Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-11, 18:55   #401
leaht
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2011
leaht er litt kulleaht er litt kul
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Jeg lager matpakkene kvelden før. Ikke så spennende og definitivt ikke figurer og sånt. Det går i brød og pålegg, frukt eller grønnsaker, middagsrester eller musli. Av og til bli vi matleie og da forsøker jeg med nytt pålegg eller rundstykker/polarbrød/knekkebrød

Gammel 22-09-11, 18:58   #402
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg har forresten oppfattet tråden som inspirasjon, men ettersom jeg har en kresen gutt var det ikke så mye innholdet i matpakka det sto på fant jeg ut etterhvert. Til lillesøster har jeg laget morsommere frokostmatpakker med mer coctailtomater, ostebiter eller bær etter å ha lest i denne tråden.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 19:21   #403
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Og jeg er forøvrig enig i synet på at en liten ekstra snacs, og da snakker jeg noe som er usunn snacs, ved siden av hovedinnholdet i matpakka er unødvendig. Jeg tror sånt fort kan skli ut litt, det er i hvertfall min erfaring med storebror som kunne spist kjeks dagen lang. Av samme grunn kunne det ikke falle meg inn å bestille kakaomelk til han på skolen. Da blir det vann på drikkeflaske. Han får med seg varm kakao på uteskolen, og da er det stor stas, ikke noe man får hver dag. Og nugatti spiser vi veldig veldig sjelden (jeg vil ikke si aldri for han har jo smakt det etter sykdomsperioder uten mat) nettopp fordi at hvis jeg tillater det, tror jeg det er bye bye til leverposteien her i huset. :tviholder på det lille utvalget vi har :

Gammel 22-09-11, 20:08   #404
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Og jeg er forøvrig enig i synet på at en liten ekstra snacs, og da snakker jeg noe som er usunn snacs, ved siden av hovedinnholdet i matpakka er unødvendig. Jeg tror sånt fort kan skli ut litt, det er i hvertfall min erfaring med storebror som kunne spist kjeks dagen lang. Av samme grunn kunne det ikke falle meg inn å bestille kakaomelk til han på skolen. Da blir det vann på drikkeflaske. Han får med seg varm kakao på uteskolen, og da er det stor stas, ikke noe man får hver dag. Og nugatti spiser vi veldig veldig sjelden (jeg vil ikke si aldri for han har jo smakt det etter sykdomsperioder uten mat) nettopp fordi at hvis jeg tillater det, tror jeg det er bye bye til leverposteien her i huset. :tviholder på det lille utvalget vi har :

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva slags usunn snacks det har vært snakk om her i tråden? Kanskje jeg ikke har finlest alle innleggene godt nok.

Rosiner ble nevnt, men disse kan da ikke betegnes som usunne. Nøtter? De som er salta og tilsatt ekstra olje kan man styre unna, men det er masse mineraler og gode fettsyrer i nøtter. Disse er sunne for kroppen.

Er det riskjeksene som skaper disse reaksjonene? Bixitkjeksene full av fiber og blåbær? Kanksje de inneholder litt mer sukker enn noen vil like, men det er da masse sukker i yoghurt og brunost også.

Når jeg samlet alle forslagene i denne tråden i ett innlegg lenger bak her kunne jeg ikke egentlig peke på en eneste ting som kan betegnes som direkte usunn. Riskjeks er jo heller ikke usunt, den inneholder omtrent ingenting. Så hvis den kan skape litt ekstra matglede for enkelte barn og dette gjør at de koser seg med matpakken og derfor spiser det andre som er med i boksen så utgjør den jo ingen skade?

Gammel 22-09-11, 20:10   #405
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, jeg har jo tilstått at jeg av og til sender med bokstavkjeks en plass her et steds.

Til mitt forsvar så ble bokstavkjeksen kåret som den sunneste i en stor kjekstest på puls ellerno. Og hun bruker å få navnet sitt. Fem bokstaver. :ro, ro:

Gammel 22-09-11, 20:18   #406
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva slags usunn snacks det har vært snakk om her i tråden? Kanskje jeg ikke har finlest alle innleggene godt nok.

Rosiner ble nevnt, men disse kan da ikke betegnes som usunne. Nøtter? De som er salta og tilsatt ekstra olje kan man styre unna, men det er masse mineraler og gode fettsyrer i nøtter. Disse er sunne for kroppen.

Er det riskjeksene som skaper disse reaksjonene? Bixitkjeksene full av fiber og blåbær? Kanksje de inneholder litt mer sukker enn noen vil like, men det er da masse sukker i yoghurt og brunost også.

