|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Lavtlønnsyrker
Delt på to mennesker tenker jeg.
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerImport av billig arbeidskraft er også noe som har inntatt bygdene. Det kommer veldig mange østeuropere hver vår for å jobbe på norske gårder. Noen er også på helårs avløserarbeid og bor gjerne på gården. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
er her
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerDet er jo ingen tvil om at det er stor forskjell på bokostnadene når man beveger seg ut i utkantstrøk eller bygda om du vil. Om man f.eks arver hus så man ikke har lån vil det være mulig å klare seg på lavtlønnsyrker (noen har også da familier som tar seg av en barnepass, slik at de utgiftene blir sterkt redusert i en familie), setter man opp regnestykket vil man da få noe helt annet enn om man er avhengig av barnehage/SFO og i tillegg skal betale 10000 (eller mer) i mnd på bolig.
![]() |
#25 |
ej ikke møjkets heije
|
Hvilke yrkesgrupper er det du tenker på med de skyhøye lønningene? Små og marginale grupper som aksjemeglere og lignende som jobber helt vanvittig mye. Eller større grupper som sivilingeniører og økonomer som tjener fra 700 000 og oppover med tilnærmet normal arbeidsdag.
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerJeg tenker lønnsnivå på over 600000 for ganske store grupper av befolkningen. Når såpass mange har så mye penger presses prisene på bolig og også på andre ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Passiv
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerDet er fullt mulig å klare seg i Oslo på lav lønn. Man kan bo et sted det ikke er så all verdens dyrt, for eksempel. |
![]() |
![]() |
#28 |
Passiv
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerMan kan få en treroms i Oslo for 1.3 mill. Tre laken i husleie. Dette mener jeg de aller, aller fleste i full job er i stand til å betale. |
![]() |
![]() |
#30 |
ej ikke møjkets heije
|
Problemet blir vel å ha egenkapital nok til å gå låne penger og opparbeide seg dette når det er dyrere å leie enn å eie.
![]() |
![]() |
#31 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Problemet er at bankene ofte ikke ser på det sånn. De er svært, svært strenge når det gjelder lån nå. Og det er jo bra, men de opererer jo ofte med tall som overhodet ikke stemmer med ens budsjett. Det er mange som uten problemer leier for 10.000 i måneden, men noe lån får de ikke.
![]() |
#32 |
Ser lyst på livet
|
det kan jo ha med tidligere betalingsanmerkninger å gjøre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
heimføing
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerDet synes jeg var ganske frekt sagt av deg, annemede. Det er ikke slik at folk som er 'evige leietakere' er dårlige betalere. Men har man ikke fet sparekonto, rike foreldre, lottogevinst e.l. mulighet for egenkapital, så er det ganske umulig å gå i banken og låne 1,3 mill på én normal inntekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: LavtlønnsyrkerVi vil nok se klasseforskjeller i større grad enn tidligere, og ikke bare i storbyene. Men så lenge det aksepteres svart arbeid innen håndverk, renhold og andre tjenester i hjemmet, vil det presse prisene på hvitt arbeid nedover. Handel og service næringen holdes oppe av svensker og ungdommer, og slik kan det vel fortsette. Vi får tildels dårlig service, men holder prisene nede. Jeg har ingen ide om hvem som overtar gårdene. Omsorgsyrkene og transport har sine offentlige skandaler, men de er sterkere på fagforeningsarbeid og har voktere.
![]() |
#36 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: LavtlønnsyrkerMan skal jo ha 15% egenkapital. Det er ikke bare bare for alle å hoste opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Det er nok riktig. Men som barn av lavtlønnede uten formue, visste jeg at jeg måtte spare. Klarte å jobbe et par år etter utdanning og fikk nok egenkapital til bolig i Oslo. Ingen kan forvente å kunne kjøpe rett etter skolegang.
![]() |
#38 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Hallo? Jeg har en god venninne som er alenemamma. Hun leier en 3-roms til nærmere 10.000,- i måneden. Men lån til å kjøpe noe tilsvarende, det får hun ikke! Til det er inntekten for lav. Hun tjener ca 370' i året. Og ingen betalingsanmerkninger!
![]() |
#39 |
Peppy!
|
Finanstilsynet har strammet inn regelverket overfor bankene, og for å kvalifisere for boliglån i dag må du kunne håndtere minimum 9 % rente og ha minimum 15 % i egenkapital. Det er ganske heftig med tanke på hva en liten kåk i Oslo koster i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
Nei, men når leieprisene er så høye er det nesten ikke mulig å spare opp egenkapital, særlig om man sitter med stort studielån i tillegg. Da jeg bodde i by betalte mannen og jeg 3500 i mnd i leie. Nå 10 år etter blir samme leilighet leid ut for 12000. Så stor har ikke lønnsveksten vært i offentlig sektor. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|