Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Skuffet far pga. start på julemiddag

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-11, 12:24   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Skuffet far pga. start på julemiddag

Jeg har verdens snilleste pappa, som stiller opp og hjelper bare man ymter frempå. Han er aldri sint og er snill mot alle, vi har et godt forhold.

Jeg har en bror (singel) som jeg ikke har særlig nært forhold til, men vi har det helt ok når vi treffes. Han skal jobbe til kl 16 julaften, i en by 90 min unna oss.

Vi skal feire jul hos oss, og det slumpet seg til at mormor også kommer, og det var på nippet at svigers også kom (men ikke liekvel). Alle er velkomne her.

Også har det seg slik, at jeg har to barn på snart 2 og 5. 2-åringen er grinete for tiden (i går skrek hun ca non stop fra kl 17, i dag har hun rullet rundt på gulvet fra hun stod opp kl 7 til hun la seg 11.30), og 5-åringen gleder seg jo helt villt til julekvelden.

I min familie har det alltid vært nøye på at man setter seg til bords kl 17 julaften, og på sikt vil jeg ha det slik selv. Men med disse barna har vi altså invitert til middag kl 15.30, spising kl 16.

Så ringte altså min far i går og ba oss om vi kunne utsette det litt, så broren min kunne delta, feks kl 17.30. Jeg sa nei, men gikk med på å invitere til kl 16, spising 16.30. Faren min ble lei seg, syntes det var synd at broren min måtte spise alene på julaften. Jeg sa at slik går det jo når man påtar seg jobbing til kl 16 i en annen by, han er rundt 30 og takler nok det helt fint. I tillegg skal han jo ikke spise ensom, vi har åpen stue og kjøkken og er selvsagt i samme rom som han.

Men faren min er altså lei seg. Jeg synes ikke jeg er urimelig. Det er vi som inviterer, vi har små barn, mormor (snart 90) vil også gjerne spise tidlig. Jeg ringte også min bror, som sa at det selvsagt var helt ok, han forstod det godt.

Dette ble langt, men det jeg egentlig vil er å ha en bekreftelse på at jeg ikke er urimelig, for jeg liker ikke å gjøre den snille faren min lei seg. Med middag 17.30 blir det ikke gaver før i 19-tiden, og da er jo 2-åringen alt i seng (særlig i disse skriketider).

Ikke sant jeg har rett? (*kremt*)

Gammel 24-12-11, 12:27   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skuffet far pga start på julemiddag

Syns det er bra du ser de minstes behov, dem julen er for.

Gammel 24-12-11, 12:28   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde ikke sett på dette som noe problem selv iallefall. Om det var jeg som jobbet sent altså. Det gjorde jeg mange år da jeg studerte og spiste da bare når jeg kom hjem. Kan ikke broren din bare ta en prat med pappaen din da om at dette virkelig er helt ok? Han kan vel spise mens ungene pakker opp pakker. : ser ikke helt problemet:

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 12:28   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med deg, men vet at jeg og har folk i familien som ikke er enig.

Gammel 24-12-11, 12:30   #5
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har invitert til middag kl 16.00, nettopp fordi toogethalvtåringen skal unngå meltdown før sengetid. Om vi lykkes, er en annen ting.

Gammel 24-12-11, 12:31   #6
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Du mener jo at det er best for deres familie , så da gjør dere det sånn.Broren din klarer nok å spise alene.

Jeg hadde ikke gjort det på samme måte selv, hadde nok heller lagt barnet en gang til før middag kl 17 . Her har vi alltid hatt middag kl 17, det har det vært uansett hvor vi har vært.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 12:39   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jul i mitt hus: mine tidspunkt, mine regler.

Hjemme hos mine foreldre er det mat kl. 1930, juletregang kl. 2100 og pakker 2130, og dermed er det helt uaktuelt å være der med en treåring og en ettåring. Hos svigers er det middag presis kl. 1700, meltdown kl. 1830 og hylskriking til kl. 1930 til forbausede miner fra svigers som gjerne spør om når vi ville ha middagen, men spør om igjen og om igjen helt til vi har svart 1700.

Hjemmejul! Bare oss!

Gammel 24-12-11, 12:39   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så trist at pappaen din ble skuffet. Jeg tenker at det er greit å gjøre slik dere har tenkt, særlig når broren din sier at han synes det er helt greit også. Men jeg hadde også blitt i tvil og litt lei meg i din situasjon. Men to-åringer som er gått helt tom og dermed blir helt rabiate, er ikke gøy. Mye mindre gøy en skuffede pappaer.

God jul, forresten!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 12:39   #9
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Skjønner deg godt.

