Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ambivalent i forhold til vår og sommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-12, 14:32   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Åpenbare kommentarer er selvsagt nåtid, men hvordan man forholder seg til en del kommentarer og hvordan man "kommenterer" seg selv kan ofte ha tett sammenheng med fortid og utvikling av selvbilde.

Jeg har et par ganger de siste årene fått kompliment fra en eldre dame som lyder sånn her: "Ååå du er så fin no.. ***** Du har jo lagt på dæ."
Jeg har jobbet ganske mye med selvbildet mitt og tenker at det er en kommentar fra en søt dame. Jeg humrer av det og det gjør meg ingen ting. At det gjør ingen ting er bare delvis riktig. Hadde mange sagt det samme hadde det nok betydd noe, siden min jobbing med selvbilde heller ikke er noe absolutt. Jeg lar meg påvirke, men jeg tåler veldig mye mer enn tidligere.
Dama sa at jeg var fin. Det er jo hyggelig, men det hjelper liksom lite når "legge på seg" når man allere er over den berømte BMI-grensen er generelt ikke ansett for å være en grei kommentar.
For 15 år siden hadde jeg tatt meg nær av en slik kommentar og tolket den ganske annerledes enn i dag.

Hvordan selvbildet blir dannet ut i fra speiling og hvordan man bygger troen på seg selv i sitt miljø. Samfunnet rundt oss har noen ganske fasttømrede dogmer som sier at "bilringer rundt mange er stygt" og at "bleke legger er stygt" osv. Disse dogmene er fasttømrede og har satt seg i ryggmargen hos mange, men de er ikke absolutte og man har et valg om man ønsker å la disse bli bestemmende og dominerende i eget liv.
Jeg tror disse "dogmene" også er aller mest styrende for en selv og hos de aller fleste ikke innvirker nevneverdig på hvordan man ser på andre. Det er derfor det blir så ødeleggende for selvbildet. Dommen man feller over seg selv blir en slags "liksom-andres-dom".
Jeg tror ikke (med forbehold om feil) at Kreps henger seg veldig opp i mine øyenbryn eller om jeg har glemt å barbere leggene på en fin sommerdag. Jeg derimot kan henge meg veldig opp i det og går med en teit innbilning om at andre faktisk bryr seg om sånt. Denne dommen blir ganske søkt i grunnen.

En ting jeg også vil si er at det ofte er stort fokus på overvekt og overvektsrelaterte kroppslige ting. Det blir såpass fokus på dette at man tror at undervektige er fritt villt. Det synes jeg er veldig synd.

Og så.. (skrivekløe) er det noe med hvordan man selv legger opp til å få kommentarer. Jeg tror nemlig at man ved å gå rundt med stort egetfokus på kropp, klager over kropp og beklager utseendet sitt lettere også får kommentarer som ikke alltid er så kloke. Jeg har ei tante som snakker om kropp nærmest konstant og hun får nok veldig mange flere kommentarer enn det jeg gjør, mye fordi jeg ikke snakker mye om det.
Hvordan man tolker kommentarene og hvordan man legger merke til det kan man også gjøre mye med.

Noe som er veldig interessant er hvordan mennesker tolker blikk. Det har mye med psyken å gjøre. Om man får et blikk kastet på seg på en PMS-dag på stranda er sannsynligheten større for å tolke det negativt enn positivt. En annen dag kan det være annerledes. Det er sjeldent at tolkningen av blikk er riktig dersom man tolker andres blikk som en dom over eget utseende. Det er jeg ganske sikker på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.