Når jeg samlet alle forslagene i denne tråden i ett innlegg lenger bak her kunne jeg ikke egentlig peke på en eneste ting som kan betegnes som direkte usunn. Riskjeks er jo heller ikke usunt, den inneholder omtrent ingenting. Så hvis den kan skape litt ekstra matglede for enkelte barn og dette gjør at de koser seg med matpakken og derfor spiser det andre som er med i boksen så utgjør den jo ingen skade?

Jeg er enig med deg, og har konkludert med at vi definerer "usunn" på forskjellig måte. Jeg forstår ikke at grove vafler skal være så mye bedre enn fullkornpasta, begge deler er helt ok, men langt i fra dagligdags. apan nevner fiskekaker fra sånn rull, og de er vel ikke stappfulle i fisk, akkurat. Så det er rart at "snacksen" har fått så mye fokus, synes jeg, spesielt når det vektlegges at det hører sjeldenheten til.

Sist redigert av Skremmern : 22-09-11 kl 20:24.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 20:23   #407
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager klart på kvelden, ja. Dersom jeg stikker ut figurer spiser jeg resten selv, til kvelds.

Gammel 22-09-11, 20:25   #408
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

For meg er det forskjell på snacks som i gulrot,agurkstaver og fullkornspasta - som jeg ikke ser noe problem med- og på snacks som i kjeks (riskjeks/blåbærkjeks/bokstavkjeks). Dette fordi jeg tror at mitt kresne barn har godt av å spise et måltid som inneholder det han trenger, ikke det som bare er magefyll - riskjeks er jo nettopp: ingenting. Hvis man har unger som er altentende er det sikkert annerledes, de får i seg mye forskjellig næring likevel.

Gammel 22-09-11, 20:31   #409
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Jeg er enig med deg, og har konkludert med at vi definerer "usunn" på forskjellig måte. Jeg forstår ikke at grove vafler skal være så mye bedre enn fullkornpasta, begge deler er helt ok, men langt i fra dagligdags. apan nevner fiskekaker fra sånn rull, og de er vel ikke stappfulle i fisk, akkurat. Så det er rart at "snacksen" har fått så mye fokus, synes jeg, spesielt når det vektlegges at det hører sjeldenheten til.

Sier meg enig med dere jeg også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 20:46   #410
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

grove vafler

Hvis det er mine grove vafler det siktes til er de ikke grove, men laget av most gulrot, most kylling, og egg. Punktum.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 20:49   #411
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hvis det er mine grove vafler det siktes til er de ikke grove, men laget av most gulrot, most kylling, og egg. Punktum.

Det er en oppskrift på grove vafler på side 1 trur jeg. Fra han trenerduden på puls. Vi er desverre fri for vaffeljern, men vi ønsker oss det og vi bruker på mystisk vis å ende opp med det vi ønsker oss. Så snart.

Har du forresten lagt ut oppskriften på supervaflene dine? De høres unektelig litt spennende ut.

Gammel 22-09-11, 20:55   #412
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det forskjell på snacks som i gulrot,agurkstaver og fullkornspasta - som jeg ikke ser noe problem med- og på snacks som i kjeks (riskjeks/blåbærkjeks/bokstavkjeks). Dette fordi jeg tror at mitt kresne barn har godt av å spise et måltid som inneholder det han trenger, ikke det som bare er magefyll - riskjeks er jo nettopp: ingenting. Hvis man har unger som er altentende er det sikkert annerledes, de får i seg mye forskjellig næring likevel.

Det er absolutt et poeng. Jeg har unger som spiser godt, så både fullkornpasta, rosiner, nøtter og kjeks går innunder det jeg betegner som et variert kosthold. Om ungen får kjeksen på en mandag i matboksen, i stedet for søndag kveld hjemme, spiller ingen rolle, ei heller om fullkornpastaen er med i matboksen tirsdag, i stedet for til middag fredag kveld. Jeg har problemer med ensidig mat, rett og slett.

Gammel 22-09-11, 20:59   #413
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

:hvisker: Jeg tror det er de grove vaflene i starten av tråden det snakkes om.

