Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-11, 11:20   #11
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Jeg gjør begge deler - altså betaler for noe, men ikke for alt. Grunnen til at jeg i sin tid begynte å laste ned ulovlig heter "kopisperre". Jeg betalte for absolutt alt i starten, men oppdaget at brukervennligheten var heller lav på det materialet jeg hadde kjøpt. Så måtte jeg laste ned crackerprogrammer for å få bort kopisperren sånn at jeg fikk disposisjonsrett over det jeg hadde betalt for, og da var veien til ulovlig nedlasting veldig kort.

Nå er mye av kopisperren borte på det man kjøper - heldigvis, men litteratur f.eks. driver med det der enda. Man kjøper noe, og så kan det bare leses med bestemte e-boklesere - da blir jeg veldig muggen for å så det forsiktig. Så jeg har lastet ned calibri som fjerner drm og kan da velge å lese i hvilken ebokleser som jeg vil. Nå er det ikke mye (norsk) litteratur som kan lastes ned ulovlig, men jeg gjør det med bøkene jeg låner elektronisk på biblioteket også. Jeg låner dem, kjører dem gjennom calibri sånn at jeg kan bruke den ebokleseren jeg foretrekker og da skjer det åpenbart noe med lånetida sånn at bøkene ikke blir levert tilbake og de forblir lesbare på taben min også etter at lånetida har gått ut. Jeg vet ikke hvor ulovlig akkurat dette er, for jeg betaler jo ikke for å låne bøkene i utgangspunktet, men jeg syns det er et viktig poeng at allskens kopisperrer og dritt fører også treige og konservative kjerringer som meg ut i kriminaltet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.