Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-11, 14:32   #381
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Til mitt forsvar, så spurte jeg bare om det var sånn mat dere sendte med hver dag, så jeg vil helst ikke bli beskyldt for å komme med massiv kritikk av matpakkene deres. Et sånt spørsmål syns jeg det bør være rom for i en tråd om sunne og kreative matpakker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 14:33   #382
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nei, og nettopp det at du ikke ser det vi ser - og omvendt selvfølgelig, gjør at denne diskusjonen oppstod Noen påpeker at de synes noe ikke er så sunt at det gjør noe, den som har lagt ut bildet iler til for å forsvare seg ved at joda - det er sunt gitt helhetsbildet, også er man i gang.
Det var _det_ jeg ville fram til i mitt innlegg. Det finnes flere syn på alle saker, derfor synes ikke jeg at det er helt irrelevant i en tråd med overskriften SUNNE matpakker at man får tilbakemelding fra de som evt mener noe ikke er så sunt. Jeg tror ingen har ment det som noen personlig kritikk overhodet.
(det med oljede nøtter var forøvrig fordi de mest saltede nøttene ofte er tilsatt (palme-)olje også. Så det var egentlig bare for å påpeke at det er ikke _bare_ er saltet som er greia med slike nøtter).

Og bare for å være HELT motpol og spore tilbake på bilder av matpakker igjen og tips igjen. - her er et bilde av lillegutts lunsj + SFO-mat da han var på den mest innskrede delen av dietten sin. Alt på bildet er laget utelukkende av egg, spinat, gulrot og kylling. Ja og reker da. Det beste tipset med denne matpakken er vel at "det meste kan vafles".

Flott matpakke.

Hvor lenge tror du at reker holder seg ute av kjøleskapet. Frøkna her elsker nemlig reker, men jeg har vært litt tvilende. Holder de seg i romtepratur fra kvart over åtte til kvart over ti liksom? Vi gidder ikke vase med kjøleelement. Med mindre vi kan lage fryst smoothie som nevnt over og bruke det som kjøling.

Gammel 22-09-11, 14:37   #383
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hvor lenge tror du at reker holder seg ute av kjøleskapet. Frøkna her elsker nemlig reker, men jeg har vært litt tvilende

Denne matpakka gikk rett i kjøleskap i andre enden, jeg aner ikke hvor lenge reker holder seg?? Men spiser man reker på koldtbord og sånt står de jo framme noen timer de og...?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 14:57   #384
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og nettopp det at du ikke ser det vi ser - og omvendt selvfølgelig, gjør at denne diskusjonen oppstod Noen påpeker at de synes noe ikke er så sunt at det gjør noe, den som har lagt ut bildet iler til for å forsvare seg ved at joda - det er sunt gitt helhetsbildet, også er man i gang.
Det var _det_ jeg ville fram til i mitt innlegg.

Hehe, ja, jeg vet hvorfor diskusjonen oppsto, det jeg ville frem til er at ingen legger ut bilder av annet enn det de oppfatter som sunne matpakker selv, så hvis man er uenig i at matpakken er helt sunn, kan man forkaste det man anser som usunt og la seg inspirere av det sunne. Å fremstille det som en universell sannhet at det er usunt og at det ikke hører hjemme i tråden i det hele tatt, er unødvendig synes jeg.

Gammel 22-09-11, 15:08   #385
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Til mitt forsvar, så spurte jeg bare om det var sånn mat dere sendte med hver dag, så jeg vil helst ikke bli beskyldt for å komme med massiv kritikk av matpakkene deres. Et sånt spørsmål syns jeg det bør være rom for i en tråd om sunne og kreative matpakker.

Jeg er ikke helt sikker på at det siktes spesielt til deg og det er klart man kan stille spørsmål, men akkurat dette med å diskutere hva som gjør matpakken sunn eller ikke kan være lurt å gjøre i en annen tråd. I denne tråden deler jo veldig mange av seg selv med bilder og sine erfaringer og da vil det lett kunne oppleves som personlig kritikk dersom man begynner å diskutere slikt her. Det blir på en måte umulig å diskutere på generelt grunnlag fordi fordi folk føler seg truffet, selv om det ikke er meningen å kritisere noen.

Dessuten blir det snakk om svært små nyanser fordi alle her er egentlig enige om at matpakken hovedsakelig skal være sunn. Da er det muligens mer fruktbart å komme med forslag og ideer enn å kritisere.

Gammel 22-09-11, 15:17   #386
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har full forståelse for at enkelte kan mene at fullkornpasta og rosiner ikke har noe å gjøre i matboksen i det hele tatt, ikke i ny og ne engang, det jeg reagerte på var tonen, at det var underforstått at dette er usunt og skadelig, og resulterer i at "jeg har ingenting i denne tråden å gjøre, for mine matpakker er bare kjedelige og sunne".

Det blir litt som i tråder hvor man forteller personlige opplevelser, om partneren sin f.eks., og noen svarer "jeg kunne aaaaaaldri vært gift med en sånn mann/kvinne". Jeg legger min flid i matpakkene, jeg er opptatt av variasjon og næring, og jeg tar bilder av matpakkene jeg anser som veldig gode for små mennesker under utvikling, og det gjør jo noe med en å få høre at det man viser til hører ikke hjemme i denne tråden i det hele tatt fordi det ikke er sunt.

Gammel 22-09-11, 15:19   #387
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde det nå egentlig vært noe bedre å diskutere disse tingene i en annen tråd, hvor det hadde føltes som "baksnakking" av denne tråden? Hmm?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 15:21   #388
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Gammel 22-09-11, 15:29   #389
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Da er det muligens mer fruktbart å komme med forslag og ideer enn å kritisere.