Gammel 24-12-11, 12:52   #10
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er barnas dag, og man så gjøre ting slik det passer best for dem. Det er alltid vanskelig å endre på tikng, spøesielt for den eldre garde. Faren dimn ønsker vel alle samlet rundt bordet. Men jeg er enig med deg: barna må få bestemme. Hvis faren din skulle være skuffet over noen må det bli broren din som jobber helt til kl.16 på julaften, og derfor ikke rekker julemiddagen.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 13:02   #11
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lot 09-modellen sove så lenge hun klarte i dag, og håper det hjelper litt på, for dagsoving har ikke vært interessant her i huset siden før sommeren. Av og til hadde det vært praktisk.

Gammel 24-12-11, 13:03   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Akkurat nå kjenner jeg at jeg er glad for at jeg har foreldre som ikke er sååå nøye på dette med når maten skal inntas, og som spiser når det passer best i forhold til alder på barn og sånn. Jeg syns det høres helt forståelig ut at dere gjør som dere gjør. Broren din er voksen, og klarer nok fint å innta julemiddagen litt på etterskudd. Faren din kan jo sitte sammen med han og holde han med selskap, han blir jo ikke akkurat ensom.
Kan du be broren din berolige pappaen din om at det er helt greit?

Gammel 24-12-11, 13:04   #13
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

vi tilrettelegger også julaften etter barnas behov... de siste årene har vi spist ca 16 pga jeg har barn som ikke klarer å være oppe seint. Vanligvis spiser vi 18-19 faktisk.

Vi har "mistet" noen familiemedlemmer pga dette. min tante og onkel feirer nå alene pga dette. De er barnløse og vil ikke forstå dilemmaet.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 13:07   #14
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hjemme hos mine foreldre er det mat kl. 1930, juletregang kl. 2100 og pakker 2130, og dermed er det helt uaktuelt å være der med en treåring og en ettåring. Hos svigers er det middag presis kl. 1700, meltdown kl. 1830 og hylskriking til kl. 1930 til forbausede miner fra svigers som gjerne spør om når vi ville ha middagen, men spør om igjen og om igjen helt til vi har svart 1700.

Flere av dem?! Her er det kl. 16 som gjelder, akkurat samme fremgangsmåte hver bidige gang.

Gammel 24-12-11, 13:08   #15
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg lot 09-modellen sove så lenge hun klarte i dag, og håper det hjelper litt på, for dagsoving har ikke vært interessant her i huset siden før sommeren. Av og til hadde det vært praktisk.

Håper det går greit selv uten soving på dagen.

Poden her sluttet jo også å sove på dagen tidlig(20 mnd), sto opp tidlig men hodt ut lenge på julaften. Det var nok mest pga alt som skjedde å masse oppmerksomhet osv.

Gammel 24-12-11, 13:14   #16
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir vi 15 stk som alle skal spise kl 16 fordi det er 3 barn i alderen 2-8 år som også skal ha en fin jul.

Jeg syntes det er helt riktig å feire på barnas premisser når de er små. Ikke minst kan du invitere på mat når det passer deg, når det er du som skal være vertinne for kvelden.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 13:14   #17
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Ingen ting er vel mer utrivelig enn små barn som surver og er slitne og missfornøyde på julaften. Jeg mener bestemt at man skal legge tilrette for de små, og gjør det uten blygsel når vi feirer hos oss selv. Skal vi feire hos andre er jeg så frigjort at jeg kommer med forslag om hvordan dagen kan løses for at det skal gå så knirkefritt som mulig.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 13:20   #18
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Er enig med deg, selv om jeg får litt vondt av broren din og da, men meltdown og hyling under julemiddag er PYTON hvertfall når man er vert/vertinne i tillegg.

Vi sliter med å få et klokkeslett dit vi skal i dag, så vi skal bare gjette når maten er ferdig og komme i tide. (mine foreldre)

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 13:21   #19
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du er ikke sær, tror julaften er litt viktigere for barna enn for din bror på 30.
Dette tror jeg han har full forståelse for.

Gammel 24-12-11, 13:27   #20
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Det er barnas dag, og man så gjøre ting slik det passer best for dem. Det er alltid vanskelig å endre på tikng, spøesielt for den eldre garde. Faren dimn ønsker vel alle samlet rundt bordet. Men jeg er enig med deg: barna må få bestemme. Hvis faren din skulle være skuffet over noen må det bli broren din som jobber helt til kl.16 på julaften, og derfor ikke rekker julemiddagen.

Hvorfor i alle verden skal han bli skuffet over sønnen som jobber til 16?
Det er da ganske mange som jobber på julaften.
Selv jobbet jeg mange julaftener til kl 19. Da ble middagen utsatt til kl 19 .

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.