|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Fortynnet
|
Sv: Apropos adventskalendereDulter på Kasia. :dulter: Da jeg liten på 60- og 70-tallet kan jeg ikke huske at en eneste en hadde pakkekalender. De materielle forskjellene fantes jo da som nå, selv om vi hadde generelt mindre av alt enn det de fleste har i dag. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Er frisk!
|
Sv: Apropos adventskalendere
Det er jo nettopp derfor dette krever en helt annen bevissthet enn tidligere. Nå har de fleste penger og har råd og mulighet til å kjøpe omrtrent hva som helst til barna. Nettopp derfor mener jeg at dette er viktig. Og jeg mener heller ikke at barna mine er bortskjemte, men ærlig talt tror jeg ikke at jeg selv er den beste til å bedømme det.
|
|
|
|
#104 |
|
Er frisk!
|
Sv: Apropos adventskalendereJa, når du har så store barn som du har så er det nok enklere. Men jeg må vente i noen år før jeg kan bedømme mine.
|
|
|
|
#105 |
|
Borte
|
Sv: Apropos adventskalendereDet jeg vil frem til er at det ikke er spesifikt adventskalendere (eller andre materielle goder) som er problemet for de ungdommene det går galt for (ikke at jeg heller vet hvem de er, hvor de kommer fra eller hva som egentlig går galt). Det er fravær av økonomisk ansvar og liten forståelse for pengers verdi og for hvor pengene kommer fra.
|
|
|
#106 |
|
Er frisk!
|
Disse ungdommene kommer sikkert fra hjem som i likhet med alle her inne mener at de ikke skaper bortskjemte barn.
|
|
|
|
#108 |
|
Er frisk!
|
Nei, men de kan forstå at det er en begrenset mengde av dem. Noe Storebror også gjorde da vi hadde en samtale om å bare "søpe ny".
|
|
|
|
#109 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Apropos adventskalendere*tjofpoff* Sist redigert av Sundae : 30-11-11 kl 12:40. Årsak: Feil tråd. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Borte
|
Jeg sliter med å se noe faretegn ved at en treåring ikke har økonomisk forståelse. Hvis det er det du mener med bortskjemt, så skjønner jeg at du er bekymret. Vi er tydeligvis på hver vår planet her.
|
|
|
#111 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
SÅNN ønsker jeg at vi kunne ha det. Jeg synes det er fantastisk at du får det til. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Er frisk!
|
En treåring kan helt sikkert være bortskjemt, men det gjaldt ikke vår gutt. Men han hadde ikke forståelse av at ting kostet noe som helst og ødela som sagt ting med vilje for så å si at vi bare kunne kjøpe ny. Etter et par samtaler sluttet han med det.
|
|
|
|
#113 |
|
Borte
|
Det er det, men med helt andre midler og tilnærminger for å gjøre ungene økonomisk bevisste og forbruksreduserende enn du bruker. Det ene trenger ikke være dårligere enn det andre.
|
|
|
#114 |
|
Er frisk!
|
Nøyaktig hvilke tilnærminger og midler er det jeg bruker? Å ikke kjøpe nytt før det gamle er utslitt? Å ha aktivitetskalender istedenfor pakkekalender? Å la tøy gå i arv? Å planlegge middager så vi slipper å kaste mat? Det høres ut som om jeg bruker noen hokuspokusmetoder som jeg selv ikke vet om.
|
|
|
|
#115 |
|
Borte
|
Eh. Jeg kjenner ikke deg og vet ikke hvordan du organiserer livet ditt, så det skal jeg ikke mene noe om. Jeg mente generelt tilnærmingen til temaet i denne tråden om "bortskjemte" barn og pakkekalender.
|
|
|
#117 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Apropos adventskalendereInteressant diskusjon. Og den belyser jo litt dette med at vi kan gi våre barn veldig mye nesten når som helst, og hvordan skal vi da begrense og gjøre det på en hyggelig måte. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Apropos adventskalendereJeg er imponert over dere som klarer aktivitetskalender. Her står det så mye på planen i desember, med juleavslutninger, juleverksteder, julebord, vennebesøk, overnattinger, bursdager osv at sånne "kose seg" aktiviteter må bli dyttet inn der det er plass, og det er slett ikke hver dag. Vi er heldig hvis vi har en ledig ettermiddag et par dager i uka. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alle våre aktiviteter er kjent og avtalt, Blåfjell huskes, men hjemme aktiviteter får mindre oppmerksomhet, på linje med pepperkake baking, Lucia feiring, Nissefest, bursdager i desember og utflukter i barnehagen. Jentene er 3 og 5 år og tid er ikke så utviklet, så det er alltid en overraskelse når dagen kommer. Den eldste vil nok ha nedtelling til Blåfjell.
|
|
![]() |
|
|