Jeg har kommet med forslag. Bilder til og med.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 15:30   #390
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Oi, for en vending denne tråden har hatt! Altså, denne tråden har vært kjempeiinspirerende for meg og jeg er takknemlig for de som har kommet med tips, delt oppskrifter og lagt ut bilder. For meg så er det ikke så farlig med noen rosiner eller nudelsnacks, disse er med for å sette sitt helhetspreg på matpakken. Sånn er det ihvertfall her, at små ting kan være med på å løfte hele matpakken som ofte består hovedsaklig av brødskiver.

Og vil man unngå rosiner og nudelsnacks, så javel, da kan du kanskje bli i inspirert av noe annet.

Selv gidder jeg ikke bruke figurformer for å kutte opp brød, men da dropper jeg det og prøver meg på de grove vaflene i stedet. Her finnes jo masse å velge i!

Gammel 22-09-11, 15:34   #391
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Selv gidder jeg ikke bruke figurformer for å kutte opp brød, men da dropper jeg det og prøver meg på de grove vaflene i stedet. Her finnes jo masse å velge i!

Du kan endatil få oppskrift på vafler med most kylling, gulrot og egg fra meg (se bilde litt lengre opp)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 15:35   #392
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Minerva sin oppskrift på vafler i starten av tråden er også veldig god!

Gammel 22-09-11, 15:38   #393
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan endatil få oppskrift på vafler med most kylling, gulrot og egg fra meg (se bilde litt lengre opp)

Gammel 22-09-11, 18:20   #394
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

.

I dag har poden med polarbrød som er trykt ut med hammerform + gulrot. .

Når vi først har begynt å stille spørsmålstegn i denne tråden; Har ikke polarbrød en fin nok form i seg selv? Blir det ikke mye waste hvis man hele tiden skal skjære ut maten?

Jeg er imponert over alle som legger så mye arbeid i matpakkene til ungene, og tenker at det må ta enormt med tid? Jobber dere fullt alle sammen? Lager dere matpakker om kvelden i stedet for å se på TV? Hvordan får dere egentlig tid til dette?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 18:22   #395
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når vi først har begynt å stille spørsmålstegn i denne tråden; Har ikke polarbrød en fin nok form i seg selv? Blir det ikke mye waste hvis man hele tiden skal skjære ut maten?

Jeg er imponert over alle som legger så mye arbeid i matpakkene til ungene, og tenker at det må ta enormt med tid? Jobber dere fullt alle sammen? Lager dere matpakker om kvelden i stedet for å se på TV? Hvordan får dere egentlig tid til dette?

Jeg er bare veldig glad i barna mine, så såpass synes jeg de er verdt.
Og selvsagt jobber jeg 100%.

Gammel 22-09-11, 18:23   #396
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Han spiser det som blir igjen.
Vi kaster da ikke det som blir til overs. Matpakkene lages på kvelden ja.

Sist redigert av Chablis : 22-09-11 kl 18:41.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 18:25   #397
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er ikke så avanserte av oss, men jeg lager klar matpakken kvelden før. Og jeg jobber ikke, annet enn i Heimen AS.

Gammel 22-09-11, 18:43   #398
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Nå driver ikke vi å kutter maten ut med former og slikt, men vi prøver å lage spennende matpakker og det tar forbausende lite tid egentlig. Selvfølgelig tar det litt mer tid om man skal bake, men da spiser vi ofte det til kvelds eller frokost eller lager til lunsj i helgene og fryser ned det som er til overs (pizzasnurrer etc.). Jeg vil si at vi nesten aldri bruker mer en 10 minutter på å lage to matpakker. Det er klart, vi venter kanskje litt på eggkokeren eller stekeovnen da.

Det er gøy å lage matpakker og frøkna setter stor pris på maten så da er det lett å prioritere det.

Jeg lager matpakken om kvelden ja, og jobber 100%.

Gammel 22-09-11, 18:46   #399
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg er bare veldig glad i barna mine, så såpass synes jeg de er verdt.

Jeg lager i stand matpakkene kvelden i forveien, og putter de i kjøleskapet. Jeg gir smoothien et "rist" og rører rundt i evt. salat/fruktmix den morgenen, slik at det friskes opp litt. Jeg lager kveldsmat til ungene samtidig som jeg lager matpakker. Da sitter de rundt spisebordet og spiser, mens jeg mekker ved siden av på kjøkkenet. Da snakker vi om alt mulig og deler historier vi ikke delte under middagen.

Gammel 22-09-11, 18:52   #400
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg startet tråden fordi jeg er helt over at storebror ikke spiser noe særlig til lunsj. Og han liker ikke egg. Grove vafler er ok, men må stekes samme morgen for å være delikate og det er det ikke alltid vi rekker nå som kjøret er for fullt igjen.

Men det beste tipset jeg har er: la ungene, og da mener jeg skolebarna (selv om lillesøster på 3 også er godt i gang nå), lage sine egne matpakker.

Det har virkelig snudd trenden her, fra en matboks det såvidt var rørt i til tom matboks. Ikke tull. Han får en helt annen ansvarsfølelse av å smøre nisten selv, som for tiden består av tre skiver med leverpostei, nei nei ikke blande forskjellige pålegg er du sprø , en halv agurk i staver og en gulrot han skreller selv. Selv ansvar for å putte den ned i sekken.

Mitt beste tips til småspiste unger.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.