|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: VanskeligSå lenge han vanligvis får sunn mat, så tror jeg ikke han tar skade av en liten kakebit på en kafe`, ei heller ett kakestykke eller en bolle i en bursdagsfeiring. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: VanskeligEr det bare jeg som synes mange i dag er hysteriske i forhold til barn og sukker? |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: VanskeligTilde: Du sier mye bra her!
|
|
|
#84 |
|
maler
|
Sv: VanskeligDet er et poeng at det sjelden er alle som får. Det kan være noen eller mange, sjelden alle. Dette må man som foreldre lære seg å leve med. For barn er det ofte slik at hvis Ole har ipad og Truls ipod og Jakob og Jonas har skateboard, så er han den eneste som ikke har disse tingene i hele verden. Og så er det også slik at for ett barn er kompisbesøket happeningen den uka/måneden, og det deles ut godterier. Det betyr ikke at denne kompisen får godterier noe mer den uka. Det er ikke lett som forelder å manøvrere i dette landskapet, man må faktisk finne seg i å være den strengeste av og til. Og jeg tror det er kjempeviktig å trene seg litt på det, stå for det man mener selv om man taler nabolaget midt imot. Det handler om å bestemme seg for hvilke kamper som er verdt å kjempe og stå der, trygg på at argumentene holder.
|
|
|
#86 |
|
Off the map.
|
Sv: VanskeligJEG er helt, helt enig med deg, Tilde. Men jeg forstår at Nip har et litt annet syn på ting - og selv om jeg ikke forstår det helt, så har hun all rett til det. Det jeg stiller meg litt kritisk til, er det at man som barn i det hele tatt må forholde seg til dette. Så jeg synes vel at man bør holde seg til planen, finne ut hvor det er greit å kompromisse - og klappe seg selv litt på skuldra for at man faktisk gjennomfører et bra kosthold.
|
|
|
#87 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: VanskeligVeldig viktig poenger her om hva slags holdninger men overfører til barn. Denne tråden minnet meg nå om kommentarer på foreldremøte om at "overvektige" barn nå er de som er mest utsatt for mobbing og stygge kommentarer fra medelever.
|
|
|
#88 |
|
Rockesøster
|
Sv: VanskeligJeg har et barn som alltid har levd under strenge kostrestriksjoner pga sykdom. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: VanskeligDet er vel "av og til" som lett sklir ut, og totalsummen kan fort bli høy. Vi er langt fra hysteriske, men i perioder synes jeg det blir mye. Jeg vet ikke hvordan det er hos andre, men jeg merker at det fort blir litt mer da ungene er så store at de har besøk med hjem alene etter skolen. Vi har stor familie på begge sider, og dermed mange som ikke ser ungene så ofte, og synes at de "må" servere noe godt da vi besøker dem kanskje en gang i måneden. Det varierer også voldsomt hva man definerer som sunt eller usunt. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: VanskeligSom relativt nybakt diabetikermamma er jeg pent nødt til å måtte forholde meg til mat på en annen måte enn før. Vi må tenke på hvordan maten påvirker blodsukkeret hele tiden. Enhver bit som puttes i munnen må vurderes. Når han er borte må vi ha stålkontroll på hva som serveres. Det er slitsomt, og jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvordan noen med et helt friskt barn med vitende vilje tar på seg så mye bekymringer rundt maten og søtsaker som du gjør Nip, når du ikke må. Nyt at du har et friskt barn, gjør ditt beste for å tilby han sunn mat hjemme og la han være en "normal" gutt når han er på besøk, uten å gjøre en masse styr utav det. Han begynner å bli stor gutt og det er nok på tide å slippe løs litt, stole på at han med den lærdommen han har med hjemmefra tar de rette valgene når det gjelder kost.
|
|
|
#91 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: VanskeligNå er det vel dessverre slik, at siden alle eksperter på område roper opp om at barn får alt for mye sukker, så stemmer nok det godt. Rent statistisk. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vanskelig
Det er ikke vanlig uke alltid, men jeg synes alikevel det skjer mye hele tiden - og det ødelegger litt for det sosiale for min del ihvertfall. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Tittel og tittel....
|
Nå kjenner ikke jeg de som går i klassen til sønnen din, men om det skulle være en slik sammenkomst for min sønns klasse så ville jeg tatt med kjeks/boller o.l, men det betyr jo ikke at det er det som spises til vanlig. Man kan ikke helt dømme pga slike sammenkomster syns jeg.
|
|
|
|
#94 |
|
Jeg gjør det først og fremst for meg selv, det var starten på kosthold og treningsvanenen mine fordi kroppen min nesten sluttet å fungere - jeg var sengeliggende med svimmelhet, kvalme, magetrøbbel og enormt mye psykiske påkjenninger, nakke/ryggprobleme rog det hele. Jeg er fortsatt svimmel - men fungerer mer normalt nå. Men kroppen min tåler dårlig "stress" - i form av sukker, hvetemel, stress, sykdom, i tillegg til sosiale sammenhenger, mye lys og lyder... Med trening og ett strengt kosthold fungerer jeg ihvertfall ganske greit. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Jeg mener ikke at de spiser det hver dag alikevel... men det er jo veldig mye ting som skjer sammen med de samme fra klassen... Jeg snakker mest om kjøpekjeks, saft og pølser - det er ikke til å ta feil av heller |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Tittel og tittel....
|
Her er det ikke så ofte sånne opplegg, og dermed er det ikke noen krise de gangene det evt skjer. Storebror går foreløpig bare på kor og der er det frukt i pausen.
|
|
|
|
#97 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: VanskeligHar klassen ofte sammenkomster av ulike slag? Vi har ikke det, og jeg innrømmer gjerne at jeg kjøper med kjeksting de få gangene det er noe. Vi har så og si aldri kjeks hjemme. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Jeg synes vi løste denne uken greit, men det hadde jo gått virkelig skeis om jeg ikke hadde vært så streng og strik - følgt opp og satt masse grenser. Så jeg mener ikke at Vetle i denne uken har fått i seg krisemengder med sukker eller usunn mat - MEN bare fordi jeg hele tiden følger med - det synes jeg er slitsomt... |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Fortynnet
|
Sv: VanskeligVi har som regel klassesammenkomster 2-4 ganger i løpet av året. Det kan være tur i skogen, spillekveld, bowling, julegrøt eller annet. Jeg har aldri opplevd disse kveldene som noe problem kostholdsmessig. |
|
|
|
![]() |
|
|