Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rettssaken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-12, 14:59   #221
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Jeg har sett veldig få direktesendinger, jeg har i grunn kun sett nyhetene kl 21 ift denne rettsaken. Men akkurat nå leser jeg på vg, der han forklarer seg. Og jeg får helt vondt i magen.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 15:12   #222
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg leser på nrk, men trur eg må gje meg no. Det er vondt på alle mulige måtar.

Gammel 20-04-12, 15:46   #223
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser på nrk.no. Dette er forferdelig tungt. Tankene mine går til de som var på Utøya, og de etterlatte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 16:20   #224
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har prøvd å holde meg litt, å bare lese dagsreferatet. Snublet inn på NRK sine direkteoppdateringer nå, og kjente igjen beskrivelsene til ABB i den situasjonen han var nærme av mine nære. Det knøt seg skikkelig i magen, og jeg ble uvel. Det må være fryktelig belastende for de som enda nærmere dette enn meg.

Sist redigert av Blåbær : 20-04-12 kl 17:23.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 11:43   #225
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

jeg synes mange (ikke nødvendigvis i denne tråden) ikke forstår hva en rettssak handler om. den handler om den tiltalte, som skal forvsre seg og dømmes av samfunnet. man skal fastslå (i den grad det er mulig) hva som fant sted.

Det virker ikke som en del av de som blir intervjuet i og rundt rettslokalet skjønner det Pelle skriver her. En mann tilknyttet støttegruppa sa at han var overrasket over hvor detaljert ABB fikk uttale seg.

Gammel 23-04-12, 13:14   #226
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Det virker ikke som en del av de som blir intervjuet i og rundt rettslokalet skjønner det Pelle skriver her. En mann tilknyttet støttegruppa sa at han var overrasket over hvor detaljert ABB fikk uttale seg.

NRK presiserte dette før sending nå. Dei sa noko i retning av at dette er ein straffesak, ikkje ei gransking av 22. juli.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 13:54   #227
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Ja, to the point. En annen ting er de som mener man ikke burde kaste bort penger på dette, da han har tilstått. Da vil jeg si at det finnes jo grunner til frifinnelse selv om man tilstår (feks psykisk syk). i tillegg er dette en eksepsjonell sak, som vil stå i historien om 200 år. Da er det viktig at vi har nedfelt hva som faktisk skjedde. "Så ille var det sikert ikke" kan lett bli resyultatet.

Gammel 23-04-12, 14:06   #228
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

den eneste befatningen de fleste av oss har med rettsapparatet fra før, er jo advokat- eller krimserier på TV. Og de er jo stort sett amerikanske, og det er jo store forskjeller på amerikansk og norsk lov og amerikansk og norsk rettspraksis. I USA er det vel noe om at man ikke har slike omfattende rettssaker hvis man erklærer seg skyldig?

Forøvrig er jeg kjempeimponert over både aktorat og forsvar og dommeren i denne saken.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 17:52   #229
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på en ting, kanskje noen her vet.
Er en ruset person tilregnelig? Eller blir ikke slikt tatt hensyn til?
Breivik var jo ruset når han var på Utøya, det ble ihvertfall bekreftet
6. august i fjor av blodprøvene som ble tatt av han den 22. juli.
Kanskje type rusmiddel har noe å si?

Gammel 23-04-12, 18:10   #230
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg lurer på en ting, kanskje noen her vet.
Er en ruset person tilregnelig? Eller blir ikke slikt tatt hensyn til?
Breivik var jo ruset når han var på Utøya, det ble ihvertfall bekreftet
6. august i fjor av blodprøvene som ble tatt av han den 22. juli.
Kanskje type rusmiddel har noe å si?

Nei, selvforskyldt rus blir ikke regnet som en straffrihetsgrunn.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:26   #231
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Ang paranoid schizofreni så tolker jeg det dithen at noiaen hans ikke er frykten for å bli avslørt under planleggingen men heller at "det er farlige muslimer overalt".
Schizofrenien tolker jeg dithen at han definitivt har to atskilte personligheter: den stille vestkantgutten, og massemorderen.

Jeg var skeptisk til den første rapporten men heller mer og mer mot den etterhvert.

Tror den verste straffen han kan få er psykiatrisk behandling etterfulgt av forvaring.

Tror ellers at han vil klikke fullstendig dersom noen går inn på hans personlige svakheter, familie og ømme punkter.

Registrerer forøvrig at det er masse vis av kommentarfeltsitater a la "men han har jo et poeng" "støtter fullt ut det han sier men ikke det han gjorde" "sosialistene og ARK bruker denne rettssaken for alt det er verdt for å spre marxistisk propaganda" etc etc.

Skremmende hvilke holdninger det ber blitt i samfunnet vårt etterhvert. På tide å emigrere snart?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:30   #232
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Tror den verste straffen han kan få er psykiatrisk behandling etterfulgt av forvaring.

Det er ikke et alternativ. Er han utilregnelig så kan han bare sperres inne så lenge han er syk og farlig.

Gammel 23-04-12, 21:39   #233
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Skremmende hvilke holdninger det ber blitt i samfunnet vårt etterhvert. På tide å emigrere snart?

Enig i første setning, men lykke til med å finne et sted hvor du slipper unna hatefulle idioter som trenger noen å skylde på.

Gammel 23-04-12, 21:39   #234
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er ikke et alternativ. Er han utilregnelig så kan han bare sperres inne så lenge han er syk og farlig.

Det stemmer ikke helt. Dersom man vurderes å ha blitt "frisk", men fortsatt vurderes som farlig, kan man overføres til såkalt "anstalt under kriminalomsorgen", dvs. fengsel.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:44   #235
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det skulle stått syk og/eller farlig.

Gammel 24-04-12, 08:04   #236
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror virkelig ikke det er så veldig mye bedre så mange andre steder. I farten kommer jeg ikke på noen. Jeg har mer tro på å forsøke og bidra til å bedre forholdene der man er.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 09:04   #237
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Schizofrenien tolker jeg dithen at han definitivt har to atskilte personligheter: den stille vestkantgutten, og massemorderen.

Det er en myte at schizofrene har ulike personligheter. Schizofrene kan kanskje sies å ha et splittet sinn, dvs at tankene og følelsene deres henger ikke sammen og det blir mye rot. Det du tenker på er dissosiativ identitetsforstyrrelse (tidligere: multippel personlighetsforstyrrelse), og det har han nok hvertfall ikke.

Schizofreni
Dissosiativ identitetsforstyrrelse

Gammel 24-04-12, 17:57   #238
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://morgenbladet.no/samfunn/2012/...e=home_oneline

Sterkt frå Schou, igjen.

Gammel 24-04-12, 18:03   #239
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

http://morgenbladet.no/samfunn/2012/...e=home_oneline

Sterkt frå Schou, igjen.

Jeg har virkelig ikke sansen for Schou som utøvende artist/komiker, men det han har skrevet fra og om rettsaken har så langt vært utrolig bra. Denne siden av han ser jeg gjerne mere av.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 18:06   #240
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg har virkelig ikke sansen for Schou som utøvende artist/komiker, men det han har skrevet fra og om rettsaken har så langt vært utrolig bra. Denne siden av han ser jeg gjerne mere av.

Eg liker han heller ikkje som komikar, men etter å ha lese På vegne av venner då den kom ut, har eg blitt veldig begeistra for han som skribent.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.