Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gram oppgitt i dl

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-08, 14:33   #1
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Gram oppgitt i dl

Vekta mi har tatt kvelden Jeg skulle lage pai i dag, og lurer på om noen vet hvor mye 100g blir i dl?

Gammel 06-11-08, 14:35   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Gram oppgitt i dl.

100 gram hva da? mel?

Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 14:35   #3
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Ja, det glemte jeg å si. Mel ja

Gammel 06-11-08, 14:36   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Er ikke det ca 1 dl?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 14:48   #5
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Standard

Vet ikke. Kanskje jeg bare skal prøve å slumpe meg til et paiskall. Hvor galt kan det gå egentlig..

Gammel 06-11-08, 14:51   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Vet ikke. Kanskje jeg bare skal prøve å slumpe meg til et paiskall. Hvor galt kan det gå egentlig..

Ja, prøv, men jeg tror det er ca 1 dl altså (and so on, 500 g er 5 dl).

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 06-11-08, 14:52   #7
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

1 dl = ca 50 g.

Gammel 06-11-08, 14:52   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

1 dl = ca 50 g.

Er ikke så god på sånt, men er tydeligvis blitt villedet av mannen min…

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 06-11-08, 14:53   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på flytende og tørre varer. Står det feks. 1 dl rømme, er det 100 gram. Det samme med feks. cottage cheese. Mel er det visst annerledes med.

Gammel 06-11-08, 14:57   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så sur når oppskrifter står i dl-mål. Mye enklere og bedre med gram.

Gammel 06-11-08, 14:58   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Gram oppgitt i dl.

http://www.matoppskrift.no/sider/maalvekt.asp

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 15:02   #12
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

1 dl. mel er ca.50 gram ja. Det som er dumt med dl. mål på mel er at det ikke blir særlig nøyaktig. Det er lettere med sukker og tørre ting som ikke synker sammen i pakningen.

Tusen takk. Det stemmer ganske bra, når jeg ser konsistensen på deigen

Gammel 06-11-08, 16:43   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er forskjell på flytende og tørre varer. Står det feks. 1 dl rømme, er det 100 gram. Det samme med feks. cottage cheese. Mel er det visst annerledes med.

Det er ikke helt så enkelt. Vann veier nøyaktig 100 g pr. desiliter. (Det er sånn "gram" er definert.) Flytende ting med mye fett i, som fløte og rømme, veier derimot mindre, fordi fett er lettere enn vann. (Det er derfor fløten flyter til topps i melk som ikke er homogenisert, og derfor olje eller smeltet smør blir liggende på toppen når man heller det i vann.) Tørre varer har forskjellig egenvekt, det kommer f.eks. an på hvor store "kornene" er (det er plass til mer luft mellom store biter enn mellom små) og hvor luftig selve materialet er. Salt er tettere, og veier dermed mer, enn f.eks. havrenøtter. Det lureste, hvis man mangler vekt, er å finne en tabell med omregning for ulike varer - Google kan sikkert være behjelpelig.

Gammel 06-11-08, 19:42   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Sv: Gram oppgitt i dl

Aj, ja det skal ikke være lett. Smør og olje er i hvertfall det samme (når smøret er flytende, ellers er det det samme i gram), for det har jeg prøvd ut, og så står det på kakemix-pakker. Jeg bytter alltid ut oljen med smør. Rømme og CC har jeg også prøvd ut, og det er det samme i dl og gram, men ellers er jeg blank. Greit å ha en tabell om man ikke har vekt ja.

Gammel 06-11-08, 20:01   #15
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Gram oppgitt i dl.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det lureste, hvis man mangler vekt, er å finne en tabell med omregning for ulike varer - Google kan sikkert være behjelpelig.

Slik som de to som ligger linket til over her.

(Vi har vekt, men vi var uten et par uker når den gamle gikk i stykker, før vi fikk rotet oss til å kjøpe ny, så da fant jeg den ene linken over her.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 13:09   #16
mangemann
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2011
mangemann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gram oppgitt i dl

Det kommer an på hva... har sett en bra generell beskrivelse med forskjellige eksempler her:

mangemann er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.