Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer
Opprinnelig lagt inn av DM, her.
Og en litt kortere versjon på norsk:
Ti forvrengte tankemønstre
Ved identifisering av de automatiske tanker, er det en del bestemte karakteristika knyttet til forstyrrelsene i tenkemåtene som en vil opplve psykologisk bedring ved å endre på.
- Alt eller ingenting tenkning, som innebærer å se tingene sort/hvitt. For eksempel, hvis prestasjonene er mindre enn perfekt, så er alt en total fiasko.
- Overgeneralisering. Da opplever en enkelttilfeller som en endeløs rekke av nederlag. For eksempel, hvis en får en dårlig karakter, så vil en aldri klare de neste eksamener fremover, også danner det et fremtidig mønster med nederlag.
- Mentalt filter, som innebærer å dvele ved en enkeltstående hendelse og la hele vår verden farges av det. For eksempel, hvis vi har en presentasjon på jobben og mottar masse gode tilbakemeldinger, men en person sier noe litt kritisk, og vi glemmer alt det positive og bare tenker på kritikken vi fikk.
- Diskvalifikasjon av det positive. Å finne grunner til at positive hendeler egentlig ikke teller slik at en kan beholde et negativt synspunkt selv om vi får beviser på det motsatte. For eksempel: Hvis du gjør en god jobb og forteller deg selv at det ikke var godt nok, og at hvemsomhelst kunne gjort det like bra.
- Forhastede konklusjoner, som også kalles spåkonefeilen. Den innebærer at en trekker en forhastet negativ konklusjon og ”spår” at fremtiden blir slik.
- Minimering, maksimering og katastrofetenkning. Vi overdriver eller underdriver betydningen av begivenheter så de passer til det selvdestruktive synet vi har. Våre feil blir blåst opp og våre positive sider blir minimert.
- Emosjonell resonering. Man antar at ens følelser reflekterer virkeligheten, slik ting virkelig er. Man tenker at siden man føler seg dum, så må man være det.
- Skulle og burde tenkning. Man føler at ting burde være slik en forventer at de skal være og konsekvensen av disse irrasjonelle reglene blir skyldfølelse dersom de er rettet mot en selv, og sinne og skuffelse dersom det er rettet mot andre.
- Å sette merkelapp, en ekstrem form for overgeneralisering, man dømmer seg selv eller andre og i stedet for å se på handlingen, så ser en på det som egenskaper hos seg selv eller andre. ”Jeg eller han er en taper”.
- Personalisering. Å se på seg selv som årsaken til ytre hendelser som en ikke kunne ha forårsaket. Kilde:Oestrich H. Irene (2000): ”Tankens kraft, kognitiv terapi i praksis”.
Jeg synes det stod så mye bra her at jeg måtte quote. Jeg tror man kan få veldig veldig mye igjen for å analysere sine egne tankemønstre, trå et skritt tilbake og se hvorfor man reagerer som man gjør.
Har du dårlig selvfølelse, eller bare en dårlig dag, vil du kanskje oppleve et menneske som stirrer på deg som negativt. Har du god selvfølelse tolker du kanskje det samme blikket som beundring eller interesse.
Jeg har lært meg at min tolkning av en situasjon ikke nødvendigvis er den reelle. Sannheter skapes hver dag i min egen lille verden. Men mine følelser er reelle, og de kan jeg ta ansvar for.
|