|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Apropos adventskalendereJeg tror man bør se litt ann ungene også.
|
|
|
|
#62 |
|
Fortynnet
|
Sv: Apropos adventskalendereVi koser oss også med pakkekalendere, etter et lite avbrudd med Legokalender. De er holdt på et rimelig nivå og inneholder en blanding av småting, godteri og aktiviteter vi likevel skal gjøre før jul, som å bake pepperkaker og lage konfekt. Den dagen vi skal lage konfekt er det et lite glass og noen metallfolieformer som kan brukes til å lage en liten julegave. Jeg ser helt klart problemet med at pakkekalendere eskalerer til å bli julegaver hver dag i desember, og derfor kjøper jeg ikke store ting som filmer og bøker og klær til kalenderen. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
I mål
|
Sv: Apropos adventskalendere
Nei, jeg må innrømme jeg også er der. Vi gjør hyggelige ting i desember, men faktisk er det en del å få til rundt jobb, avslutninger og helt vanlig hverdagsliv også. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Er frisk!
|
Jeg tror teaterbilletter 24 dager hadde vært litt overkill... Vi holder oss til "skrive julekort", "bake pepperkaker", "måneskinnstur", "julegaveinnpakking" og sånn for det meste. I år skal de på teater med bestemor og bestefar, men det er første gang gitt. Og alle arrangementer man naturlig skal på, bakes selvsagt inn i kalenderen.
|
|
|
|
#65 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Apropos adventskalendereJeg hadde pakkekalender til jeg blei 25, eller noe sånt - nå lager jeg min egen.
|
|
|
|
#66 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Apropos adventskalendereMine unger elsker pakkekalenderne sine akkurat like høyt som jeg gjorde da jeg var liten. Jeg elsker å lage dem til også. Opplevelser får de i tillegg - hele året. Og oppmerksomhet! For ikke å snakke om oppmerksomhet! |
|
|
|
|
|
#67 |
|
By the Sea
|
Sv: Apropos adventskalendereJeg tror ikke det er ved anledninger som førjulstid, sommerferie, bursdag etc. man skjemmer bort barn. Om hverdagen er preget av "få det man peker på, ellers så tyr man til tårene" er det en annen sak.
|
|
|
#68 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Apropos adventskalendereJeg har hoppet av pakkekjøret gradvis. Med 4 barn blir det bare dyrt og dumt. I fjor hadde de hver 3. dag, og bare småting som truser, tannbørster, refleks, dusjsåpe ect. I år er det poser med 4 sjokoladebiter ol. på hverdager og hobbysett ol. på lørdager.
|
|
|
#69 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Apropos adventskalendereVi har pakkekalender til 4-åringen. Skal jeg unnskylde det? Nei, jeg gidder ikke, men hun blir ikke overøst med gaver på julaften, vi er en veldig liten familie og de nærmeste er svært edruelige med gavene. Svært. Mulig jeg slutter med det når/hvis hun ikke lenger ønsker seg noe til jul, men foreløpig synes jeg det er hyggelig.
|
|
|
#70 |
|
Er frisk!
|
Sv: Apropos adventskalendereEgentlig var jeg ikke ute etter en diskusjon om pakke/aktivitetskalender. Det ene er ikke noe bedre enn det andre, tror jeg, det kommer nok an på nivået man legger seg på både med pakker og aktiviteter.
|
|
|
|
#71 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Apropos adventskalendereVi øser på ingen måte overflod over ungene selv om de får en liten ting hver dag i desember. Virkelig ikke. Bortskjemt for meg er noe helt annet, og det å få barn som setter pris på små ting og ikke krever og krever er noe man må gjøre en innsats for hele året. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Er frisk!
|
Det er jo det jeg mener. Adventskalender var bare en innfallsport. Og jeg ble inspirert av en tråd her hvor blant annet skøyter var en gave i adventskalenderen. Det er ikke en liten ting i min verden i hvert fall.
|
|
|
|
#73 |
|
Personlig pessimist
|
Du er vill og gal!
|
|
|
|
#74 |
|
Er frisk!
|
Sv: Apropos adventskalendereJeg hadde også pakkekalender da jeg var liten. Og omtrent ingen opplevelser med mine foreldre. Har nok pendlet over til den andre ytterkanten...
|
|
|
|
#75 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Apropos adventskalendereSett i lys av cupcaketråden, vil jeg tro at pakkekalender er "ut" og aktiviteter er in nå, siden det kreves mer av både tid og penger. Eller mest tid. Tenne lys og bake og lime og klippe og sånn. Jeg var forresten innom Panduro i dag og fikk åndenød, faktisk akutt dårlig mammasamvittighet, for det er jo vanvittig mye jeg sikkert burde mekka sammen for å skape gode juletradisjoner. Ungen ville nok blitt mye mindre bortskjemt av å lage noen trenisser med filtlue enn av den kommerse pakkekalenderen hun får.
|
|
|
#76 |
|
I mål
|
Enig. Jeg har også lest det, det er helt sprøtt. Skøyter i kalenderen fremstår også voldsomt for meg ja... Storebror fikk det til jul ifjor. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Apropos adventskalendereI fjor hadde begge her pakkekalender, og eg merka godt at dei var "metta" når jula kom. I år har lillesøster Lego City kalender, mens storesøster har pakkekalender. Dvs. at ho ynskja seg Polly Pocket, men den sel dei ikkje her. Så i staden har eg tømt bursdagskassen for Polly Pocket ting. Eg hadde ein pakke med 1 figur og diverse tilbehør liggande, og har suplert med magnetøyredobbar, ein Pet Shop, klistremerker til Top Model og lipgloss. Alt er ting som låg i kassen frå før.
|
|
|
#78 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg er nok grundig bortskjemt med begge deler. Det blir barna mine også. Jeg tar sjansen på at det blir folk av dem likevel. Det ser lovende ut. Jeg fristes uansett sjelden av ytterkanter. Det er i grunn vanskelig å se helheten fra en sånn.
|
|
|
|
#79 |
|
Er frisk!
|
Sv: Apropos adventskalendereJeg er nok ikke på noen ytterkant forresten. Tror det er svært få mennesker i Norge (eller i hvert fall på FP) som er på ytterkanten "ungene får ingenting". Jeg mener bestemt at det er flere som er på ytterkanten "ungene får altfor mye". Og de fleste er sikkert et sted i mellom. Og egentlig blir jeg litt oppgitt over "det blir nok folk av dem". Ja det blir det jo av de fleste. Men det er vel ingen her inne som på alvor mener at valg vi gjør i oppveksten for barna våre ikke er med og former dem? De fleste her inne ser ut til å mene at det nivået de selv ligger på er akkurat riktig for å unngå bortskjemte barn. Jeg er ikke sikker på vårt nivå. Det kan godt hende det bør justeres - og det er en vurdering jeg må gjøre fortløpende under hele oppveksten. Om jeg bare slår fast at det blir nok folk av dem uansett hva vi som foreldre måtte finne på, hadde det ikke vært noen vits i et diskusjonsforum som dette. Jeg får mange gode impulser av å være her inne og justerer meg dersom jeg leser noe som får meg til å tenke meg om.
Sist redigert av oslo78 : 30-11-11 kl 00:40. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Textrovert
|
Sv: Apropos adventskalendereJeg har aldri hatt pakkekaleder selv, og det har ikke ungene mine heller. Yngstemann fikk ikke kalender før han startet på skolen, og de to siste årene har det vært Lego-kalender, og selv DET synes jeg er i meste laget, sånn med hensyn til dill og pengebruk.
|
![]() |
|
|