Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-11, 12:12   #341
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det var ikke hovedsakelig riskake og fullkornspasta jeg hang meg opp i. Når det er sagt, er det mye kalorier i pasta, og normalt sett holder det lenge å spise det til middag jevnlig (noe jeg antar de fleste gjør).

Hva hang du deg opp i da?

Gammel 22-09-11, 12:12   #342
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Eh, hvorfor kan ikke rosiner og pølser regnes som sunn mat? Rosiner er tørka druer og det finnes da mange ulike pølser. Og kjeks, det finnes mange ulike former for kjeks også. Noen er fulle av fullkorn og blåbær. Stiller denne kjeksen i samme bane som maryland cookies?

De er veldig kaloririke. Også Bixit. Og svært mange av disse såkalte sunne kjeksene er jo trukket fram som sukkerbomber.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 12:12   #343
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Hva hang du deg opp i da?

Alt det søte og salte? Snacks, kjeks, rosiner.

Gammel 22-09-11, 12:13   #344
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Det var jeg som sa at "da spiser han i allefall litt", og jeg skal love deg at hvis det er noe min sønn ikke er, så er det kresen. Han liker det meste. Så det er ikke det det går i, men at han liker variasjon, også i tekstur på maten sin. Han spiser lite i barnehagen, spesielt hvis han bare får brødskiver.

Gammel 22-09-11, 12:14   #345
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

D

Argumentet som noen trakk her om at "da spiser han i alle fall litt", mener jeg at er nøkkelen til å få et sært barn som kun spiser usunn mat - de

.

Det må du gjerne synes, vi har en gutt som nå endelig spiser alt mulig men som spiser lite i perioder, siden han allerede er undervektig så ser jeg ingen grunn til å la han bli mer undervektig med å ikke sende med mat jeg tror han vil spise den perioden han spiser lite. Dette i samråd med barnelege. Å som sagt å få med en riskake eller to i året ser jeg ikke på som veldig ille, ikke at man får med pasta en gang i blant heller.

Istedenfor å kritisere så kan du vel komme med sunne alternativer til matpakker selv da.?

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 12:16   #346
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må du gjerne synes. Jeg bruker selv mye tid på matpakker hver morgen, og synes det som er vanskelig er å lage variasjonen god nok ut fra hva jeg definerer som grei hverdagsmat på skolen. I det inngår normalt ikke hverken pølse, kjeks eller rosiner. Tråden heter, som Kanina er inne på, "Sunne" matpakker, og i mitt hode er slike ting ikke sunn matpakke. Dersom det er slik at matpakkene bare inneholder sånt hvert jubelår, er det selvsagt helt greit, men da er det sannelig mange som har valgt å presentere bare jubelårmatpakkene sine her.

Argumentet som noen trakk her om at "da spiser han i alle fall litt", mener jeg at er nøkkelen til å få et sært barn som kun spiser usunn mat - dette at de voksne blir desperate og sender med hva som helst. Det har ingenting med varierte, sunne matpakker å gjøre. Det er forresten også tidligere i tråden blitt påpekt at flere av matpakkene inneholder mye som mange av oss ikke definerer som sunt.

Jeg signerer ellers Kaninas elementer her på slutten, og trekker meg ut av tråden ettersom mine matpakker garantert ikke er spennende nok siden de faktisk ikke inneholder noe søtt, salt eller snacks.

Jeg tror man skal huske på at begrepet sunt for det første ikke er et statisk begrep, og for det andre innehar ulik betydning for ulike mennesker, og faktisk ha respekt for dette.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 12:17   #347
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Istedenfor å kritisere så kan du vel komme med sunne alternativer til matpakker selv da.?

Helt ærlig, jeg gikk inn i tråden for å gjøre det og bli inspirert, men når jeg ser at hovedmåten å variere på er å putte oppi ting jeg synes er uaktuelt, ser jeg ikke poenget.

Gammel 22-09-11, 12:17   #348
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Jeg synes ikke at en riskake eller litt fullkornpasta bryter med intensjonen for tråden? For meg er det naturlig å sende med sånt i blant, og det er jo ekstra, i tillegg til alt det sunne, og det er jo ikke sånt man sender med hver dag heller.

Helt enig.

Gammel 22-09-11, 12:18   #349
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det var ikke hovedsakelig riskake og fullkornspasta jeg hang meg opp i. Når det er sagt, er det mye kalorier i pasta, og normalt sett holder det lenge å spise det til middag jevnlig (noe jeg antar de fleste gjør).

Nå sitter jeg her med grete roedes kaloriguide og alle sorter med brød inneholder langt mer kalorier enn pasta. I mange tilfeller dobbelt så mye faktisk.

