Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Skuffet far pga. start på julemiddag

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-11, 14:04   #41
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skuffet far pga. start på julemiddag

Pelle - høres ut som det hele løste seg veldig fint!

Jeg har forøvrig lite til overs for voksne som snurter når alt egentlig er i sin skjønneste orden (man er så heldig å ha alle sine kjære i god behold etc.), så det er godt å høre at broren din har et fornuftig perspektiv på tilværelsen og at dere alle fikk en fin kveld!

Gammel 25-12-11, 16:39   #42
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så fint at det ordnet seg. Om jeg var den som jobbet lenge på julaften så ville jeg reagert som broren din med at det virkelig er helt greit at middagen ble tilpasset dere som holdt selskapet.

Må si jeg er veldig overrasket over endel av svarene i denne tråden. I min familie er alle de voksne mest opptatt av ungene på julaften og ville sikkert gjerne spist middagen til frokost om jeg hadde ment at det var best for ungene. Jeg skjønner at vi kanskje har et spesielt godt forhold til familien vår, for ingen ville blitt sure eller fornærmet over at vi satt premissene for en invitasjon hjem til oss. Toåringen her sov forøvrig 2,5 time på dagtid og fikk med seg både middagen klokken 17.00 og hele gaveutdelingen. Jeg er så tradisjonsbunden at jeg liker å spise på det tidspunktet vi alltid har gjort. Om det hadde vært vanskelig i forhold til lillesøster så hadde vi nok funnet en annen løsning, men jeg kjenner henne og vet at hun kan sove lenge på dagtid om vi legger til rette for det. Åpne pakkene alene før gjestene kom eller dagen etter ville aldri vært aktuelt her.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 16:58   #43
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man kan være opptatt av ungene og likevel ha middag sent.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 18:09   #44
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med fnatten. Jeg tror heller ikke det er ensbetydende med omsorgssvikt å spise middag m barn etter fem. For noen skjøre blomster fp- barna må være.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 18:16   #45
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde nok invitert til middag på et tidspunkt som broren din ville nå, og heller latt barna åpne gaver før maten.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 18:27   #46
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg har alltid stått på mitt om at middagen spises tidlig så lenge vi har små barn. Ikke vært noe problem her det, de voksne som vil komme må justere seg etter oss, som inviterer. Svigermor er dessuten alltid minst en halvtime forsinket, så det blir senere enn jeg vil. I år skulle mannen jobbe til halv fire, så jeg regnet med at vi måtte spise sent (han kommer aldri fra jobb i tide, dessuten skulle han være nisse ute på tunet, så det ville drøye før han kom, men jeg var innstilt på å spise uten han). Sa vi spiste kl17 i år, til tross for at dette er altfor sent. Likevel spiste vi ikke før 18.00 og avsluttet kvelden kl24.00 For svigers klarte selvfølgelig ikke komme hit før 17 og hun har med mat som jeg må varme opp.... Og man bruker liksom ikke microovnen denne kvelden...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 19:36   #47
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser aldri før kl 18.30 siden begge er på jobb hver eneste julaften og det går fint det også
Det hender vi trikser med litt bilkjøring for å få til ekstra søvn, eller slår sammen gaver og dessert. Vi har også tatt resten av pakkene 1.dag for de minste om det har blitt aldeles meltdown. 1åringen la seg halvveis i går og snart treåringen la seg før det var slutt i fjor.
Jeg tror det har gått greit, men det er mulig evt senskader ikke vil komme fram før de blir voksene?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 19:42   #48
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig med fnatten. Jeg tror heller ikke det er ensbetydende med omsorgssvikt å spise middag m barn etter fem. For noen skjøre blomster fp- barna må være.

Er det noen som har sagt at det er ensbetydende med omsorgssvikt? Selv om mine barn helt fint hadde taklet middag klokka 17, så skjønner jeg at barn er forskjellige, og om valget står mellom hylende, sure barn og tidligere middag, så hadde jeg helt klart valgt tidligere middag.

Gammel 25-12-11, 19:43   #49
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er relativt tradisjonsbundet mht tidspunktkl 17, men akkurat i småbarnsårene så flekser jeg litt på det. Faren min hang seg ikke opp i at det ikke var kl 17, men at broren min uansett tidspunkt da ikke var fremme.

Jula legger jeg egentlig ikke opp etter barna, men at vi voksne skal få minst mulig skrik og hyl. Til vanlig spiser vi middag i 17-tiden, så tidspunktet kunne sikkert blitt forskjøvet noe uten krise. Men så varer gjerne julaftenmiddag lenger enn hverdagsmiddag, i tillegg til alt opplegget etterpå, i motsetning til hverdagene hvor det ofte er barne-tv og rett i seng. Ergo ønskelig med tidligere tidspunkt nå for noen få år.

