Sv: Tankevekkende om lekser?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Her er det bare gloseprøver hver uke. (Norsk og engelsk) Har dere prøver i alle fag hver uke?
Her er det ukessluttprøver - begynte i 5 så vidt jeg husker. Jeg opplever dog ikke at det gir meg et like bra bilde over hva min eldste jobber med som leksene gjør. (Men det gir et mye bedre bilde over hvordan hun ligger an i klassen. Jeg regner i alle fall med at lærerne gir prøvene slik at de skal få en nogenlunde normalfordelt kurve, det er i alle fall det som er vanlig. De dårligste skal klare litt, de fleste skal klare det meste og de aller flinkeste skal klare alt. Jeg har ikke spurt lærerne om det, men jeg regner med at de legger seg der, det er vel de færreste lærere som vil "miste" de aller svakeste eller aller flinkeste, og da blir det den type tester.)
Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.
Det er sikkert ansvarsfraskrivelse fra skolen til foreldrene også, men jeg nekter å tro at det er like mye som omvendt.
Det er selvfølgelig mye mer ansvarsfraskrivelse fra foreldrene sin side enn fra lærerens side - det er mange flere foreldre enn lærere. Idotien er nok jevnt fordelt utover. Er det 10% idioter rundt om (må vel nesten presisere at dette er et tenkt tall ) så vil det være 5 idiotforeldre på et trinn med 50 elever, men ingen idiotlærere (statistisk sett). Men at det er flere foreldre enn lærere i antall som driver med ansvarsfraskrivelse behøver ikke å bety så mye. En foreldre påvirker jo bare ett barn, en idiotlærer påvirker kanskje 20 unger.
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
En studie på elever i Norge (4. og 8. klasse mener jeg det var) har vist at de elevene som hadde en lav sosioøkonomisk bakgrunn som får mye lekser, presterer dårligere enn elever med tilsvarende bakgrunn som får mindre lekser.
Ja, det stemmer. Denne har jeg sett mye forskning på, men grunnen er som flere her presiserer: De som har foreldre med lav sosiøkonomisk bakgrunn har ingen som hjelper dem med leksene hjemme. Klart de gjør det dårligere, det blir lagt opp til et løp hvor de skal ha 6 timers undervisning (5 timer på skolen og 1 time på lekser) og så har de i praksis 5 timers undervisning. Det er ikke det minste rart at de scorer dårligere enn de hvor det legges opp til et løp hvor de skal ha 5 timers undervisning (på skolen) og de også har det i praksisk. Teori og praksis må samsvare.
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Det er jo bare de fire første årene at skoledagen er så veldig mye lenger enn den var for 30 år siden. Fra femte klasse er det vel omtrent samme timetallet som det "alltid" har vært.
Usikker på skoledagen, men pensum er mye større.