Ikke at jeg synes det er noe poeng i å telle kalorier om man har normalvektige, sunne og aktive barn.

Gammel 22-09-11, 12:19   #350
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Nå sitter jeg her med grete roedes kaloriguide og alle sorter med brød inneholder langt mer kalorier enn pasta. I mange tilfeller dobbelt så mye faktisk.

Det avhenger veldig av mengde, men de aller fleste barn vil spise mye mer pasta enn brød.

Jeg trekker meg forøvrig ut av tråden, som jeg sa over her, da det ikke akkurat var meningen å spore den helt av.

Gammel 22-09-11, 12:21   #351
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det avhenger veldig av mengde, men de aller fleste barn vil spise mye mer pasta enn brød.

Jeg trekker meg forøvrig ut av tråden, som jeg sa over her, da det ikke akkurat var meningen å spore den helt av.

De kan ikke spise mer enn de får med seg i matboksen sin...

Gammel 22-09-11, 12:21   #352
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke dere trenger å bli snurte eller ta det som sterk kritikk, altså. Jeg ser på et mer som at en presisering var på plass, i tilfelle lesere av tråden misforstår hva som er sunne måter å piffe opp en matpakke på. Det er forskjell på å servere sunne matpakker som av og til inneholder noe usunt, uten at det totalt sett blir direkte usunt, og å presentere det som forslag til sunne alternativer. Det var bare det det gikk på, i forhold til trådtittelen. Matpakkene deres ser sunne og fine ut, (igjen), og er jo tross alt langt bedre enn for eksempel engelskmenns oppfatning av hvordan piffe opp en matpakke (dvs sende med sjokolade og potetgull!).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 12:23   #353
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Forresten vil jeg goså kommentere dette med kalorier: barnematpakkers kalori-innhold er jeg ikke spesielt opptatt av (med mindre det blir ekstremt og et problem for barnet), for barn skal ha nok energi til å vokse og leke.

Gammel 22-09-11, 12:25   #354
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Forresten vil jeg goså kommentere dette med kalorier: barnematpakkers kalori-innhold er jeg ikke spesielt opptatt av (med mindre det blir ekstremt og et problem for barnet), for barn skal ha nok energi til å vokse og leke.

En siste kommentar: Det er jeg helt enig i, men jeg synes ikke det er en god måte å få den energien på å spise en matboks full av pasta. Da vil jeg at de skal spise mye mer forskjellig for å få i seg ulike næringsstoffer.

Gammel 22-09-11, 12:25   #355
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

"En matboks full av pasta"?

Gammel 22-09-11, 12:26   #356
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

"En matboks full av pasta"?

Enten ser noen veldig dårlig eller så ser de akkurat det de selv vil se.
Jeg har ikke sett en eneste matboks full av pasta i denne tråden hvertfall.

Gammel 22-09-11, 12:27   #357
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Enten ser noen veldig dårlig eller så ser de akkurat det de selv vil se.
Jeg har ikke sett en eneste matboks full av pasta i denne tråden hvertfall.

Nei, men det ble påpekt at de ikke spiste mer enn hva det var plass til i en matboks (ved snakk om mengde over her). Jeg synes en matboks pasta er mye pasta.

Gammel 22-09-11, 12:27   #358
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Nå ble diskusjonen veldig polarisert her, altså.

Gammel 22-09-11, 12:28   #359
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En siste kommentar: Det er jeg helt enig i, men jeg synes ikke det er en god måte å få den energien på å spise en matboks full av pasta. Da vil jeg at de skal spise mye mer forskjellig for å få i seg ulike næringsstoffer.

Men da må du jo se på kostholdet i sin helhet. Om matpakken 1 av 30 dager inneholder pasta, så utgjør jo det en veldig liten andel av kostholdet totalt. Og jeg har ikke sett/lest om matpakker her som utelukkende består av pasta. Jg synes du svartmaler grundig.

Nå liker ikke poden kald pasta (ikke så godt varm, heller), men om han gjorde så hadde jeg ikke sett noe problem å erstatte brød med pasta enkelte ganger.

Gammel 22-09-11, 12:28   #360
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nå ble diskusjonen veldig polarisert her, altså.

Ja, jeg prøver liksom trekke meg ut. Og NÅ skal jeg gjøre det, for jeg skal faktisk snart spise lunsj. Som forøvrig består av to skiver med leverpostei, cherrytomater og agurk idag. Hvis noen ønsket inspirasjon.

Niobe, jada, selvsagt er pasta ok en gang iblant, men som jeg sa istad så er det isåfall mange "en gang i blant" matpakker vist fram her inne. Og når det kommer pasta og kjeks og rosiner i samme pakke, synes jeg det blir mye.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.