Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dersom jeg skal lære meg å like rødvin

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-12, 16:16   #41
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dersom jeg skal lære meg å like rødvin

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Finnes det småflasker av de anbefalte vinene, eller må jeg pælme hele flaska inn? Eller kan den oppbevares etter den er åpnet? Eller må jeg arrangere vin-smake-kveld?

Det er skrukork på begge jeg vil anbefale deg, å da kan den stå en stund uten å bli ødelagt selv om du ikke drikker en hel flaske på en gang.

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 16:24   #42
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er glad i Campofierin, det er vel en Masi hvis jeg ikke roter nå?

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 17:05   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes for det første det er lettest å lære å drikke rødvin til mat (jeg synes fortsatt rødvin passer best sammen med mat), deretter er det ikke nødvendigvis slik at de "gode", dyre rødvinene er de som er lettest å like i starten. De første jeg syntes var gode var faktisk lette bordviner, altså den sorten man får servert i mugge sør i europa. Ikke høy kvalitet, men relativt enkle på smak. Så lett, ikke for høy alkoholprosent og ganske mainstream mao. På den forrige jobben til mannen var det så å si Torres som sto på bordet. Den er enkel, god og likes av de fleste. Jeg vet ikke om det finnes flere utgaver av den.

Gammel 14-01-12, 17:09   #44
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan være veldig praktisk å finne en drue man liker. Prøv barbera. Eller pinot noir.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 17:12   #45
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Katta. Jeg lærte å like rødvin da jeg fikk det servert sammen med indrefilet. Tung middag, hvor rødvinen druknet litt i maten. Det var en fransk, ikke så dyr sak.

Jeg ser flere snakker om amarone og ripasso. Jeg er ingen vinkjenner, og skal ikke være veldig påståelig, men jeg tror det er viner som absolutt ikke er for alle. Jeg er ganske altdrikkende, men liker ingen av delene (rosinvin ), og jeg tenker på det som komplisert vin.

Jeg slår et slag for hundrekronersviner fra Italia eller Spania jeg, som begynnervin. (Og så anbefaler jeg Bandol-vin, som er fransk, et distrikt langt syd. Jeg tror jeg har likt alt jeg har fått derfra, veldig delikat (av mangel på vinriktige uttrykk ... ) vin.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 17:14   #46
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker Australske rødviner. Lindemann feks. (Jeg liker egentlig ikke vin i det hele tatt.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 17:25   #47
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Billig spansk vin har nesten alltid masse eikepreg, og det har jeg aldri likt noe særlig. Italia, Italia!

Prøv f.eks. Carussin Barbera d'Asti Asinoi. Enkel og grei og mye frukt. Ikke noe dyr, men ingen dårlig vin. Og lett å kjenne igjen på eselet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 17:41   #48
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig glad i italienske viner og en av mine absolutte favoritter er Il Conte. Den er lett å drikke og min venninne som er i samme situasjon som deg er også glad i den.

I tillegg har jeg hatt en forkjærlighet til spanske viner, og da har Marques de Caceres vært en favoritt lenge.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 18:36   #49
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har prøvd en stund å lære meg å like rødvin. Konklusjonen min er at jeg aldri kommer til å like det veldig godt, men jeg klarer å drikke et glass uten å syns det er helt forferdelig. Jeg tror også at selv om noen syns en vin er nydelig så er det slett ikke sikkert at du gjør det, så det beste er rett og slett å prøve seg fram.
For meg er det ikke aktuelt med rødvin til mat, jeg liker ikke noe slags alkohol til mat.

Gammel 14-01-12, 20:38   #50
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er ripasso for viderekomne?

Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 20:47   #51
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Det er skrukork på begge jeg vil anbefale deg, å da kan den stå en stund uten å bli ødelagt selv om du ikke drikker en hel flaske på en gang.

Skrukorkvin holder seg ikke lenger enn korkvin, når den er åpnet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 21:05   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Skrukorkvin holder seg ikke lenger enn korkvin, når den er åpnet.

Men det forenkler åpneprosessen vesentlig. :viser til kriteriene i Tråden igjen:

Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 21:54   #53
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men det forenkler åpneprosessen vesentlig. :viser til kriteriene i Tråden igjen:

I alle fall i de tilfellene man ha rotet bort korketrekkeren.

Gammel 14-01-12, 22:04   #54
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du har helt stritt hår er det over til hvitvinshylla igjen.

Gammel 14-01-12, 22:29   #55
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker ikke rødvin, men vet vi har en åpen kartong i skapet, så kanskje jeg skulle prøvd litt igjen jeg og.

Jeg har klart å få i meg et helt glass rødvin en gang, men da gikk det med en rute melkesjokolade for hver lille sup jeg drakk.

Gammel 15-01-12, 10:14   #56
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Jeg liker heller ikke rødvin noe særlig, prøvde meg i fjor sommer, og fikk da tips om å drikke den avkjølt. Glir litt bedre da
Ellers smakte jeg en rødvin nå i jula, og den var slettes ikke så verst Husker ikke navnet, men den hadde et bilde på, som var litt "gammeldags", av noen barn tror jeg.

Gammel 15-01-12, 11:19   #57
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg liker ikke rødvin, men vet vi har en åpen kartong i skapet, så kanskje jeg skulle prøvd litt igjen jeg og.

Jeg har klart å få i meg et helt glass rødvin en gang, men da gikk det med en rute melkesjokolade for hver lille sup jeg drakk.

Det er jammen ikke rart at du ikke liker rødvin, hvis du drikker det til melkesjokolade!

Gammel 15-01-12, 11:24   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jammen ikke rart at du ikke liker rødvin, hvis du drikker det til melkesjokolade!

My thoughts exactly.

Rødvin kan med fordel nytes til ... Alt unntatt melkesjokolade omtrent. Ost, pizza, kjøtt, en del slags fisk, reker, sol på terrassen, sex, vorspiel, nachspiel, vann, gullrekka, you name it - unntatt melkesjokolade.

Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 12:30   #59
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

My thoughts exactly.

Rødvin kan med fordel nytes til ... Alt unntatt melkesjokolade omtrent. Ost, pizza, kjøtt, en del slags fisk, reker, sol på terrassen, sex, vorspiel, nachspiel, vann, gullrekka, you name it - unntatt melkesjokolade.

Pøh, går fint med en mørk sjokolade og en kraftig rødvin!
Men små menger sjokolade, små mengder...

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 14:13   #60
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

My thoughts exactly.

Jeg har prøvd rødvin til alt du nevner, bortsett fra sex, og har aldri likt det. Med melkesjokolade gikk det i det minste an å drikke en liten slurk uten å vrenge hele trynet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.