Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-11, 18:06   #81
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Det er litt sånn med bil hos oss også, her har nesten alle to biler. Vi kan ha to biler, men en bil. Jeg er den eneste som går med barna fast. Jeg bor lengst unna barnehagen, det er 800 m. Lurer på om de andre synes jeg er tullete som går og sykler så mye. Det samme er med Nespresso, vi kan, men velger den gamle Moka kanna.

Det er jo det vi skal lære barna våre også, at selv om vi kan kjøpe det vi vil ha, så sier vi nei takk til noe. Ikke greit å forklare 5 åringen hvorfor jeg ikke har kjøpt Barbie og andre plastleker. Eller, hun liker ikke svaret mitt.

Håper og tror at barna forstår miljø aspektet etterhvert som de jobber med resirkulering og har gjenbruksprosjekt i barnehagen. Nå har de sett Blåfjell så det holder, teater i dag, håper de forstår hvorfor det ikke bare er å kaste.

Lurer på om jeg skal unne meg en brukt PH5 lampe, har lyst på noe fint over spisebordet.

Gammel 18-12-11, 20:46   #82
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hvorfor er det bedre å kjøpe avfallsposer enn å bruke de man får/kjøper når man handler i butikken? Jeg mener det bel undersøkt om dette med bæreposer var et stort miljøproblem her i Norge og at det ble stadfestet at det er det egentlig ikke fordi de aller fleste bruker dem til å bære ut søppel i og noe skal man jo ha søpla i uansett. Da vi bodde i tromsø fikk vi utleveret hvite poser med skrifta "Resavfall" og vi tok sjelden i mot fordi vi bruker poser fra butikken og så langt jeg kan se så går det for det samme.

Om man ikke bruker tøyposer i det hele tatt får man langt fler poser enn man trenger til søppla. Spesielt om man resirkulerer en del, men også om man bor et sted der det er mest restavfall. Disse posene blir jo kastet uten å bli brukt, eller hoper seg opp i skap og skuffer. Ikke så miljøvennlig ressursbruk noen av delene.

En handlepose i plast som blir brukt minst to ganger (bære hjem og søppel), gjerne fler, er ikke så ille. Men kjøpte søppelposer og tøynett til handling er enda bedre fordi de kjøpte posene er tynnere og dermed krever mindre ressurser for å produseres.

Dessuten har jeg tro på at alle bevisst miljøvennlige valg vi gjør, store eller små, signaliserer noe både til oss selv og omverdenen om at vi tar miljøproblemene på alvor. Og det er minst like viktig for å skyve majoriteten av befolkningen fra dårlig samvittighet til faktisk handling når det gjelder miljø.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.