|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...
Ja, vi lever jo med mye i mediene. Men det gjør ikke at jeg synes det er noe større grunn til å oppsøke det når de er så små. Luktene, synsinntrykkene, ta og føle opplevleser. For meg blir det en sterkere greie, jeg vet jo ikke for 10-åringen vår, men slik jeg kjenner henne vil jeg tro det ikke er tid for det enda. Hun er heller ikke en lettskremt og sart type, men hun reflekterer veldig mye. Mer enn jeg gjorde på samme alder. Og det tror jeg kommer mye av at hun vet så mye mer enn jeg gjorde når jeg var 9-10 år, uten å nødvendigvis være noe mer følelsesmessig voksen enn jeg var. Som du sier så ser de jo nyheter mye mer enn det vi gjorde, tilfeldige bilder, på nett og i butikken. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Bedreviter
|
Sv: Dere som har vært i AuschwitzJag hadde aldri tatt med en niåring til en konsentrasjonsleir. Av flere grunner: |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Epikur
|
Sv: Dere som har vært i AuschwitzVeldig gode poeng, Teofelia. Jeg har selv vært i Terezin og ville ikke helt satt pris på springende, hoiende barn. Ikke hadde jeg kunnet være helt tilstede som mamma. Jeg har ikke vært i konsentrasjonsleir etter jeg fikk barn og jeg tror at rom etter rom med barnesko ville vært mer enn jeg kunne makte. Og så skulle jeg tatt vare på et barn oppi det hele?
|
|
|
#44 |
|
Bedreviter
|
Sv: Dere som har vært i AuschwitzDen viktigste grunnen til at jeg ikke ville gjort det, er at jeg ikke vet sikkert hvilken effekt det ville ha på henne. Da jeg var åtte år, så jeg en dokumentarfilm sammen med min far, om nordmenn som flyktet til Sverige under krigen. Jeg hadde kraftige mareritt i mange år etterpå, om bildene av mennesker som hadde frosset ihjel på vei over fjellet mot svenskegrensen, og så for meg hvite, sammenkrøkete kropper, dekket av is lenge, lenge. Jeg har fortsatt bildene på netthinnen og kan fortsatt huske meg selv spørre faren min: "Det er vel bare dukker det er bilder av?" og faren min som nølende svarer at "Nei, dette er ordentlige bilder av folk som døde." |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Einsam
|
Sv: Dere som har vært i AuschwitzHadde overhodet ikke tatt med min ti-åring dit. Synes også det er en vesentlig forskjell på Auschwitz og Sachsenhausen, bare så det er sagt. Sachsenhausen gir mer inntrykk av en fredet park, og museumsfølelse enn Auschwitz. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som har vært i AuschwitzJeg hadde heller ikke tatt med meg barn dit. Jeg har vært der og det gikk fryktelig inn på meg. Og som noen poengterer, atmosfæren krever sitt av stillhet og respekt. Nesten som å være i begravelsen til de døde vil jeg si. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Dere som har vært i AuschwitzJeg kan ikke dra dit selv, og ville ikke funnet på å ta med barn dit heller.
|
|
|
|
#48 |
|
Passiv
|
Sv: Dere som har vært i AuschwitzJeg hadde ikke gjort det. Ok, kanskje tar ikke barnet skade av det. Men om man skal besøke auschwitz så er poenget nettopp å ta litt skade av det. For et barn blir det enten meningsløst eller skadelig. Begge deler blir galt. Jeg syns besøk i konsentrasjonsleire skal være utviklende og til dyp ettertanke og at det er noe man bør være en del eldre før man gjør. Man bør ha det vondt ved et besøk der, men ikke gå istykker. |
|
|
|
#49 |
|
Fortynnet
|
Sv: Dere som har vært i AuschwitzJeg har veldig sterke og vonde bilder fra jeg så bl.a. tv-seriene Holocaust og Røtter i ganske ung alder, jeg kan fortsatt se klart for meg enkelte scener. Tror helt klart det hadde vært bedre å være litt eldre før jeg fikk disse sterke inntrykkene. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Dere som har vært i AuschwitzMange interessante innspill her, også i forhold til hva barn bør skånes for rent generelt. Vi har tenkt litt mer her og kommer sannsynligvis ikke til å ta henne med. Hovedgrunnen er at vi i så fall ikke ville tatt henne med først og fremst for hennes egen del nå, men mer fordi resten av reisefølget gjerne vil dit.
|
![]() |
|
|