Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-11, 10:55   #21
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Jeg laster ikke ned.

Jeg har sett en serie på projectfreetv.com, er det lovlig?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:03   #22
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ulovlig å streame? Når man betaler for det?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:08   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Er det ulovlig å streame? Når man betaler for det?

Nei.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:20   #24
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør begge deler - altså betaler for noe, men ikke for alt. Grunnen til at jeg i sin tid begynte å laste ned ulovlig heter "kopisperre". Jeg betalte for absolutt alt i starten, men oppdaget at brukervennligheten var heller lav på det materialet jeg hadde kjøpt. Så måtte jeg laste ned crackerprogrammer for å få bort kopisperren sånn at jeg fikk disposisjonsrett over det jeg hadde betalt for, og da var veien til ulovlig nedlasting veldig kort.

Nå er mye av kopisperren borte på det man kjøper - heldigvis, men litteratur f.eks. driver med det der enda. Man kjøper noe, og så kan det bare leses med bestemte e-boklesere - da blir jeg veldig muggen for å så det forsiktig. Så jeg har lastet ned calibri som fjerner drm og kan da velge å lese i hvilken ebokleser som jeg vil. Nå er det ikke mye (norsk) litteratur som kan lastes ned ulovlig, men jeg gjør det med bøkene jeg låner elektronisk på biblioteket også. Jeg låner dem, kjører dem gjennom calibri sånn at jeg kan bruke den ebokleseren jeg foretrekker og da skjer det åpenbart noe med lånetida sånn at bøkene ikke blir levert tilbake og de forblir lesbare på taben min også etter at lånetida har gått ut. Jeg vet ikke hvor ulovlig akkurat dette er, for jeg betaler jo ikke for å låne bøkene i utgangspunktet, men jeg syns det er et viktig poeng at allskens kopisperrer og dritt fører også treige og konservative kjerringer som meg ut i kriminaltet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:23   #25
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laster ikke ned noe ulovlig og betaler for musikk på Spotify og iTunes.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:32   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laster ikke ned ulovlig og bruker iTunes.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:37   #27
Dansma
Superduperaktiv

Dansma sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Laster ikke ned noe som helst ulovlig.
Kan godt vente på seriene, og musikk får jeg på iTunes

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:41   #28
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Bruker spotify, ellers både og.

Gammel 12-11-11, 11:49   #29
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Bruker spotify, ellers både og.

De aller fleste gjør det slik.

Hovedspørsmålet er vel: syns dere det er greit, og kan argumentere godt for hvorfor dere gjør det?
Eller gjør dere det til tross for at dere egentlig ikke syns det skal være sånn?

Bør jeg synes det er greit?

Gammel 12-11-11, 11:51   #30
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker spotify og itunes for musikk. Filmer laster jeg ikke ned, men tv-serier blir lastet ned eller streamet. Vi kjøper også samlebokser med serier vi liker for å ha de til siden.

Gammel 12-11-11, 11:53   #31
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg betaler for musikk, men laster ned serier. Hvis det fantes en enkel og brukervennlig metode å laste ned/streame serier lovlig hadde jeg betalt med glede.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:53   #32
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Mannen har betalversjonen av Spotify, jeg betaler 100 kroner i måneden for Wimp.

Serier derimot.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:54   #33
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så opptatt av hvem som laster hva, altså. Jeg forsøker mer å finne ut om hvorfor og om jeg bør forandre syn på dette.

Gammel 12-11-11, 11:56   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det ikke er så greit å laste ned musikk lenger. Det finnes ganske gode løsninger som er lovlige å bruke. Jeg håper det kommer tilsvarende for serier snart.

Å laste ned serier jeg ellers uansett ikke betaler for på tv ser jeg ikke på som mer ulovlig enn å kjøre over fartsgrensen. :kaster stadig inn nye fakler:

Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:58   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sammenligner det også gjerne med å kjøre for fort. Det er regler jeg synes er litt urimelige, og jeg er ikke spesielt lovlydig av meg.

Forskjellen er at jeg egentlig tar penger fra noen, på en litt viaviavia-måte.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 12:02   #36
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper musikk, filmer og bøker, men laster ned tv-serier. Den dagen det kommer gode betalløsninger for serier på samme måte som man har for musikk og filmer kommer jeg til å betale for serier også. Men jeg konverterer norske e-bøker (dvs fjerner kopisperre) sånn at jeg kan lese dem på Kindle.

Gammel 12-11-11, 12:02   #37
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man kjører da ikke for fort!

Gammel 12-11-11, 12:14   #38
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg har Spotify Premium, serier ser vi enten på tv eller dvd. Det har vel hendt at vi har lastet ned enkeltepisoder når f.eks pvr-en ikke har gjort jobben sin eller vi har glemt å sette på opptak.. Jeg er liksom imot ulovlig nedlasting, men det er pokker ikke så lett alltid.

Gammel 12-11-11, 12:19   #39
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg laster ulovlig ned lydbøker.

Seriar streamer eg, musikk kjøper eg og film leiger me via lovefilm.no eller kjøper. Eg må verkeleg bli flinkare til å låne lydbøker på biblioteket, for det er jo i grunn idiotisk å laste ned ulovleg når eg kan låne dei gratis.

Gammel 12-11-11, 12:27   #40
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betaler for Spotify og har gjort det omtrent siden det kom (for reklamen var så irriterende). Serier ser jeg ikke. Det hender en sjelden gang at vi laster ned film ulovlig, og om vi liker den kjøper vi den når den kommer på dvd/bluray -liker å ha original av fine flmer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.