Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Apropos adventskalendere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-11, 14:34   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos adventskalendere

Interessant diskusjon. Og den belyser jo litt dette med at vi kan gi våre barn veldig mye nesten når som helst, og hvordan skal vi da begrense og gjøre det på en hyggelig måte.

Jeg synes pakkekalender er veldig gøy, det er gøy å lage og det er pent å se på og alt er morsomt med det. Samtidig så kjente jeg litt på at det ble mye. Da mine to ble store nok til at begge to oppfattet så innførte vi åpning annenhver dag og etterhvert gikk vi over til at alle i familien fikk og at det ble ca hver fjerde dag. (Jentene fikk litt mer enn oss, det var noen ekstra dager med en felles ting til dem). Gavene har variert fra det relativt dyre, jeg har for eksempel fått amaryllis, til det helt gratis, også til meg, en lapp om at jeg ikke skulle gjøre noe husarbeid når jeg kom hjem fra jobb. Middagen skulle bli servert og all rydding og vasking gjort av de andre tre.

Denne kalenderløsningen har fungert fint for oss. Jentene synes at det er like stas å finne på noe til oss som å få noe selv, og er aller mest begeistret de dagene de får noe den andre har laget selv.

I år har vi likevel valgt noe annet, mest fordi jentene hadde lyst på en av disse ferdigkalendrene et år, så storesøster har Lego Star Wars og lillesøster Pet Shop. Mannen og jeg får ingenting i år.

Jeg håper egentlig at vi skal ha pakkekalendre til neste år også. :materialist: Jeg savner den litt.

Når det gjelder dette med å gi aktiviteter i kalenderen så sliter jeg faktisk litt med en ting og det er hvordan man gjør det og samtidig tar med "glede seg" fasen. NÅ har jeg kjøpt billetter til to juleforestillinger og de henger på oppslagstavlen og jentene gleder seg. Dersom de skulle ligge i en kalenderkonvolutt og de ikke skulle få vite før samme dagen at de skulle på teater så ville de mistet "glede seg" og jeg ville til og med risikert at de ikke hadde hatt lyst til å gå fordi det ville kommet så brått på dem. Jeg har barn som trenger å planlegge litt og som kan føle seg litt overrumplet av plutselige ting som skjer. Dere som gjør dette, synes dere at det er helt greit at barnene ikke får vite i forkant at dere skal gjøre noe den dagen?

Blå er aktiv nå   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.