemer ute og går. Uansett får barnet det bedre.
|
|
|
#50 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenJeg bor i Oslo indre øst, men slett ikke i det verste området. Men jeg skal ikke uttale meg om den økonomiske situasjonen til alle som har barn i barnehagen akkurat.
|
|
|
|
#51 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Det er jo veldig sensitivt og ofte skambelagt dette med dårlig råd osv. men det finnes definitivt ting barnehagen kan gjøre for å hjelpe. Og det skal ikke være slik at det får konsekvenser for alle barna at noen ikke har tilstrekkelig med utstyr. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenJeg skjønner at det kan være tabubelagt at man ikke har råd til å utstyre ungene sine ordentlig. (Og jeg vet slett ikke om dette er problemstillingen.) Men man MÅ faktisk gjøre grep. Et grep kan være å gi beskjed til barnehagen som videreformidler ønsker om arvetøy.
|
|
|
|
#53 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenJeg har opplevd mye rart fra barnehagene også. Skallsettet fra Isbjørn henger urørt på plassen, og ungen har på seg låneregnbukse fra H&M.
|
|
|
#54 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Dette er greit nok. Men når det gis beskjed om at de måtte gå inn tidlig fordi flere barn ikke hadde klær til å være ute i (enten fordi det er vått eller kaldt), er noe annet.
|
|
|
|
#55 |
|
maler
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenFor å komme til bunns i denne problemstillingen må du vite litt mer om på hvilket nivå problemet ligger tror jeg. Er det slik at det er noen barn som ikke har klær? Eller er det noen som glemmer til stadighet, men som har klær hjemme? Eller er det noen barn som har klær av og til, men hvor det går en uke før det kommer tilbake fra vask? I det første tilfellet bør de snakke med foreldrene og finne ut hvorfor, og evt hjelpe til med å formidle arvetøy/vise dem hvor de kan få sånt billig. I det andre og tredje tilfellet er det lov å være streng og ringe foreldrene for å be dem komme med tøy. Litt lånetøy er sikkert lurt uansett da det i en stor barnehage ganske ofte vil være noen som mangler noe.
|
|
|
#56 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenJeg har donert en haug med utvokst fleece- og regntøy til barnahagen, som de kan ha i lånekassen.
|
|
|
#57 |
|
Ringskrømt
|
Absolutt.
Det var ikke dumt!
|
|
|
#58 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenRamses: Jeg tror det er vanskelig for barnehageansatte å ha full kontroll over hva som er tett tøy og ikke. Ikke alle følger med på alle teknologiske nyvinninger på klesfronten. Og skalltøy SER jo ikke tett ut.
|
|
|
#59 |
|
Kakemonster
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenJeg kjøpte Isbjörn-bukse i går, og ga tydelig beskjed om at den skulle brukes som regnbukse OG i tørrere vær. Det var ikke litt vanskelig engang.. Men jeg ser jo hvor godt de liker den horrible gummidressen min mor kom drassende med. Kanskje jeg skulle donert den..
|
|
|
|
#60 |
|
Textrovert
|
Nemlig. Og til Ramses - hva er vitsen med å himle over at lånebuksa var fra H&M?
|
![]() |
|
|