|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagJeg hadde latt ungen sove en dupp slik at hun kunne være lenger oppe. Generelt synes jeg foreldre som tviholder på rutiner til ungene er veldig kjipe å forholde seg til. Det syntes jeg også da jeg hadde små barn, så mitt syn bunner altså ikke i at jeg har glemt hvordan det var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagEin litt snurt far og bror lagar langt mindre bråk og kav enn to overtrøytte og overspente barn, så eg forstår meget godt at du prioriterer som du gjer. Men ser at ikkje alle vil klare å tenke sånn. Tippar dei ville endra oppfatning om dei fekk erfare mine to overtrøytte, hypre og superspente barn på nært hold.
![]() |
#23 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddag
![]() |
#24 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Muligens ikke, men det bunner nok mest sannsynlig i at du harhatt unger som har taklet rutinebrudd temmelig greit. Hos oss har det for eksempel aldri vært noe alternativ å la ungene sove ekstra dupp. Vi er heldige dersom vi greier å få til den vanlige duppen.
![]() |
#25 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagHelt enig med deg. Har man små barn så må man nesten innrette seg etter de |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagJeg ville tatt størst hensyn til barnas behov, for dem er det gjerne pakkeseansen som er det de gleder seg mest til, og om det starter nærmerst etter leggetid, så får en del unger ikke like mye ut av den gleden. Hvis de i det hele tatt får den med seg.
![]() |
#27 |
Absolute Beginner
|
Jeg syntes også det da vi hadde bare eldstebarnet. Hun har alltid taklet rutinebrudd med glans. Minsten, derimot.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Ekvilist
|
Hadde det vært så enkelt for alle barn, så hadde vi antageligvis ikke hatt hauger av tråder om utfordringer med barn- og søvn på foreldreforum.
![]() |
#29 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagJeg hadde nok utsatt middagen til halv seks sånn at broren min kunne spise sammen med oss. Vi spiser mellom fem og halv sju stort sett - sånn alt etter hvem vi feirer med og er i grunn ikke så avhengig av å ha det på den ene eller andre måten. Jeg sier ikke at du gjør noe feil - du gjør det som passer for dere - men jeg hadde ikke giddet å komme hvis min søster inviterte meg til julefeiring og så gadd de ikke vente på meg sånn at jeg måtte spise alene på kjøkkenet mens de andre åpnet julegaver eller noe. Da hadde jeg følt meg skikkelig som femte hjul på vogna - den som egentlig ikke hørte til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagHvis det er gavene som er problemet så er det jo bare å la ungene åpne noen av gavene før middagen sånn at de slipper å bli helt utslitte før det blir gavetid. En toåring reflekterer ikke stort over slikt - og rekker ikke toåringen å åpne alle gavene sine før det blir leggetid så kommer det alltids en dag i morgen, og for toåringer så er det strålende å åpne gaver to dager på rad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagHeller spise alene på kjøkkenet enn sammen med rabiate unger sier nå jeg. Ellers så var det jo ikke så dumt forslag å åpne pakker for middag.
![]() |
#32 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagVi har alltid middag kl.17, og har aldri endret på det pga små barn eller noe. Ville heller ikke endret tidspunkt pga andre gjester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagVi spiser rundt kl 17. Det tar jo litt tid, med dessert og alt.
![]() |
#34 |
maler
|
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagJeg hadde utsatt middagen og heller latt ungene åpne et par pakker før middag tror jeg. Middagen pleier å være viktigere for voksne enn for de minste barna. Men når det ikke er sånn du ønsker det, synes jeg det er helt greit at du valgte som du gjorde. Jobber man på julaften og skal bort, er man inneforstått med at verden ikke nødvendigvis tilpasser seg. Imidlertid er jeg vokst opp i en familie der folk har alt mulig fore på julaften, og hvor rutinene dermed er litt flytende. Det synes jeg også er veldig greit. Men jeg har unger som ikke får meltdowns av å være litt sent oppe, så det er ikke helt sammenlignbart.
![]() |
#35 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Skuffet far pga start på julemiddagJeg synes faren din er sær, det er du som bestemmer hos deg.
![]() |
#36 |
Einsam
|
Lurer litt på om vi har samme svigerfamilie. Eller ekssvigerfamilie... |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
I mål
|
For det er viktigere at bror ikke må spise alene enn at barna tar del i noe stort og felles? Det synes jeg er helt søkt. Vi spiste kl 16 idag, først og fremst pga lillesøster. Hun fikk m seg hele pakkeåpningen og la seg ni. Hun var henrykt, elsket å pynte seg, bar pakker og fikk med seg hele stemningen. Hun er 18 måneder. Jeg er utrolig motstander av at det ikke er viktig for så små barn å være med på det samme som de andre, at man snyter dem for stemning og fellesskap ved å la dem åpne pakker på en annen tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagJeg synes ikke du er urimelig, og er hjertens enig med apan. Vi spiste middag klokken 15 i går vi, og julenissen kom rett før fem. Mellomsøster var i seng rett før ni, helt fortvilet og oppløst i tårer etter lang dag i spenning. Frem til åtte var dagen veldig fin. Å la henne sove på dagen for at hun skulle holdt lenger hadde vært helt dødfødt. Hun sluttet å sove på dagen for nesten to år siden, så å tro at hun ville tatt seg en daglur på selveste julaften ville nok vært vel optimistisk.
![]() |
#39 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddag
Nei, men broren min kom og var blid som en sol. Stue og kjøkken er for øvrig i samme rom, og hadde det ikke vært det hadde han vært mer enn gjerne velkommen til å ta med tallerknen inn til oss andre hvis vi hadde vært ferdige.
![]() |
#40 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagMed små barn synes jeg det er naturlig å være litt fleksibel på tidspunkt og gjøre ting på deres premisser. Som flere her nevner er det en kjedelig slutt på dagen hvis ungene er overtrette før gaveåpningen har startet. Jeg synes det er ganske merkelig å være så tradisjonsbunden at middag MÅ spises på fast tid, men jeg bærer vel preg av å ha feiret jul på mange ulike steder.
![]() |
|
|