Gammel 25-12-11, 19:48   #50
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hatt nisse og gaver för middag helt siden gutten min ble födt. Han er naa 8 aar. Nissen kommer i 17-tiden, vi spiser kl 19 og aapner evt. gaver som er til overs etter maten. God tid til gaver, god tid til middag. Herlig.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 19:55   #51
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror det har gått greit, men det er mulig evt senskader ikke vil komme fram før de blir voksene?

. Der sa du noe.
Joda, jeg skjønner greia med at unger er forskjellige, men samtidig er det jammen mange småbarnsforeldre som på en måte får et ekstra trumf i ermet
i mange sånne sosiale sammenhenger. Jeg har f.eks aldri skjønt hvorfor det skal være verre for oss å kjøre to timer på julaften enn for bestemor på 85 og har aldri vurdert å bruke ungene som trumf for å få gjennom det som er lettest for meg/oss.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 20:08   #52
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Når vi er hjemme hos oss selv, så forbeholder jeg meg retten til å trumfe over våre voksne gjester som er i større grad til å beherske seg, altså. Sånn er det bare.

Gammel 25-12-11, 20:20   #53
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det rine og fnatten sa.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 20:38   #54
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss er det stor forskjell på å spise middag om kvelden til vanlig og på julaften. En lang dag med mye spenning setter sine spor i min 3-åring, men mulig hun er av den sarte typen, hva vet jeg. Vi løste dette med å åpne gaver før middag i år og heller spise litt senere. Da fikk vi spist i ro og fred alle sammen, og utslitt unge kunne krype til køys rett etterpå.

Gammel 25-12-11, 20:50   #55
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Middag på kvelden går fint. Middag på kvelden som varer lenger enn normalt og dertil åpning av et gaveberg i et par timer går antakelig mindre bra. Særlig med tanke på at 2-åringen er skikkelig grinete på ettermiddag og kveld for tiden.

Gammel 25-12-11, 21:47   #56
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skjønner deg veldig godt, Pelle. Lillebror er lite sjarmerende å være sammen med når vi passerer leggetiden. Det tar gjerne noen dager å komme inn i rytmen igjen også, så jeg regner med at vi er i normal gjenge igjen om noen dager. *svett*

Gammel 25-12-11, 21:51   #57
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er vel ikke at ungene ikke takler middag om kvelden? Jeg synes det er rimelig arrogant av dere som i tråden trekker problemet over til at "barna ikke greier spise etter klokken fem". Problemet er jo hele tidskabalen? I vårt tilfelle ville vi, med middag i femtiden, vært ferdig med gavene rundt ti. Så lenge får jeg faktisk ikke en på halvannet til å være oppe. Jeg har ingen problemer med middag når som helst egentlig, og synes også mange er veldig lite fleksible med ungene, men at små veldig spente barn er kjørt klokka 21, synes jeg ikke er så rart.

Med vår seksåring er jo alt mye lettere, men også han ville vært ganske sliten hvis klokka nærmest seg 23 uten at vi var ferdig med pakkene.

Når det problemet foreslås løst med at ungene kan åpne pakker før eller ta resten neste dag, synes jeg det vitner om at man ser på julaften som en rent gaveteknisk ting. For meg er julaften mye mer enn det, og jeg er glad for at vi greier å ha pakkeåpningen som et høydepunkt som alle orker være med på.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 22:04   #58
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For meg er ikke julaften en gaveteknisk greie. Gavetidspunkt er underordnet det om alle som inviteres har mulighet til å spise sammen. Der er man ulike og det må man innse. Verten har trumfkort.

Du har vel heller ikke foreslått at pakkene åpnes på masse andre tidspunkt, du har vel bare konstatert at mange barn klarer være oppe lenge? Og det er jeg helt enig i.

Men mange andre i tråden har jo nevnt en haug andre tidspunkt ungene kan åpne pakkene på, "de er jo glade bare de får pakker", "de skjønner jo ingenting likevel", og det synes jeg er å undervurdere barns inntrykk, evne til å ta en stemning og behov for å tilhøre et fellesskap.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 22:06   #59
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå vet jeg ikke hvor mange dere er på julaften. Her var vi 6 stykker, vi spiste klokken 17:00 og var ferdig med kaffe, kake, middag, dessert og gaveåpning klokken 20:15. Da hadde min gamle far hatt en kvil og vi hadde ryddet kjøkkenet også.

Gammel 25-12-11, 22:09   #60
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og ja: Vi åpner og en og en gave og det var et sinnsykt berg i halve stua. Og nei: Vi stresser ikke. Jeg ville egentlig drøye litt, men ungen var såpass gira og i fjor satt vi til langt på natt og spilte PS3 så jeg tenkte at det var greit å få litt tid etterpå også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.