|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg er litt på linje med Filifjonka her. Niåringen vår har lest Anne Franks dagbok, og jeg har fortalt historien etter i korte trekk. Men å være i en konsentrasjonsleir tror jeg ville vært vanskelig, hun er så våken og rask, så jeg tror ikke jeg ville klart å silt informasjonen i stor nok grad. Dette får vi ta gradvis, også vil et slik besøk være noe vi gjør når hun har lært mye om temaet og er eldre. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...
Dette er sikkert personlig for deg men kan du si litt mer om dette? Hvorfor det kanskje ikke er så lurt? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Fortynnet
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg tror rett og slett ikke det er bra for barn å ta inn for mye detaljert ondskap og grusomheter. Det er mer enn nok for dem å ta inn i hverdagen, for eksempel 22. juli, om ikke de skal bli vist reelle gasskammere i tillegg |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Epikur
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Nei, det ville jeg ikke gjort. Ene broren min var der som 15-åring og sov ikke på flere uker pga det rommet med barnesko. Jeg ville aldri i livet tatt med min nesten tiåring dit.
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg tror ikke jeg ville ha gjort det, uavhengig av hvordan mitt eget barn måtte bli etterhvert. Jeg var der som 19-åring, og syntes det var helt grusomt. Den niårige utgaven av meg ville tatt det enda mer innover seg, uten å ha den kunnskapen og konteksten som jeg tross alt hadde da jeg var 19. Du kjenner din egen datter best, Lille T, men generelt sett tenker jeg at det er for tidlig. Det er nok av ting som skjer i samtiden hennes som du ikke får skjermet henne mot, men akkurat dette tror jeg kan vente.
|
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg vet ikke. Av og til blir ting verre jo eldre man blir, det er ikke alt barn rett og slett skjønner. Jeg har større problemer med å tenke på andre verdenskrigs bestialiteter nå enn da jeg lærte om dem som barn.
|
|
|
#28 |
|
villende
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg lurer på om vi innimellom skjermer barn litt for mye og at det derfor blir ekstra ille for dem når de opplever at deres rosa verden er så mye verre enn de har trodd. Det er noe med å bli presentert for kjipe ting lenge før man skjønner den faktiske konsekvensen av det man får presentert. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg vet ikke riktig. Det er jo mulig å ta en "light versjon" når man er der med en niåring, ikke gå i gasskamre eller se på alle utstillingene med hår, barnesko etc. Jeg tenker at en niåring uansett ikke klarer å ta alt innover seg slik en voksen vil, men barn er jo forskjellige.
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg har tenkt litt og fant ut når filmen Cry Freedom kom ut. Da var jeg 12, jeg trodde faktisk jeg var yngre. Den gjorde dypt og uslettelig inntrykk på meg på grunn av åpningssekvensen hvor sørafrikansk politi rensker ut en township. Jeg hadde lenge visst om apartheid, men det å få grusomhetene presentert visuelt ble helt annet. Basert på det ville nok ikke jeg ta med en niåring til Auschwitz.
|
|
|
#33 |
|
Klar
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg har vært der, og vil nok ikke ta med min datter før hun er en del eldre. Ikke minst fordi slike ting gjør så inntrykk på meg at jeg ikke er helt meg selv på en god stund etterpå. Dermed blir det også vanskeligere å ta hensyn til et barn som burde få gode forklaringer. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg var der med skolen da jeg gikk i 10. klasse. Besøket har brent seg inn på netthinnen. Det er over ti år siden jeg var der, og jeg sitter med frysninger og tårer i øyekroken når jeg leser denne tråden. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Glamorøs
|
det er faktisk et veldig godt poeng.
|
|
|
#36 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Hva med bilder fra nyhetene om døde barn fra Gaza, barnesoldater i Afrika eller døde kropper i hauger i Afghanistan? Dette er bare tre eksempler av ganske grafiske bilder som har vært på trykk i avisen i det siste. Det er jo ikke noe sensur på bilder av døde barn eller voksene når det er langt borte eller "de andre". Jeg får 3 aviser levert på døren hver dag og det er ofte groteske bilder, og dette blir det jo en del spørsmål rundt og da må man jo bare forklare. Jeg føler liksom ikke at jeg kan gjemme vekk aviser heller. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg var der som 17-åring og syntes det var sterkt. Jeg tror nok en åtteåring vil tåle det, men jeg tror det er en nyttigere og mer sjelsettende opplevelse for eldre barn/ungdom med mer bakgrunnskunnskap.
|
|
|
#38 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Dere som har vært i AuschwitzJeg tror ikke jeg ville gjort det. Har vært i Sachenhausen med 2. gym, 17 år gammel, og selv da var det fælt husker jeg.
|
|
|
#39 |
|
villende
|
Det tror jeg også. Jo eldre man er, jo mer får man ut av en sånn opplevelse. Ikke minst fordi man har helt andre knagger å henge opplevelsene på. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Dere som har vært i AuschwitzJeg ville ikke tatt med meg mine barn dit. Jeg tror de er for unge til å ta innover seg hva det er et minnesmerke over, og at det bare vil være skremmende.
|
![]() |
|
|