For en utvikling denne tråden har tatt. Jeg synes det må være opp til den enkelte å plukke ut hva som kan inspirere til sunne og gode matpakker. Jeg elsker dere som gidder å poste bilder av matpakkene deres, og jeg får masse gode ideer til matpakker til meg selv og legger et bra grunnlag for fremtidig matpakkelaging til ungene.
Jeg ser ikke den store krisen i å sende med litt riskjeks eller lignende, det er veldig fornøyelig å smatte i seg en riskjeks av og til, jeg gjør det til meg selv og, som en liten piff før resten av maten.
Jeg synes det er synd at noen føler de må trekke seg ut av tråden, og at det blir litt sånn personlig fokus på noe som i utgangspunktet er utelukkende positivt, nemlig det å dele erfaringer og inspirasjon. Jeg velger jo selv hva jeg vil ta til meg, og ikke minst hva jeg vektlegger som sunt. I min verden er det helt fjernt å skulle tenke på kalorier i matpakker til barn, jeg oppmuntrer heller min småspiste tøtte til å velge de delene av maten som har mest kalorier nettopp for at hun skal få i seg noe fornuftig og ikke bare kjappe karber.
Jeg tror ikke på rigid kosthold i noen retninger, og prøver så godt jeg kan å variere hva vi spiser hele tiden. Jeg har mer troen på variasjon for å skape matglede enn ensidighet.

Gammel 22-09-11, 21:01   #414
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Ja, det er nettopp det. Barn er forskjellige. Dersom jeg en sjelden gang sender med bokstavkjeks så går ikke dette på bekostning av noe annet. Det øker matgleden og gjør henne glad. Nettopp fordi det ikke er hverdagskost. Hun spiser salat, grønnsaker, frukt og brødskivene med leverpostei i tillegg til kjeksen. Jeg mener at innhold i kjeksene er viktig. For meg er forskjell på bixit med fullkorn og blåbær og ballerinakjeks. Bixiten innholder mange sunne ting og sukker anses ikke som djevelens verk her i huset. I moderate mengder er det helt greit så lenge det ikke er godteri i ukedagene. Igjen, vi er forskjellige og har ulike behov og ulike syn på hva som er sunt og usunnt. Hadde jeg hatt kresne og småspiste barn ville jeg selvfølgelig ha tilpasset matpakkene etter dette, men jeg kan jo ikke definere bixit fullkornskjeks som usunn for alle andre av den grunn.

Gammel 22-09-11, 21:06   #415
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Og rett skal være rett, overskriften lyder "sunne og morsomme matpakker".

Gammel 22-09-11, 21:10   #416
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Og rett skal være rett, overskriften lyder "sunne og morsomme matpakker".

Gammel 22-09-11, 21:34   #417
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Siden du spør: De nuddelsnacksgreiene ser jeg på som skikkelig usunt. De består vel i hovedsak av hvetemel, palmeolje, sukker og salt(?), og er ikke egnet mat/snacks for barn i mine øyne.

Når det er sagt: Jeg er inne i tråden kun for å få inspirasjon, og det er masse tips til innbydende, sunn og lekker mat her. Jeg tar til meg de tipsene jeg liker, og siler ut det jeg ikke definerer som egnet matboksmat eller som jeg synes er unødvendig mye dill. Jeg kommer ikke til å trykke ut brødet i hammerform eller kjøpe former for å lage fin fasong på eggene. Ei heller sende med riskaker og bokstavkjeks. Men det er meget mulig at jeg kommer til å se annerledes på det hvis en av småttisene blir småspist og kresen. Snuppa mi spiser godt, og det holder lenge at maten er sunn, variert og innbydende.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 23:01   #418
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg tenkte jeg kunne legge ut bilde av frøknas matpakke til i morgen. Den er nokså enkel og tok ikke lang tid og lage. Den er ganske representativ for matpakkene her i huset. Den er litt mindre enn mange andre matpakker her inne, men hvis hun får med seg mer så rekker hun ikke å spise det uansett. Her er nemlig læreren supertreng på at man skal spise når det er mattid og ikke utenom. Ser ikke maten innbydende ut, som i kun brødskiver og ingen dill, kommer den hjem urørt. Hun får heldigvis et måltid på SFO og spiser frokost hjemme.

Det er en grov brødskive med makrell i tomat, cherrytomat, sukkererter, ost, salami og oppkuttet kiwi.

Gammel 23-09-11, 10:05   #419
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Vi må vel fortsette her?

Dagens; 1/2 polarbrød ekstrem med kaviar, speltlompe med bacon- og pepperost, noen kjøttboller fra gårsdagens middag, en minimais, agurk (han har endelig begynt å spise agurk, så lenge det ikke er i skiver eller staver!), druer, mandarinbåter og tørket tranebær.

Gammel 23-09-11, 10:06   #420
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

(han har endelig begynt å spise agurk, så lenge det ikke er i skiver eller staver!),

Ja, fint må det være! (kjenner igjen problemstillingen). Den matboksen der fikk i alle fall jeg lyst på!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.